Finns det verktyg eller maskiner till att slipa ned betong med utan att det dammar?

Har gjutit ett betonggolv i gillestugan och på ett par ställen finns det pucklar ca10-15 cm i diameter som sticker upp 5 mm. Det är dessa små pucklar jag vill slipa ned.

Vinkelslip är ett effektivt sätt att slipa ned betong med, men av egen erfarenhet vet jag att det dammar ordentligt, varför dettta inte är något alternativ.
 
Ja, det där hemmabygget kanske skulle funka.

En vinkelslip som går med några varv per minut med en diamantslipskiva och ett blött golv är nog ett alternativ. Funderar på att lägga de uppstående pucklarna under vatten så är damm-problemet löst. Problemet är dock att hålla de elektriska delarna på maskinen över vattnet. Men om det finns en adapet men en lite längre axel mellan diamanslipskivan till borrmaskinen så är problemet löst.
 
Man kan hyra en golvslip som roterar långsamt och begjuter slipytan med vatten.

/N
 
En sk. ABS-slip roterar tämligen långsamt och stänker inte iväg dammet speciellt mycket. Är det en sådan man kan kombinera med vatten? Om ja, i så fall lär det vara dammfritt.
 
Det finns en kåpa till ABS-maskinen som man kopplar damsugaren på. Blir mer eller mindre dammfritt. ABS med vatten har jag aldrig sett.
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Kåpan kräver dock en ordentlig industrisugare, typ Dustcontrol. Med en mindre sugare gör den i princip ingen nytta. Jo föresten, det gör den nog för damasken hjälper nog till att inte yra upp betongdammet. Jag körde med den kåpan på och med en sunkdammsugare.
 
Dustcontrol brukar man kunna hyra på samma ställen som man hyr ABS:en.

Kom på en annan maskin: Goliath. Den är som en kombination mellan en skurmaskin och en ABS, har krans för dammet och damsugaren sitter på maskinen.
 
Har nu slipat ner betongpucklarna på golvet utan att få ett dammkorn. Använde mig av en diamantslipskiva (av samma sort som i ovan nämnda hemmabygge) som jag fäste till en borrmaskin. Detta med hjälp av en grov bult, två brickor och en mutter.

Blötte sedan golvet och körde med borrmaskinen i långsam hastighet. När man slipat en stund var det bara att torka upp geggan och blöta på nytt och köra igen. Det tog ett par timmar. Det var det dock värt, eftersom jag slapp att rengöra rummet efteråt.
 
Redigerat:
R
Hyr en slip på Cramo, liten handslip kostar kanske 200kr. Att hyra dammsugare är ganska dyrt för man får köpa filtren. Blöt istället ner betongen och låt den suga i 20min. ABS slipar är inget men plockar höjder med utan mer för mattlim
 
Hur gör jag för att lättast slipa i hörn? Alla former av maskiner kör ju med runda verktyg och kommer då inte helt nära hörnen.

Roger64 skrev:
Hyr en slip på Cramo, liten handslip kostar kanske 200kr. Att hyra dammsugare är ganska dyrt för man får köpa filtren. Blöt istället ner betongen och låt den suga i 20min. ABS slipar är inget men plockar höjder med utan mer för mattlim
Är detta konsensus? dvs om man ska jämna till ett golv (utöver att ta bort lite limrester) så är det klokare att köras handslip?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.