På 70-talet så murades bakugnen i vårt hus(byggt 1890 nångång) igen och det sattes kakel framför. Tjoho!

Nu är jag sugen på att plocka fram den igen men har lite undringar.

Som ni kan se på bilden så står det en vedspis där också. Enligt några källor så brukade man, när man murade igen bakugnar, passa på att dra in röken från vedspisen för att slippa ha ett rör upp i skorsten direkt från vedspisen. Om detta är sant eller inte har jag ingen aning om.

Det jag vill veta är hur man brukade göra med rökkanaler och hur ni som har renoverat era bakugnar har det. Har bakugnen en separat kanal eller gick normal vedspisens rök via bakugnen?

Finns inte så mycket inlägg om bakugnar så alla tips och erfarenheter uppskattas.
 
  • img_1162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade en bakugn bakom en "ny" vägg på murstocken (finns i en gammal tråd). I mitt fall mynnar rökkanalen ut strax ovanför ugnsöppningen under den kåpa som tyvärr inte finns kvar. Kanalen från kåpan och upp har murats igen och där sitter ett rör ner till järnspisen. Det blir mycket jobb för min del i alla fall då jag har planer på att återställa kåpa, häll och bakugn. Men jag nöjer mig med att ha det "för syns skull" jag tar mig nog vatten över huvudet om jag ger mig på att få det i bruksskick. Vedspisen däremot ska vara fungerande med ett rör snett draget på något vis, för att inte komma framför bakugnen får jag flytta den en bit.
Det är vad jag har planerat i alla fall, sen får vi se var det slutar ;)

På min blogg finns demonteringen bild för bild.
 
Redigerat:
Härliga tapeter, Saxpy!

Hos mig har bakugn och vedspis varsin kanal, men vedspisen, med rökrör rakt upp, är inte placerad under ugnsöppningen, utan vid sidan av (men under samma kåpa, förstås).

Det ser inte ut på bilden som att du har något annat spjäll än det som sitter inne i kåpan, ett sådant där vridspjäll man hakar upp på en krok (hoppas du förstår vad jag menar)?
 
Precis, det är bara ett sånt spjäll i kåpan.

Nåja, det ska bli kul att se hur det ser ut när jag får tid att börja knacka lite...

Tapeterna ja, underbara. Förra ägaren lämnade rätt många rullar kvar om du är intresserad... :)
 
Okej, spånar vilt här:
Om vedspisen har haft ett rökrör rakt upp så borde det finnas anslutningsplats i kåpan, vid sidan av spjället, för ett sådant (fast rökröret hamnar väl i vägen för ugnsöppningen?). Finns inte det så har vedspisen alltid varit ansluten baktill och då skulle jag kunna tänka mig att vedspisens kanal och imkanalen (genom spiskåpan) går ihop någonstans ovanför bakugnen. Röken från bakugnen går ut ovanför ugnsöppningen (som aliback beskrev) och upp genom imkanalen. Det jag inte riktigt har någon idé om är hur vedspisens kanal i så fall är murad i förhållande till bakugnen (innan kanalerna går ihop), om du förstår vad jag menar. Kul att gissa lite, jag hoppas att du kommer med facit senare!


Saxpy skrev:
Tapeterna ja, underbara. Förra ägaren lämnade rätt många rullar kvar om du är intresserad... :)
Lite sugen blir man ju...
 
Karakorum skrev:
Okej, spånar vilt här:
Om vedspisen har haft ett rökrör rakt upp så borde det finnas anslutningsplats i kåpan, vid sidan av spjället, för ett sådant (fast rökröret hamnar väl i vägen för ugnsöppningen?). Finns inte det så har vedspisen alltid varit ansluten baktill och då skulle jag kunna tänka mig att vedspisens kanal och imkanalen (genom spiskåpan) går ihop någonstans ovanför bakugnen. Röken från bakugnen går ut ovanför ugnsöppningen (som aliback beskrev) och upp genom imkanalen. Det jag inte riktigt har någon idé om är hur vedspisens kanal i så fall är murad i förhållande till bakugnen (innan kanalerna går ihop), om du förstår vad jag menar. Kul att gissa lite, jag hoppas att du kommer med facit senare!

Lite sugen blir man ju...
Får väl börja knacka lite och se men det blir nog först till våren när jag inte behöver elda i vedspisen för att hålla värmen... :)
 
Länge att vänta till våren när det kliar i fingrarna;)
Jag väntade mig egentligen inte att hitta bakugnen intakt (med benknotor och allt).
Ska bli spännande att se vad du hittar.
 
aliback skrev:
Länge att vänta till våren när det kliar i fingrarna;)
Jag väntade mig egentligen inte att hitta bakugnen intakt (med benknotor och allt).
Ska bli spännande att se vad du hittar.
Jo, jag var nära att börja knacka förra helgen...
 
Jag har jobbat många år med att renovera gamla skorstenar och en sak kan jag lova dig.. försök inte lista ut hur de BORDE vara byggda, för de funkar inte så.
Kanaler kan gå ihop med varandra eller slingra sig precis hur som helst, så det enda man kan göra för att få reda på hur saker och ting ligger till, är att ta upp hål och titta efter.
Täta kanalerna när du ändå håller på, även om de ser helt ok så skadar det aldrig att pensla på bruk.
I ett sånt gammalt hus har du storpipa antar jag. Om du bygger en ny bakugn kommer sotaren gnälla och vilja ha slang. Ett gott råd är att INTE säga till sotaren att det minsann inte all finns nån lag på att man inte får ha strorpipa.. en sur sotare är inget du vill ha på halsen!
Hacka, bila, hugg, svär och jävlas tills du får ordning på de små kanalerna.
Sätt igen storspjället och såga ett hål i det som du kan dra upp ny ventilationskanal genom. Spjäll är bra där.
Där påsticken kommer ut i storpipan, mura fast stosar och sätt en slang från varje.
Fyll upp med vermekulit men spara 5-10cm i toppen så du kan gjuta en kaka för att stoppa regnet

Hastigt nerskrivet, hoppas det inte blev alltför rörigt
 
Med "bygga en ny bakugn" menar jag förstås fixa till och börja använda igen
 
Jo, att kanalerna går lite som de vill har vi märkt. Vi fick renoverat skorstenen för ett par år sedan. Skorsten har två små kanaler och en stor. På dessa är det alltså kopplat tre kakelugnar, en vedspis och så bakugnen. Dock valde murarn som renoverad att knacka hål på ovanvåningen och tätade alltså inte hela vägen ner till bakugnen så därför vet vi inte hur kanalerna går där nere. Sotarn har godkänt den renoveringen utan diskussion. Verkar ju vara många som har problem att få godkänt när det är flera kakelugnar på samma kanal efter vad jag har läst här tidigare.
 
Hej! Är tråden fortfarande aktuell? Kan isåfall publicera lite biler på våran "upphittade" bakugn...........................
 
Bilder är alltid kul!
 
kommer så snart som möjligt
 
Jag har ett "torp" från 1896. Bakugnen där har ingen egen rökgång, utan över luckan har det funnits ett hål där röken gått ut och upp i kåpan. Detta hål är igenmurat men om man knackar hör sdet tydligt var det funnits. Det sägs ett man reglerat draget med en mindre tegelsten som kunde dras fram över hålet.

Även om vi inte bakar i ugnen är det trevligt att den finns med en vacker lucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.