Hur förebygger man kondens på råsponten på vinden? Har en tillbyggnad på ett 1 1/5 plans trähus där det är luftspalt mellan takstolarna och 40cm isolering i hanbjälklaget på vinden.
Själva nocken är inte lufttad, utan luften cirkulerar upp takfoten, genom luftspalterna och sen går ju luften fri på vinden.
Har också ett par ventilgluggar (a' 100x100mm) på vinden.

Tittar man ner i luftspalterna så är det en hel del kondens just nu, och en del svarta prickar, men där luftspalterna slutar och upp mot nock är det just ingen kondens.

Det är ju precis som om det läcker in värme i luftspalterna, men dom är ju isolerade (140 + 45) ?

Kan man ta upp fler ventilgluggar, eller förvärrar det?
 
Man kan sätta upp Mögel stoppare. Dom sätter man på utsidan. Tar bort tegelpannor, borrar ett stort hål (dos borr)genom papp och råspånt. Hålen ska sitta i facken mellan takstolarna, så långt upp som möjligt vid nocken.
 
Jag är nybörjare men det gäller väl att få mer värme på vinden för att lösa detta. Om det är läckage av värme eller om det är allmänt dåligt isolerat kanske man ska titta på. Har du skorsten i huset genom vinden? Slutar man elda i en gammal skorsten så blir det ju kallare på vinden än tidigare o problem kanske kan uppstå.

Jag gissar på att man skall isolera vinden mer.

Råsponten är det på takets insida eller golvet på vinden?

Kondens blir det ju vid en viss lufttemperatur och vid en viss fuktighet i luften, denna kondencpunkt kan vara olika vid olika förhållanden. Men pratar väl också om hustets övertryck/undertryck, kanske luften står still på vinden? Får du in tillräckligt med luftmängd i husets undre plan?
 
Det är väl detta som det inte finns något bra svar på. Jag har liknande konstruktion i mitt hus, men inte så mycket isolering. (det verkar dock som att de andra som svarat har uppfattat ditt hus annorlunda) Håller på att renovera och göra om, så det kommer att bli mer isolerat. Då kanske jag också får problem.

Mer luft är eventuellt inte lösningen. För om det är väldigt kallt en period så kommer taket att kylas ner, även då råsponten i luftspalten. Om det då blir varmare ute en dag, plus grader och hög fuktighet. När denna luft kommer in i luftspalten, så kan den kondenseras mot den kalla råsponten.

Naturligvis kan det avhjälpas med att värma upp vind och tak (även snetaket), men det vill man ju inte. För det kommer att kosta mycket pengar. Det är som att köra utan isolering. Vilket, tror jag, är anledningen till att många gamla hus inte har sådana hära problem. De läkte helt enkelt så mycket värme att vinden och taket hölls varma.

// en som kanske får liknande problem i framtiden
 
Det finns en bra tanke i vad du skriver Mich. Fick mig en tankeställare, man skulle nog lägga en termometer på vind och jämföra tempe där uppe men vad det är ute. Kaske uppmana folk som har problem med sina vindar att jämföra temp ute och på vinden.
 
Den gamla delen av huset har spånisolering i alla väggar och även vindsgolvet, och det spånet går ner och trycker mot råsponten (i sned taket), så där är ju ett problem när det blir kondens helt klart.
I utbyggnaden (vinkel mot gamla huset) är det enligt konstens regler med luftspalter. Men det var ett par fack i nya hanbjälklaget närmast gamla huset som var rätt dåligt isolerat, så en del värme har garanterat gått upp där.

Har lagt i mycket mer isolering nu, plus att jag ventilerar mer på vinden nu så får vi se. Till våren kommer jag nog köpa såna mögelstoppare på Jula och sätta mellan gamla delens takstolar och rensa bort en del spån för att få cirkulation.
 
Jag tänkte precis föreslå att folk med termometrar/hygrometrar kan lägga ut sina resultat.

Jag tror vi alla kan hjälpa varandra om de som mätt temp/luftfuktighet på sina vindar kan delge sina resultat.

Se:
Mätvärden-temp-luftfuktighet.

Träig snickare skrev:
Det finns en bra tanke i vad du skriver Mich. Fick mig en tankeställare, man skulle nog lägga en termometer på vind och jämföra tempe där uppe men vad det är ute. Kaske uppmana folk som har problem med sina vindar att jämföra temp ute och på vinden.
 
Redigerat:
Från tanke till handling. Ska köpa en temp/ hygrometer nästa gång jag är i stan. Jag uppmanar fler att göra det. Har redan en temp mätare i krypgrunden för att kunna hålla koll på tempen och kunna stänga om det blir för kalt. Har ventiler i grunden som det sitter luckor på.Återkommer med data om min vind.
 
Hade också problem med kondens på undersidan av råsponten, efter att jag tätat lufttspalten i takfoten med fogskum är problemet borta. Förbättringen beror på att relativa luftfuktigheten sjönk när jag slutade släppa in en massa kyla...
 
I mitt hus så är luftspalten vid takfoten tilltäppt en hel del av asfaltboard. Gjordes en hel del med huset för ca 40 år sedan, bl.a. 45 iso + asfaltboard + tegel (halvsten). De satte asfaltboarden högt mot råsponten (yttertak, snetak). Dock ej helt tätt, plus att det sitter nät. Trots detta har getingar byggt bo (för länge sedan).

Nu har jag gjort om lite i ett hörn av huset, för isoleringen och innertak var inte så bra som jag vill ha det nu. Förut var det en kallvind/förråd/klädkammer. Nu kommer det vara varmt i den delen, ändrar en vägg mm. Så jag gjorde en ordentlig luftspalt (läkt + masonit) la 125 isolering och råspont. Så som snetaket ser ut på övriga rätta ställen, med undantag för att det är kutterspån.

När jag gjorde det så skar jag bort ca 1 cm av asfaltboarden för att öppna upp luftspalten ordentligt. Satte även ytterliggare insektsnät (aluminium). Jag börjar nu fundera på om det var bra eller inte. Kan ju som jag skrev ovan komma in för mycket kall luft. Eventuellt så måste jag göra något liknande i de andra tre hörnen av huset. Frågan är då om jag skall öppna upp luftspalten eller inte. På ena långsidan av huset så kommer blåsten åt rätt så bra. Grann husen är lägre. Om det blåser så kommer luften som kommer mot huset tryckas upp i luftspalten, tror jag. Det blir ju rätt så stort luft tryck på huset och luftspalten är i vecket längs med teglet. Nu ligger teglet väldigt nära taket, längst upp där luftspalten är (innanför). Så det är inte helt raka rör för vinden in i luftspalten. ...fundera...fundera... Inte helt lätt hur man skall tänka och vad som är bäst.

Fukten från teglet borde också vandra upp i luftspalten, om inte asfaltboarden sitter där och bromsar upp. Borde kanske låta asfaltboarden vara kvar emot taket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.