Vi har avyttrat vårt hus under år 08 och skall deklarera försäljningen nu i januari på blankett K5. Vi har haft huset sedan vi byggde det år 1975. Men vi har förlorat nästan samtliga våra kvitto, i samband med flytten,på de till o ombyggnader som vi har gjort. Vi har fina foto på hur huset såg ut vid försäljningen, men inte före. Jag har en gammal antekningsbok över vad vi har gjort och även delvis vad vi har betalat, samt ett relativt bra minne över jobben vi har gjort.
Men hur gör vi nu när vi deklarerar för att kunna göra skäliga avdrag?????

Deralta
 
Oj vilken jävla oflyt! Typiskt när du varit duktig och sparat alla kvitton i alla år så försvinner dom nu när du verkligen behöver dom lider med dej.....
 
behöver inga kvitton för avdrag(finns en liten ruta att klicka i "saknar kvitto"), med blir nog enklare om ni blir granskade om det finns kvitton att visa
 
Det är inte ett måste med kvitton, men det blir enklare.

Kryssa i rutan "kvitto saknas", och förbered gärna en "beviskedja" som visar vad ni gjort. Plocka ur minnet, försök komma ihåg vilka firmor som anlitades, plocka fram några foton (något borde ni väl ha efter att ha bott i över 30 år i huset) som visar utbyggnader. Fastighetsdeklarationerna kan säkert vara ett visst stöd om man byggt ut mycket, liksom bygglov och ritningar från kommunen. Pantbrev och upptagna lån kan vara ett stöd som visar vad det kostade att bygga ut, eldstadsregistrering hos sotaren gjorde man kanske om man satte in en öppen spis, man ökade på huvudsäkringen när man bytte från oljepanna till elpatron etc. Fastigheter i Sverige har länge varit väl registrerade och kontrollerade så det brukar gå att få fram uppgifter som styrker och gör rimligt det man påstår.

Ett bra tips är att inte ljuga, för börjar man misstänka något på Skatteverket så har de rätt så häftiga resurser att utreda saker och ting.
 
Eftersom många i detta forum bygger själv från grund till nock kan det vara intressant att ventilera frågan om man kan göra på samma sätt med en försäljning av det bygge där man själv + familj och vänner byggt allt eller det mesta. Får man använda någon slags schablon för att beräkna uppförandekostnaderna i så fall? man skall ju i alla fall bedöma värdet av eget nedlagt arbete vid varje fastighetsvärdesdeklaration under byggtiden, vilket på så sätt påverkar taxeringsvärdet på bygget - då borde det egna arbetet också ha ett värde den dagen man säljer tycker jag - vad säger de som vet mer om reavinstbeskattning än jag?

/per
 
Vad gäller det egna arbetet, så är det inget godtagbart skäl att minska vinsten. Det är ju så att enda gången man kan arbeta skattefritt, är om man gör något åt sig själv. Vid en försäljning, plockar man fram ersättning bla. för det egna arbetet och då beskattas det.
 
Men det är inte skattebefriat att arbeta åt sig själv - du skall ju ta upp eget arbete som grund för den löpande värdesbedömningen av ditt bygge. Dvs värdet av ditt arbete beskattas under uppförandet av bostaden. Borde inte då i reciprocitetsprincipens namn samma arbete utgöra grund för skattereduktion vid försäljning?

/per
 
Smile.75 skrev:
Oj vilken jävla oflyt! Typiskt när du varit duktig och sparat alla kvitton i alla år så försvinner dom nu när du verkligen behöver dom lider med dej.....
Som sagt. Det behövs inga kvitton för att göra avdrag. Kvitton används för att stärka din bevisbörda OM skatteverket anser att avdragen anses orimliga eller otydliga.
 
Per_Kylsten skrev:
Men det är inte skattebefriat att arbeta åt sig själv - du skall ju ta upp eget arbete som grund för den löpande värdesbedömningen av ditt bygge. Dvs värdet av ditt arbete beskattas under uppförandet av bostaden. Borde inte då i reciprocitetsprincipens namn samma arbete utgöra grund för skattereduktion vid försäljning?
Nej, ditt egna arbete beskattas med 22% reavinstskatt vid försäljning av en bostad. Det finns många domar på det där, och är du intresserad av att gå en match mot Skatteverket så är inte oddsen för att du skall vinna särskilt goda.

