_ap_
Hejsan.
Jag har några frågor jag hoppas få svar på här, det är så att vi köpt ett nybyggt
fritidshus på 80kvm som saknar ventilation, kör man köksfläkten samtidigt som man
eldar slocknar nästan brasan.
Nu till frågan, vars bör jag placera till respektive frånlufts don räcker det med en av varje eller bör man sätta i varje rum?
 
  • untitled15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt mekanisk frånluft eller självdrag? Kanske ett FTX, i så fall finns det någon vind?
Självdrag eller mekanisk oavsätt tänk: Luftriktning är även luktriktning= Frånluft i WC och över spis diskbänk ev i taket där. Ersättningluft in i sovrum och allrum tex.
Kanske får du fixa en särskilld kanal underifrån till eldstaden så att du kan elda när kökskåpan används. Vad har du för uppvärmning i övrigt? finns det element att ta in uteluft bakom?
 
_ap_
Självdrag helst, funderar på att sätta ventiler i sovrumen (förrådet på bilden råkades bli ett sovrum ;) ) och tilluft i kaminen så att ute luften går in runt den och värms innan den går ut i rummet.
Kan det gå?
Hade även en tanke på att sätta typ bastu don som går att stänga när man inte är där men det kanske inte är bra ur fukt synpunkt?
Den övriga uppvärmningen är oljefyllda el element + sanyo luft/luft.
På toan kan man väl köra med en pax fläkt eller liknande.
 
_ap_
Lyfter ämnet lite då jag är helt säker på att någon kan komma med flera ideer och
synpunkter.
 
Vi kör med en enkel kanalfläkt i duschrum/toa som alltid går på lågvarv och kan forceras vid behov, men det går lika bra med en utanpåmonterad PAX-fläkt bara du väljer en tystgående.
Du ska inte stänga tilluftsventilerna när du lämnar. Fundera istället på om du inte ska komplettera med en solarfångare av typen Solarventi. som tillför frisk lite uppvärmd luft och tar bort det instängda när ni inte är i stugan.
Att ha tilluft via kaminen till stugan tror jag inte du tjänar så mycket på utan det räcker gott och väl med en kamin som skapar bra cirkulation på inneluften.
Tilluften kommer via ventiler i sovrum och en Solarventiventil i det stora allrummet/köket.
Spisinsatsen, en Keddy, är installerad efteråt i en öppen spis och tar förbränningsluft direkt från rummet.
 
Även jag håller på med fritidshus (85 m2). I bygglovet ritade bygglovskillen inluftventiler i sovrummen (där jag ändå tänkte ha dem fast de inte var inritade). Jag kommer ha en köksfläkt, för övrigt har jag monterat frånluft i toaletten. Den ska kompletteras med ljuddämpare eftersom det blir jobbigt att höra kanalfläkten då den går kontinuerligt.
Jag har nyinstallerad braskamin, vilket vi har eldat mycket i under jul/nyår. Då fick jag bekräftat att det behövs inluft nära braskaminen för att kompensera för den höga värmen just där. Jag kommer även att sätta en extra inluftventil högt i tak, vi har öppet till nock. Där blir det runt 40 grader C och det skulle vara bra att få inluft därifrån under vintern så att man får ner den varma luftkudden.
 
_ap_
Vars ska inluft ventilerna monteras, högt eller lågt "krockar" inte den varma luften som stiger uppåt med den kalla som vill in om man monterar dom högt
eller är det bara bra för att inte få kalla golv?

Tips på inluft ventiler?
 
Nu utgår jag utifrån mina egna teorier och hur jag gjort i sommarstugan. Där fanns en ventil vid golvet som orsakade att det drog in kall luft som kändes vid golvet och kall luft vill ju lägga sig under den varma. Vi flyttade upp den ventilen ovanför ett fönster och blev av med kalldraget då luften verkar blanda sig bättre, dvs kall luft nedåt blandar sig med varm luft uppåt.
Om du sedan har en fläkt på toa/badrum så ska den se till att du får ett svagt luftflöde från rummen med tilluft till toa/badrum.
Köp ventiler som du tycker passar utseendemässigt. Du kommer troligtvis att ställa in dem vid ett tillfälle sedan så rör du dem inte mera.
 
_ap_
Huvudsaken är att det inte bildas kondes på fönstren och elden inte slocknar samt att det inte blir för golvkallt.
Om man nu inte kör toa fläkten hela tiden måste man då ha även frånlufts ventiler
i sovrummen?
 
Du har i normalfallet inga frånluftsventiler i sovrum, utan du vill ju få ett luftflöde så att stugan får en jämn ström av frisk luft, som sedan sugs ut på lämpliga ställen. I värsta fall skulle du kunna få en väl fungerande självdragsventil i sovrummet som suger in både köksos och det som ibland bildas på toaletten :) , vilket också förpestar de rum som det passerar på vägen.
 
_ap_
hmm, blir väl att sätta fläkt på toan och typ 3 inluftare i övriga rum,
det knepiga är att där duschen är det ca 3,40 till tak och andra ändan
2,70 så all fukt kommer väl att stiga högst, ska man sätta utsuget där eller kan man
montera det i väggen på 2,70?
 
Du kan sätta det på väggen, men den fuktiga luften som blåses ut kan orsaka att det blir svart/mögel runt utblåset men det går ju att tvätta bort.
Vad hindrar dig att sätta en ventil på högsta punkten, räcker inte stolen till montage ;)
 
_ap_
Den sidan på väggen går in mot hallen och är inte så sugen att bygga en låda efter kanten för att gömma spirot.
Nu tror jag jag har fått nog med info bara att inhandla ventiler och börja såga,
man tackar så mycke ;)
 
Jag spinner vidare i denna tråden jag!
Min föräldrar är mitt uppe i en nybyggnation av en fjällstuga med loft (ca. 80+20 kvm). Frågan är lite hur man ska lösa ventilationen på bästa sätt? Det kommer finnas kamin, köksfläkt, badrumsventil med troligtvis badrumsfläkt och torkskåp. Är det enklaste att montera köksfläkt med utsug, badrumsfläkt och inluftsventiler i sovrum och storstuga? Ventil på loften? Hur göra med ventrör till torkskåp, det går väl inte att binda ihop med röret för köksfläkt för då finns väl risk att matos letar sig bakåt eller?

Tacksam för svar!

//Patrik
 
Inga tankar?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.