Vi köpte vårt hus 2006 för 1.300.000 kr och har nu 2008 sålt det för 2.285.000 kr. Vi har lagt ned ca 900.000 kr på en total renovering. Taxeringsvärdet har ökat från 700.000 (2006) till 1.200.000 kr (prel 2009).

Problemet är att vi bara har kvitton för hälften. Den hälft som saknar kvitton är kostnader som vi har haft, men av olika anledningar saknas underlag (borttappat eller andra skäl). Tyvärr saknas bland annat kvitto på BAXI-anläggningen för 120.000 kr och ny vattenbrunn för 50.000 kr.

Någon som vet hur vi bör göra i deklarationen för att yrka avdrag utan kvitton? Det finns naturligtvis fotografier före/efter och såvidare, men är det verkligen tillförlitligt som bevis?

All hjälp mottages tacksamt!
 
Vi har en annan tråd i ämnet: här, men ditt fall skiljer sig på ett par avgörande punkter.

Renoveringar är inte med automatik avdragsgillt, men en hel del borde ju kunna vara det, kan man tycka.

Eftersom det mesta ligger nära i tiden så skulle jag försöka ringa till företagen som sålde produkter/utförde tjänster åt er och be om en kopia på kvittona med lite storlek på. Det av två anledningar. För det första finns det ju saker som rimligen omfattas av garanti fortfarande och det kan ju vara bra att kunna utnyttja den om nye ägaren ringer en dag och morrar över att pannan är paj och brunnen har sinat. För det andra kommer Skatteverket inte riktigt smälta att kvitton saknas och ni inte minns vem som sålt det hela till er. Inte en chans att det går. Det är skillnad på ett hus man ägt i +30år och ett man ägt i 2 år i den aspekten.

Jag skulle dessutom vilja skicka med rekommendationen att inte fara med osanning eftersom det med sådana belopp det handlar om, så nära i tiden, kan bli fråga om åtal för skattebrott.
 
Det där med "inte en chans" tror jag är litye överdrivet. Så länge man inte kommer med orimligt stora äskanden så tro jag faktiskt inte att det är ngt. problem.

Såvitt jag förstår så kan man tom. säga att jag saknar kvitton för firman gjorde det svart.
 
Det är inte alls säkert att skatteverket kräver att få se bevis.

Kvitton är inte enda sättet att bevisa att ett arbete har utförts. Dokumentation i form av fotografier etc kan räcka. Så länge kostnaderna är rimliga i förhållande till vad som gjorts bör det inte vara några problem.
 
  • Gilla
dinos
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av liknande? Arbetena/kostnaderna är verkliga och finns dokumenterade, men vi hittar inte en av kvittomapparna.
 
  • Gilla
hakan.123
  • Laddar…
Silversparre skrev:
Någon som har erfarenhet av liknande? Arbetena/kostnaderna är verkliga och finns dokumenterade, men vi hittar inte en av kvittomapparna.
För det första så är det inte ens säkert att dom vill att du ska styrka dina utlägg.
Så gör dina avdrag som du har tänkt. Skulle du sen bli kontaktad att du ska styrka dina utlägg så lämna in dom kvitton du har plus för och efterbilder så nöjer dom sig med det..

Så gjorde jag för några årsen..
 
Ja, det hände oss. Inte alls samma summor, men ändå. Vi köpte bostadsrättshus på 150 kvm för 11.000 och renoverade golv, väggar, tak, men hade kvitton på inte ens hälften när vi sålde för 280.000 två år senare. Dock var dokumentationen bra och jag hade full koll på alla priser etc. så vi fyllde i alla papper tillsammans med vår revisor, och han hävdade att det inte ses som försök till undanhållande av kvittona. Man gör helt enkelt sin deklaration "efter bästa förmåga". Din deklaration finns sedan kvar i 5 år (tror jag det är), så om skatteverket har åsikter och du inte kan styrka dina utlägg får du betala tillbaka.

Kan vara tråkigt om det händer, men det ses som sagt inte som något brottsligt. Är du ändå osäker skulle jag råda till att ta hjälp, vilket förvisso kostar pengar men i ditt fall känns det ändå som det lönar sig...
 
hempularen skrev:
Det där med "inte en chans" tror jag är litye överdrivet. Så länge man inte kommer med orimligt stora äskanden så tro jag faktiskt inte att det är ngt. problem.

Såvitt jag förstår så kan man tom. säga att jag saknar kvitton för firman gjorde det svart.
Man kan vara öppen och ärligt erkänna svartarbete om det är mer än fem år sedan, då är det preskriberat och ingen bryr sig. Säger man det för ett jobb som är utfört för 2-3 år sedan erkänner man ju i sak ett skattebrott som inte är preskriberat.

Färg, penslar, virke och sådant är det ingen som anser att man behöver spara kvitton på, i normalfallet är det inte avdragsgillt. Men om man för ett ögonblick tänker sig in i handläggaren på Skatteverkets resonemang, är det inte rimligt att man har kvitton på pannor och brunnar? Som jag förstod trådskaparen avser denne att göra avdrag med 900.000kr för att helt undgå reavinstskatt, och det är min erfarenhet att det är som att be om att få en extra granskning.

Jag skulle tro att det är ganska lätt att få en kopia på kvittona när det är så nära i tiden, och då behöver man inte bekymra sig sedan.
 
Hur är med tex tvättmaskin och tumlare som är köpta privat på Blocket utan något kvitto? Kan man dra av det ändå? Och är det någon som vet hur verket ställer sig till ett kvitto i annans namn (för att utnytjja bygghandelsrabatt)?
 
Jag vet inget om kvitton i andras namn, men vitvaror är jag nästan helt säker på att du inte kan dra för. Det anses liksom ingå i en bostad, det är "förbättringar" du kan dra momsen på.
 
Fast i huset fanns varken tvättmaskin eller torktumlare när vi köpte det. Det måste anses vara en värdehöjande förbättringsutgift? Jag betalade 6.500 för dessa, men inget kvitto eftersom jag köpte dem privat på blocket.
Någon som vet?
 
Vet och vet.. :p
Tvättmaskin är ju en klar standardhöjning. Jag skulle absolut sätta upp det. Om skatteverket ifrågasätter utgiften får man ställa sig frågan hur långt man ska driva ärendet. Samma sak med kvitto i annans namn, förutsatt att det är rimligt och att man har en bra förklaring, om sådan krävs.
 
Silversparre skrev:
Fast i huset fanns varken tvättmaskin eller torktumlare när vi köpte det. Det måste anses vara en värdehöjande förbättringsutgift? Jag betalade 6.500 för dessa, men inget kvitto eftersom jag köpte dem privat på blocket.
Någon som vet?
Det är standardhöjning iom att det inte fanns tidigare. Som sagts tidigare behövs inte kvitton. Du har ju modellbeteckningarna på vitvarorna. Om inte skatteverket godtar dina siffror får du väl fråga hur mycket de anser att dessa vitvaror skall dras av för. Som du säkert förstår så är det inte troligt att du hamnar i den situationen; skatteverket har liksom inte något case...
 
Tack alla för hjälpen!
 
Man kan välla skriva kvitto mellan privatpersoner trots man köper grejer på Blocket. Kan man inte dra av för kvitton som inte är jämtemot företag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.