frjo7205 skrev:
Att gå till tingsrätt över de belopp som nämns här tror jag är en dålig idé. Advokatkostnaderna kommer förmodligen att bli höga och risken att företaget sätter sig i konkurs om de förlorar skall inte uteslutas.

Dessutom - förlåt min eventuella uppriktighet här - antyder ni att ni har anlitat företaget delvis "svart"? Detta kan möjligen försvåra bevisningen och sakframställningen för er i en rättsprocess.

Men ert anspråk på att de skall stå för besiktningskostnad och materiel känns som att du kan försöka pressa på ett varv till under hotet att ni kommer att koppla in advokat för att hjälpa er om de inte går med på det.

En puck till att kasta in i förhandlingen är att om de godtar era krav så kommer ni att hålla tyst om vad firman heter. Annars kommer ni att hänga ut dom på diverse forum. Lite riskfyllt att slänga ut det kortet då det har drag av utpressning, men ibland kan det funka.

Nej, vi har inte anlitat firman svart. Vi har kontrakt såklart. Vi fick kvittokopior och de sa att de ville ha dessa 5000 kr kontant och vi hade ju sett kvittona så vi trodde det var okej?:confused:

Ska försöka få besiktningskostnad och materialkostnad och ny firma som gör om allt:)
 
Har förmig att du skrev att dom satt kökskaklet svart...? kanske en annan tråd...

Du skulle kunna kräva nissarna att riva ditt badrum som kompensation för plattor och material , men du vill kanske aldrig mer se dem?

Kolla upp företaget hos kronofogden är dom på ruinensbrant redan då är det ju ingen ide med advokater... är det ett välmående företag med kapital så är det ju en annan sak....
 
I
Istället för att gå till ting med full domstol finns oxå möjligheten, då summan inte är så stor, att det kan avgöras i ett s.k. endomarting under en lagman. Vanligen tingsrättens ordförande eller den jurist på tinget denne utser. Då måste ni enas om att detta är första och sista instans.
___________________
Byggaren
 
Det korta rådet: Ta erbjudandet om att stryka fakturan, inga ytterligare krav. Se till att ni får det skriftligt.

Lite längre version: Kräv ersättning för betald materiel och besiktning, va nöjda om ni får ut lite av kravet. Men att få ut pengar ur en sådan här firma tror jag är i stort sett omöjligt.

Gå för guds skull inte och stämM firman, det kommer att förstöra livet för er i 2- 3 år, och om ni skulle vinna så kommer det ändå inte att finnas några pengar att få ut. Under tiden bygger ni upp en advokaträkning på 3 -500 000. Visserligen täcker er hemförsäkring en del av det, men räkna med att ni själva får stå för 20 - 50 000. Stor risk att ni inte får förstöra bevismaterialet, dvs badrummet måste stå oanvändbart till domen är avklarad. Har vänner som gjort den resan, då gällde det mycket större summor.

Finns bara förlorare i en sådan process.
 
Redigerat:
Bjorkefall skrev:
Nu undrar jag om någon har något råd till oss hur vi ska gå vidare?
Tror ni/Vet ni om chansen är stor att i en rättegång få ut pengar få besiktningsman, kakel och material? Kan vi tillochmed kräva någon form av skadestånd för sveda och värk med tanke på att enligt avtalet skulle de varit färdiga 22 Nov och vi hade då bott borta i 2 veckor och nu måste vi flytta hemifrån i 2 veckor till om detta ska göras om..
Och kan vi kräva att en annan firma gör detta eftersom vi starkt betvivlar deras kompetens att lyckas göra rätt på alla moment med tanke på de extremt grova missar de gjort?


Help Help!
Kontakta en advokat som är insatt i ämnet och be om ett utlåtande om vad som är praxis kring besiktningskostnad och materialkostnad. Sedan kan ni kanske överväga att ta hjälp av advokaten att kontakta firman och framföra era krav och även förhandla fram en för er acceptabel lösning. Av egen erfarenhet så kan jag säga att bara låta en advokat hör av sig kan göra underverk istället för att själv försöka bråka i oändlighet. I vårt fall så underkände besiktningsmannen som vi anlitat genom rekomendation från vår advokat arbetet och entreprenören/hantverkaren fick stå för besiktningskostnaden och naturligtvis åtgärdandet.
 
Advokater tar en tusenlapp för att svara i telefon...
Konsumentvägledaren är gratis och ger samma rådgivning.
Jag hade ett case där en hantverkare krävde betalt för icke utförda jobb. Han hänvisade mig till sin advokat men efter samtal med konsumentvägledaren fick jag massor med goda tips hur jag skulle gå tillväga, bla hade jag INGEN skyldighet att prata med hans advokat, bara med hantverkarn själv. Verkar vara praxis då en advokat nog kan trolla bort en lekman ganska enkelt.
 