Personligen tycker jag att 22% är högst rimligt i det här läget när annat arbete vanligen beskattas med 50-60%. Det finns rätt många som håller sig flytande med att bygga hus "åt sig själva" och sedan sälja dem. Två års arbete, en miljon i reavinst, 220kkr i skatt, och 780kkr ned i plånboken. Rätt så bra timpenning efter skatt blir det.
 
Nu tjötar jag lite för tjötandets egen skull - men principen är ändå intressant anser jag om vår skattelagstiftning håller reciprocitetsprincipen som ett slags rättesnöre.

- om man anger eget arbete motsvarande x antal kr (vilket enligt skatteverket SKALL anges) under byggtiden, innebär det att eget arbete utgör grund för vilken beskattning staten taxerar ut från bygget under byggtiden - då har man faktiskt redan till staten betalat en del av de 22% som taxeras ut som reavinst. Reciprociteten är som bortblåst om detta inte beaktas och får avräknas vid en försäljning.

Jag undrar endast över den del av det egna arbetets värde som tas upp till beskattning som del av fastighetsskatten.

/per
 
Jag förstår hur du menar, och jag är inte heller någon stor sympatisör av vårt skattesystem som återigen börjar likna ett lapptäcke. Icke desto mindre är det så det fungerar.
 
Swetrot säger kryssa i rutan "kvitto saknas". På den blankett som jag har ,K5 SKV 2106 utgåva 1908-10 "försäljning av småhus" finns det ingen sådan ruta. Har inte funnit någon senare utgåva av blanketten ,utan tänker använda den här nämnda.
För övrigt har jag någon gammal ritning som visar huset hur det såg ut från början och efter ombyggnaderna och foto från försäljningen kan jag nog få ifrån fastighetsmäklaren som sålde huset.
Några övriga bra tankar som kan vara värdefulla???? Vet att det finns MYCKET kunnande där ute och någon kanske har råkat ut för att bli av med handlingar vid flyttning.
Deralte
 
Om det inte längre finns en kryssruta så anger du "Kvitto saknas" i övriga upplysningar.

Enda gången du kan tänkas bevisa saker är om Skatteverket ifrågasätter dina avdrag, så lägg inte för mycket tid på att börja gräva, utan fundera bara lite över vad som kan vara bevis för att dina avdrag är riktiga. Jag vet fall (dock inte med reavinst av fastigheter) där Skatteverket har nöjt sig med en hyfsat detaljerad beskrivning av hur saker skett och när, och sedan godkänt det hela trots ett tidigt ifrågasättande.

Det är inte ovanligt att papper försvinner vid en flytt, i synnerhet inte om det är papper sedan flera decennier tillbaka. Skatteverket är vana vid att så sker, och eftersom vi har så kallad fri bevisprövning i svenskt rättsväsende så är man inte stekt därför att kvitton saknas om man på annat sätt kan göra det för troligt att det faktiskt är som man säger.

I många fall när det handlar om just reavinstberäkning av hus vet jag att man vid några tillfällen schablonberäknat kostnaden för utbyggnader vid vissa tidpunkter, exempelvis år si och så kostade utbyggnader i snitt si och så att uppföra, och så går man på det när det är besvärligt att få fram uppgifter. (Det här var ett fall med en man som blivit svårt dement).

Dina möjligheter att få avdrag för utbyggnader är stora även utan kvitton, men bered dig på att det finns en risk att du får lägga tid på att försvara din rätt till avdrag om någon handläggare tycker att dina avdrag bör ifrågasättas.
 
Det verkar rimligt att skatteverket kan schablonberäkna eller som i mitt fall möjligen acceptera mina noteringar över kostnader för om o tillbyggnaderna av huset. Vi är oroliga för att de skall vara oresonliga, de har ju enorma resurser, och har förstått att de understundom använder dessa för att få in någon extra skattekrona, från privatpersoner. Verkar som om att de inte gärna tar en konflikt med de stora företagen, där de stora pengarna finns att hämta hem....
Vi är tacksam för mera konstruktiva tankar i denna tråd, den kan vara av intresse för flera läsare.
Deralte
 
Jag rekommenderar starkt att ni skriver att ni inte har alla kvitton vilket innebär att ni gör ett sk öppet yrkande. Genom att göra detta kan ni enbart riskera att få vissa avdrag underkända. Deklarerar ni som om ni har alla kvitton riskerar ni inte bara detta utan också skattetillägg på 20 - 30 % av avdragen vilket kan bli dyrt.

Skatteverket kanske inte åker ut och granskar de största företagen så ofta men små och medelstora företag ganska så ofta får besök. De går då igenom allt som hänt de senaste åren och bryr sig till och med om småbelopp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.