Ring till Vedsol 0225-60115 o kolla om dom sålt nån sån panna i trakterna där du bor?Kan du ju kanske åka på (studiebesök) o kolla.:)
 
min jobbarkompis har en arca 90 med 6 m3 tank, han eldar bara en gång i veckan när det är -10 grader ,värmer 350 m2 med golv värme.
förra vintern gjorde han av med 23 m3 ved! rena rama drömmen...;)
 
Hej hur går det vad blev det för panna ;)
 
hej! någon som vet något om maxi 50 pannan?
funderar på en sådan...
 
Hej! Jag skall åka och hälsa på en som har en arca 90 panna :), så jag får se / höra hur den fungerar. Har ej bestämt när än. Skall byta ut nuvarande panna + installera en till ack-tank i sommar. Fortsättning följer.:D

God fortsättning.
mats164
 
Nja det låter fint bara att simma lugnt så länge:)
 
Har inte arca 90 "bara" ca 80% verkningsgrad??
Den har 320 l eldstad iaf o jag såg att den kostade ca 80600:- 2007

MAGA 80 har 350 l eldstad o kostar ca 40000:-
Orlan 80 har 465 l eldstad o kostar ca 42000:-
 
arcn är svin dyr.
Kolla på ATMOS DC 100 hos kottly
Sugande fläkt,Ingen regulator 50 000kr
 
2an skrev:
Har inte arca 90 "bara" ca 80% verkningsgrad??
Den har 320 l eldstad iaf o jag såg att den kostade ca 80600:- 2007

MAGA 80 har 350 l eldstad o kostar ca 40000:-
Orlan 80 har 465 l eldstad o kostar ca 42000:-
Kan hålla med om att priset är i över kant.(tänkte patriotiskt när ja posta svar). Men ja har många bekanta som är sådär förtjusta i sin Atmos,bättre betala en extra slant o få några svenska tillverkare att ringa till o klaga om man är missnöjd.:)
 
Att elda med lång ved i en VEDA panna är lite bökigt.
Mín far har en Veda ck70 som jag tror han får in 70 eller om det till och med var 80 ved i. Men det funkar jätte dåligt. inkast luckan sitter så högt (för att kunna sota framifrån) så om det ligger två ved klabbar i pannan så går det inte få in fler för det tar emot i vedklabbarna,luckan och taket i eldstaden. han brukar slänga in två långa och sen en massa 50cm på tvären.
ska man elda med ved upplever jag att det är betydligt bättre verkningsgrad i en keramik panna med underförbränning. typ baxi eller motsvarade.
 
Hej. Vedpannan jag är ute efter skall kunna värma upp en ca 8 m3 tank på 2 ilägg. Skall värma 2 st hus med detta på total yta på 500 m2. Hoppas att det går att få ta på en sådan panna som klarar detta.
 
_ap_
dum fråga kanske, men varför inte flis?
Känns som att ved anläggningar i den här storleksordningen blir både stora, dyra och fortfarande tung jobbade.
Du får ursäkta är själv fliseldare..
 
mats164 skrev:
Hej. Vedpannan jag är ute efter skall kunna värma upp en ca 8 m3 tank på 2 ilägg. Skall värma 2 st hus med detta på total yta på 500 m2. Hoppas att det går att få ta på en sådan panna som klarar detta.
Hej! här kommer nästa resa;) Orlan 0707-328602,Norrköping,0582-611121,Hallsberg.Dom går ut med 91% verkg.ved utr,465l.:)
 
Hej! Här kommer nästa! Orlan 80 Kw. Prisvärd??!. I mitt fall är pannan någon som bara ska gå och gå, ( brinna och åter igen brinna), Utan något krångel, Vet ej om just orlan kan uppleva detta krav :confused: , Rätta mig om jag har fel. Jag som hade snöat in lite på en arca 90 :D. Visst får 2 st orlan 80 Kw till priset för en arca 90.
 
Laddar du 8 m3 40-90° rymms 465 kWh utan förbrukning..
En Orlan 80 ska om verkningsgraden stämmer gå få ut ca 500 kWh på ett fullt ilägg, Arca 90 gör det definitivt inte med 320 l ved utrymme o med 10% lägre verkningsgrad så blir det drygt 1 1/2 ilägg för att ladda 8 m3..
Alla man pratat med verkar få ut 1-1,1 kWh/liter eldstadsvolym ur pannor som har verkningsgrad på ca 90% så Arcan klarar max att ladda 5,5 m3 50° på ett ilägg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.