PM skickat!
 
Jag är den andra parten till vad Annkina pratar om :)

En sak jag inte fattat är vad som händer om det till sist blir under -20°c? Idag på morgonen när jag körde till jobbet så var det i vart fall -15°c och det är i vart fall teoretiskt möjligt att det blir kallare än vad luftvärmepumpen klarar av. Varifrån får man värmen då? Kommer det per automatik med något som tar uppvärmningen från elnätet om det blir för kallt el om luftpumpen lägger av? Vore jobbigt om det inte gick att få värme när det blev som kallast :)

Säkert en korkad fråga men hellre det när vi är på väg att göra vårt dyrast köp någonsin :)
 
Om man installerar ett komplett standard L/V-system så stängs kompressorn av och elpatronen tar över när temperaturen understiger stoppvärdet för vald L/V-vp, allt går med automatik.
 
Det lät bra. Tack för snabbt svar!
 
Ni bör spara någonstans runt 2000-6000:- per år med dagens elpris om ni väljer bergvärme istället för L/V, det hänger på hur mycket energi huset behöver.
Ta in flera offerter på både L/V och bergvärme innan ni bestämmer er.
Lycka till!
 
Det låter som en god idé att göra det, även om det initiala priset spelar viss roll också.
 
Det är bara att instämma i ovanstående. Ta in offert på båda och försök skaffa en uppfattning om vad som passar er bäst!

Jag är dock inte övertygad om att bergvärmen är så överlägsen i besparandesyfte. Det varierar nämligen beroende på vem man pratar med.
 
Bor man i kallhål =berg-vp .......bor man i + graderlänsända året om ställe lv -vp :) helt OK

Mvh
 
Bödde skrev:
...
Jag är dock inte övertygad om att bergvärmen är så överlägsen i besparandesyfte. Det varierar nämligen beroende på vem man pratar med.
Visst är det många som har åsikter kring besparingskilnaden, åsikter är åsikter och i slutändan så är det vp:n som bestämmer besparingen.
 
Sant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.