Jag är stum ta mig fan.....jag tycker vi lägger ner tråden för det blir bara värre och värre.....Visst har jag halvfuskat hemma hos mig själv...dock....men lite gränser får det vara....Då menar jag inte polackkopplingar utan hederliga bond dragningar....
 
Dempanu: Dina bilder visar perfekt hur man brukar göra med 24V. T.ex brandlarm :)

Märker att ingen här har sett den s.k. "elcentralen" i vårat nyinköpta hus :) Ska försöka komma ihåg att ta en bild i morgon......
 
adde_camilla skrev:
Dempanu: Dina bilder visar perfekt hur man brukar göra med 24V. T.ex brandlarm :)

Märker att ingen här har sett den s.k. "elcentralen" i vårat nyinköpta hus :) Ska försöka komma ihåg att ta en bild i morgon......
Jag jobbar som elektriker med mesta tiden på svagströmssidan och jag har aldrig sett något liknande.
 
Mikael_L
Daniel78 här forumet tystade alla andra inlägg i tråden "Sveriges värsta husägare" med berättelsen och bilderna på sitt genomruttna hus.

Det fanns många fina elkopplingar i det huset, en del hittar ni på hans hemsida.
Kolla och njut ... :D
http://www.akkk.se/huset/
 
mikael_l skrev:
daniel78 här forumet tystade alla andra inlägg i tråden "sveriges värsta husägare" med berättelsen och bilderna på sitt genomruttna hus.

Det fanns många fina elkopplingar i det huset, en del hittar ni på hans hemsida.
Kolla och njut ... :d
[länk]
jösses!!
 
electrocuted skrev:
jösses!!
Milt sagt! :eek: Passerar huset emellanåt och tänker på den tråden. :rolleyes:
 
den ständiga frågan som dyker upp när man tittar på bilderna är ju HUR FAAAN ORKAR HAN?? jag skulle ju bara satt mig ner i soffan, tryckt i mig en påse chips och väntat tills huset rasar..
jag är djupt imponerad av det enorma arbetet..
samtidigt som jag är imponerad av rumänernas fantasi när det gäller att lösa problem..


detta är ju bara out of imagination...
http://www.akkk.se/huset/el/05.jpg
http://www.akkk.se/huset/el/03.jpg
 
Mikael_L
Ja man kan ju verkligen undra vad den där rumänen höll på med, Big pack glass är ju ändå inte god.
Hemma hos mig skulle det åtminstånde vara en ICA's gräddglass-bunke som ersättare för normkapslingen ...
 
dempanu skrev:
Jag jobbar som elektriker med mesta tiden på svagströmssidan och jag har aldrig sett något liknande.

Nja, inte riktigt då. Men slangdragningen är ju likvärdig. Många elektriker jag jobbar med, som drar all kabel åt oss, gör så. Riktigt? Jag tycker det är tveksamt även vid 24V lik.
 
#145

Vad var det som inte stämde, det var väl några år sen jag läste el säkerhetsbestämelserna och gick elektriker kursen (typ 18 år sedan) måste man nu ha skrivit något prov på sina kuskaper om man har en med behörighet som ska se efter vad man gör? (vilket dom sällan gör/gjorde).
 
Inte värsta men en av de mest förbryllande:

Slutfört, avprovat, driftsatt och överlämnat grundinstallation i butikskomplex fredag em.

Måndag morgon är några huvudsäkringar trasiga.

Felsöker, kortslutning mellan alla faser + nolla + skyddsjord.
Går till butiken.

I lokalen har "kundanpassning" utförts under helgen.
Belysnings- och uttagsgrupper inlagda i central, kablar uppskalade en till tre centimeter UTANFÖR kapslingen.
I centralen är ledarna inlagda på UNDERSIDAN av dvärgbrytarna.

Total kortslutning på utgående grupper.

Butiksägaren kunde inte minnas namnet på firman som gjort installationen trots påtryckningar :D
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
ManInTheBox skrev:
Inte värsta men en av de mest förbryllande:

Slutfört, avprovat, driftsatt och överlämnat grundinstallation i butikskomplex fredag em.

Måndag morgon är några huvudsäkringar trasiga.

Felsöker, kortslutning mellan alla faser + nolla + skyddsjord.
Går till butiken.

I lokalen har "kundanpassning" utförts under helgen.
Belysnings- och uttagsgrupper inlagda i central, kablar uppskalade en till tre centimeter UTANFÖR kapslingen.
I centralen är ledarna inlagda på UNDERSIDAN av dvärgbrytarna.

Total kortslutning på utgående grupper.

Butiksägaren kunde inte minnas namnet på firman som gjort installationen trots påtryckningar :D

De va ju konstigt vilket kort minne han hade..... Har också råkat ut för att butiksägare vart inne å förstört mina installationer innan besiktningen på ett helgjobb. Man blir inte direkt glad när man kommer på måndag morgon och hittar det på ett helt annat vis än man lämnade det.
 
Smile.75 skrev:
De va ju konstigt vilket kort minne han hade..... Har också råkat ut för att butiksägare vart inne å förstört mina installationer innan besiktningen på ett helgjobb. Man blir inte direkt glad när man kommer på måndag morgon och hittar det på ett helt annat vis än man lämnade det.
Jag skulle nog vilja rangordna dom (1 = värst):

1. Frisersalonger
2. Tobaksaffärer
3: Skomakare
4. Kvartersrestauranger / pizzerior
5. Mindre till medelstora livsmedelsaffärer.
 
Det var rörande att se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.