Hej

Jag håller på att fördra flexrör i stugprojektet inför att min elektriker ska koppla in rubbet i elskåpet efter helgerna. Tyvärr har det kört ihop sig och jag får inte tag i elektrikern, han är bortrest. Det finns såklart en ritning så det är inga problem för mig att veta mellan vilka punkter det ska finnas rör men just själva dragningen av rören är kanske självklart för alla utom just för mig. Vad gäller egentligen för dragning av rör?

1. Är det OK att dra flexrör i utrymmet utanför själva väggreglarna, dvs mellan vindpappen och reglarna? Då slipper man ju borra hål genom reglarna. Speciellt då man behöver gå förbi ett hörn helt täckt av reglar känns det som bästa och enklaste lösningen. Kanske man rent utav alltid ska dra rören i utrymmet mellan vindpapp och väggreglar, då minimerar man ju allt borrande i reglarna? Självklart måste man ju klamra slangen på lämpliga platser så den inte korvar sig då man kör med dragfjädern.

DSC00337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Ju längre in i väggen rören ligger ju mindre känns risken att man råkar dra en spik genom rören då man tex ska sätta upp en hylla. Men MÅSTE rören alltid måste ligga så långt in i väggen som möjligt? Kan det lika gärna ligga i mitten eller närmast rummet? Visst, det blir enklast med isoleringen om rören ligger längst inåt eller utåt.

3. Jag har hört att man inte ska dra rören diagonalt i väggen men måste de alltid ha stöd åt något håll mot en regel eller kortling? Räcker det inte med att det utan problem går att komma igenom med dragfjädern?

DSC00339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. En del av den gamla timmerväggen är kvar i en öppning mellan två rum och jag hade tänkt dra några rör i skåran under stocken, "draget". Är det OK eller måste rören ligga i väggen?

DSC00340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand
 
  • Gilla
Kolkol56
  • Laddar…
Rören skall gå på den varma sidan av isoleringen för att undvika kondens.

Flera av böjarna du har gjort ser ut att vara aldeles för tvära om det skall gå att få igenom trådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
PÅ bilden 31kb hade ett VP rör blivit bättre med mjukare böjar.

Protte
 
Hej igen

OK, rören ska alltså ligga på varma sidan av isoleringen mot yttervägg vilket betyder att rören hamnar längst inåt rummet. Då vet jag det, men då alltså risken för kondens viktigare att minimera än risken att man råkar dra in en spik genom väggen och träffar ett rör?

Om man nu ska dra rören på den varma sidan, hur sjutton kommer man då förbi ett hörn enligt bilden? Är det bara att gröpa ut regeln inåt rummet och dra röret/rören i håligheten? Om man ska genom med ett antal rör minskar man ju bärigheten på reglarna en del, eller finns det ett annat sätt?

OK, det var kanske lite trögt att få igenom dragfjädern för några av böjarna på bilden men ju större radie på böjen man gör desto mer "diagonalt" hamnar röret. Men det gör kanske inte så mycket?
 
ett flexrör ska inte ha så väldigt många fästpunkter då kommer röret vika undan sig om man skruvar i väggen. Då får man även gå närmsta vägen om man inte fäster ett flexrör. Medans ett VP rör ska fästas och gå vågrätt och lodrätt så att man logiskt ska kunna förstå att där kan vara ett rör om man sen behöver skruva i väggen...
 
  • Gilla
Zundberg
  • Laddar…
Ett tips kanske som jag såg en el-kille gjorde hos mig, han borrade inte i reglarna utan sågade ett hack och sedan högg han snett uppifrån så det blev som en hylla att lägga slangen i, sen en spik som fäste runt slangen. Snabbt och effektivt tycker jag.
 
Akzids synpunkter är väl inte helt korrekta, flexrör SKA fästas med ungefär 50-60 cm mellanrum det är av yttersta vikt om man tänker dra tråd i dom senare. Både rör och slang drar man närmaste vägen. I ett hörn kan man dra slangen diagonalt genom hörnet och får på de viset en betydligt större radie. Risken att spika i dom är inte överhängande det är enkelt att märka ut på skivan man ska sätta vart ledningarna gå innan man spikar upp den. För att fästa rören kan man med fördel använda spik klammer 14-20.
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Jag vidhåller fortfarande att det jag sa ovan är rätt...
Jag citerar från elsäkerhetsverkets frågor och svar:
Fråga (00-108)
Får dolt förlagda rör i väggen dras kortast möjliga väg? Får rören ligga löst?

Svar
Man kan i huvudsak använda tre förläggningsalternativ.


1, Installation i regelväggars hålrum med rörligt förlagd installationskabel eller rörligt isolerspiralrör. Därvid kan kabeln eller röret dras kortaste vägen, även diagonalt, mellan två dosor. I dosorna skall det finnas dragavlastningar för kabeln eller för spiralröret. Se 522.8.1.7, andra stycket.

2, Installation med dolt förlagd, fast monterad kabel utan skyddsrör. Infälld kabel i vägg förutsätts vara dragen horisontellt eller vertikalt eller parallellt med utrymmets begränsningslinjer. I tak eller golv får kabeln även dras kortaste väg det vill säga diagonalt. Se 522.8.1.7, första och tredje styckena.

3,Installation med dolt förlagt, fast monterat rör eller fast monterat, böjligt isolerspiralrör kan förläggas enligt 2. ovan.

Men det är ju möjligt om du elmont använder ett flexror där fabrikanten utryckligen säger att det är godkänt... ?
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Vilken kabel är godkänd att dra som i svar 2?
 
Det är kabelfabrikanten som anger detta i sin produktinformation.
Men oftast tex EKK, EKLK
 
  • Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
Det är alltså ok med en lös EKK i väggen? Jag vill nämligen ha ett eluttag ovanför kanten av mitt skrivbord och min tanke var att helt enkelt fräsa ett hål, lirka ner en EKK till dosan för uttaget som sitter vid golvet nedanför och sedan sätta en ROT-dosa. Var dock osäker på om det är ok att EKK-kabeln "hänger" löst i väggen den metern det gäller.
 
Jo det får den ju enligt reglerna, men du måste ha en dragavlastning i dosan...
 
  • Gilla
Ola j82
  • Laddar…
I detta fallet är det enklare att pilla dit en VP slang, då slipper du dragavlastningen. Sedan är det något med att blandat VP- EKK löst inte var tillåtet.

Protte
 
Du menar om man har valt att använda tex en VP installation i en bostad så får man inte sen använda sig av metoden löst förlagd kabel?
Hittar inget om detta hos elsäkerhetsverket.. Men det är möjligt...
Elsäkerhetsverket betraktar ju lös kabel likvärdigt med lös flexslang...
 
  • Gilla
Stig Vikberg
  • Laddar…
Jo fast det verkar svårt att få in flexslang i stutsen utan att komma åt utsidan av dosan. Tyckte det verkade enklare att få in en kabel istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.