Mikael_L
Cheesus skrev:
Om jag inte minns fel var det väl omkring 120 ampere in i den s.k elcentralen. Går åt kräm att driva sågverk.

Det kittlas bara lite.....:)
Det kittlas exakt lika oavsett om det är avsäkrat 6A eller 630A ;)

Men lägg en skiftnyckel över polerna, då är det lite skillnad ! :eek:
 
jaja...jag är ingen elektriker....så jag anlitar alltid svärfar. Jag kan absolut nada om el.

Ni som gått i söndagsskola minns kanske den gamla sången "Röd och gul och vit och svart, gör det samma har Han sagt...osv "
 
  • Gilla
·HeRmAN· och 1 till
  • Laddar…
TheStills skrev:
VI håller på att riva lite..
Vad tror ni om detta som fanns bakom ett par el element?
[länk]
Det är nog gjort på 70talet....
Undrar när det hade smält ihop?
jag skule bli nyfiken och kolla hur det ser ut inuti röret.
 
TheStills skrev:
VI håller på att riva lite..
Vad tror ni om detta som fanns bakom ett par el element?
[länk]
Det är nog gjort på 70talet....
Undrar när det hade smält ihop?
Snälla dela på röret och knäpp kort!
 
Inte så farligt, ledningarna är säkert kvar sedan innan de satte kakel.
 
-MH- skrev:
Inte så farligt, ledningarna är säkert kvar sedan innan de satte kakel.
Det skulle faktiskt förklara varför kopplingsdosan verkar vara "inspacklad" i hörnet.
 
Redigerat:
Anlitade ett polskt företag för några år sedan för att riva ned ett knuttimrat hus och bygga till ett annat befintligt hus. Ägaren av det hus som skulle rivas åkte på semester och hade inte kopplat bort strömmen som utlovats. Vad gör polacken då? Jo, han tar en yxa, kapar den ingående kabeln och skarvar ihop den med el-tejp så att strömmen som går vidare till bostadshuset får ström. Detta när högspänningen är på! När jag kommer dit så håller han på att sno en plastpåse runt kabelhärvan, slänger den resolut på marken och säger - ring elektriker speziale...Blev lite surr och genom bekantas bekanta ordnades det med diverse tillstånd som krävdes, föranmälan i efterskott skulle man kunna säga. Tur att inget alvarligt inträffade, för mig som ansvarig och för polacken som inte viste vad han gjorde.
 
Inte för att märka ord, men Högspänning var det nog inte :)
 
  • Gilla
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
P
Jag kan berätta att ledningarna såg rätt bra ut inuti. Inget hade smält ihop. VPrören var genomröda och dom var himla spröda. Man knäckte dom hur enkelt som helst. Det blev 1000 bitar av dom när man böjde rören
 
kanske värmestrålningen från elementet som gjort det?
 
electrocuted skrev:
kanske värmestrålningen från elementet som gjort det?
Eller en tidigare FK som brunnit av och blivit utbytt.
 
Redigerat:
P
Jag gissar att EL-element som suttit där tidigare har varit VARMA
Men röret som går helt horisontellt är ett rör som går till vanliga vägguttag lite här och var i rummen. Det är ju det som har blivit mest åtgånget. Är det verkligen tillåtet att montera rör så? I vilket fall så ligger dom på återvinningsstationen redan....
 
I vårat torp har det bott en "duktig" gubbe som har satt infällda spottar i taket ihopskarvade med varandra med bara eltejp. Sen fick han för sig att lägga spånskivor på golvet i rummet ovan. För att få ett jämt och fint underlag pallrade han upp golvet med kläder, kartonger, darttavlor m.m. och mot spottarna hade han proppat ett par gamla jeans.

När han fick för sig att bygga badrum gjöt han ner golvvärme i golvet direkt på berget under. Och i väggen bakom temperaturstyrningen var det inget vidare heller.
DSC_0964.jpg
DSC_0962.jpg
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.