Hej

Fönster i bastu?

Jeg (dansk) vil bygge Friggbod med vedeldad bastu på min tomt i Småland til höst. Jeg må dog først såge virke af mine 50 store graner och taller - ret så jobbigt. Jeg anvender en Jonsered 600+ en mands såg.

Fråget er om man kan anvende vanlige isolerglas fönster i bastuen?? Jeg vil ha stort fönster med kik til tomten och de kvar stående trä !!

svettig

smose
 
Du kan använd vilken sorts fönster du vill i bastun men måste ta med i beräkningarna att kaminen bör dimensioneras upp. Räkna upp bastuvolymen med 1m3/m2 fönster och med en ouppvärmd friggebod multiplicerar du volymen med 1,5 så ser du hur stor kamin du behöver.
För att inte få alltför stor värmeförlust kan man ha ett fönster som inte är så högt och placer det så att man ser bra från lavarna - vem behöver se marken närmast bastun?
 
Tack

Jeg har regnet ind fönster ytan i volumen det giver 10.5 m[sup]3[/sup] - men ikke at boden er uopvärmd = 15.75 m[sup]3[/sup]!

Hadde tænkt at köpe en Harvia 20 på 20 kv mon inte det er det ok? Harvia säger at den räcker fra 8-20 m[sup]3[/sup]!

svettig
 
Du kan använd vilken sorts fönster du vill i bastun
Jag skulle se till att ha härdat glas i bastun, det har vi i våran det är inte kul omdet spricker. Det är från Elitfönster.

/ North
 


Har aldrig varit med om att ett bastufönster spruckit.
Företrädesvis har det bara varit "vanliga, mindre" tvåglasfönster som använts.

North: Har du ett jättestort fönster i bastun?

///Johannabacken
 
Vanliga fönster går bra om man inte gör misstaget att skvätta vatten på fönstren. Då kan glaset spricka.

Känsligt kan också vara att värma upp bastun på vintern. Då det kan vara stor skillnad mellan ute och inne.

Men alltså, vid normal försiktig badning, inget problem.
 
titanium skrev:
Känsligt kan också vara att värma upp bastun på vintern. Då det kan vara stor skillnad mellan ute och inne.
Detta påminner mig om bastun på min förra arbetsplats. Den låg högst upp i huset och hade ett runt fönster med utsikt över stan.

Det var väldigt härligt att sitta där i värmen med en öl i handen, och titta ut på hur snön föll över stan.
 
  • Gilla
Siggebosse och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett modernt treglasfönster i en bastu. Vid första bastubadet, som var en kall vinterdag, sprack det omedelbart. Utan att vatten kastades direkt på fönstret...
Nu sitter där härdat glas istället. Utan sprickor.
 
Hemmakatten
De glasexperter vi pratat med om fönster för vårt nya hus och även för den vedeldade bastun (där vi kommer att ha bastun framför fönster som går från dörr till tak) menar att t.o.m. härdade glas inte räcker.

De säger att härdade glas kan/riskerar bli mjölkfärgade efter något/några år och då finns risken att de spricker. Man bör definitivt ha 6mm glas (minst 2-glas) i bastun säger de också.

För oss rekommenderade de värmehärdat glas, men det är nog för att vi kommer att ha en vägg helt i glas.

Nu vet jag inte hur säkert detta är. Har badat bastu i mång bastur i skärgården som varit vedeldade och med "normala", ganska små fönster. Där vara bara vanligt 4mm glas och hela var de.
 
(där vi kommer att ha bastun framför fönster som går från dörr till tak)
Antar att det är från golv till tak...

///Johan
 
Hemmakatten
Självklart är det så jag menade! ;)
 
Jag har ett vanligt tvåglas i min bastu,ett sånt som följde med när jag köpte min friggebod,jag har bastat i två år i den varje helg det har varit över-20 ute och jag har haft ca 90grader inne och det har inte hänt något ännu!
 
Ja hörni, om fönstren skulle vara så känsliga att de spricker låter konstigt i mina lapplandsöron :-D Här i norra Norrlands inland har vi otaliga bastubodar med vanliga kopplade tvåglasfönser som vi bastar i när det är -30 grader kallt ute. Aldrig har jag hört talas om något fönster som spruckit.
 
Samma här, har ursimpla tvåglasfönster som har pallat med vinterbad med -20 utomhus. Undrar om nya fönster med treglas o ädelgas stökar till det mer än "vanliga" fönster?
 
har ett 3glasfönster mellan bastu förbastu. det sprack. utan vattenkastning. men det sitter monterat i nån aluminiumramgrej som jag tror är alldeldes för hård mot glaset. dvs den hänger inte med när glaset expanderar. hr man glas i träramar tror jag inte det är nån fara för sprickor om man nu inte kastar iskallt vatten på en stekhet ruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.