Ninjab: lite OT men förut att vi jurister är rätt dyra ... men folk kan även i många fall snabbt tjäna på att anlita en advokat

ett välformulerat brev från en advokat brukar ofta göra susen, särskilt om man har ett dåligt case såsom firman du bråkar med verkar har.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Advokater tar en tusenlapp för att svara i telefon...
Konsumentvägledaren är gratis och ger samma rådgivning.
Jag hade ett case där en hantverkare krävde betalt för icke utförda jobb. Han hänvisade mig till sin advokat men efter samtal med konsumentvägledaren fick jag massor med goda tips hur jag skulle gå tillväga, bla hade jag INGEN skyldighet att prata med hans advokat, bara med hantverkarn själv. Verkar vara praxis då en advokat nog kan trolla bort en lekman ganska enkelt.

För mig låter det lite märkligt att en företagare inte skulle kunna hänvisa en kund till att prata med den som utsetts att hantera reklamationer i firman. Självklart kan man alltid ringa till en firmas VD, eller vem som helst på firman. Men man får finna sig i om vedebörande hänvisar ärendet till vaktmästaren.

Dvs om jag har en reklamation, och företaget hänvisar min reklamation till företagets jurist. Då får jag nog finna mig i att prata med juristen, om jag vill få min reklamation hanterad.
 
hempularen skrev:
För mig låter det lite märkligt att en företagare inte skulle kunna hänvisa en kund till att prata med den som utsetts att hantera reklamationer i firman. Självklart kan man alltid ringa till en firmas VD, eller vem som helst på firman. Men man får finna sig i om vedebörande hänvisar ärendet till vaktmästaren.

Dvs om jag har en reklamation, och företaget hänvisar min reklamation till företagets jurist. Då får jag nog finna mig i att prata med juristen, om jag vill få min reklamation hanterad.
jo ur företagets synvinkel har du rätt men när det gäller advokater så har de egna regler för hur de skall jobba och en advokat skall aldrig gå "rätt mot motparten" utan att först upplysa denne om att denne bör skaffa ett eget ombud och att eventuell tvist skall gå genom ombuden. Detta är för att advokater ju (till skillnad mot mäklare) enbart representerar ena parten, dvs om du pratar med motpartens ombud kan du ge dig på att denne ENBART gör allt för att HENNES klient skall få rätt... många tror att det finns en sanning eller "rätt och fel" som domstol/advokat bara kan meddela men detta stämmer inte och särskilt i civilrättsliga mål (dvs ej straffrätt) finns med många kringelikrokar där en advokat lätt kan kollra bort en konsument om denne skulle vilja... lite OT.. sorry

TS: hur går det?
 
men av vad som är beskrivet verkar det var icke fackmannamässigt utfört dvs fel gjort.
om de nu påstår det kan de ju förklara hur sådan skall ske. de ska även kunna förklara hur detta spec fall är utfört på. samt att de dokument som du ska få vid avslut tex täthets protokoll, vvs certifikat av motör som utfört det, samt matrial och montage utförande. samt en fukt mätning går ju att utföra för att se om det förekommer fukt där. om så är fallet blir det litet svårt för dom att bevisa att det är riktigt utfört. sen en följd fråga.. hur länge fick golvet torka en väldigt viktig sådan för om det inte fick torka riktigt har de kapslat in fukten i stället.
men skippa adv pga så dyrt. hör istället om råd och hjälp ev förslag av en stor firma som vid ev ombyggnad igen kan på visa ev fel montering plus intyg om detta. sen dra in media av alla dess slag om ersättning för detta inte görs. som sagt konsumentverket jättebra men plus på tv dess då bättre.
önskar er all lycka i detta och det är synd men vissa gånger går det fel men att erkänna det och hjälpa förstår inte vissa att det är bättre då de får fler kunder via mun reklamen som är helt gratis
 
Satt och läste igenom denna intressanta tråd nu från början till slut, men saknar slutet.
Alltså hur gick det sen? Eller har det kanske inte hänt nåt?
 
Säger som föregående.. Hur gick det sen?
 
Vill inte kommentera en gammal tråd, men då tidigare talare ändå dragit upp den igen så kan man ju passa på =)

My GOD vad mitt badrum är bra gjort, jag oroade mig över alla regler och om jag tänkt på allt men kommit fram till att i jämförelse med detta så har man ju ett FORT NOX ur vattentätningsynpunkt =) Gjorde ju iofs hela jobbet själv och det ångrar jag inte när jag läst detta.

Till trådskaparen: Hoppas det löste sig hyffsat, och mina sympatier har ni! - Sparka ut de här oseriösa företagen ur branschen en gång för alla! De förstör ju för alla parter!

MVH : Marcus
 
thewolf skrev:
Säger som föregående.. Hur gick det sen?
Vi fick riva fakturan och fick tillbaka pengar för kakel och klinkers som vi lagt ut själva. Sen anlitade vi en ny fírma som gjorde jobbet :)
Det räckte med hot om att gå till rätten och vi behövde aldrig dra det så långt.
 
Bjorkefall skrev:
Vi fick riva fakturan och fick tillbaka pengar för kakel och klinkers som vi lagt ut själva. Sen anlitade vi en ny fírma som gjorde jobbet :)
Det räckte med hot om att gå till rätten och vi behövde aldrig dra det så långt.
Man ska inte ge sig, tror många blir rädda när ordet tingsrätt/kronkalle kommer på tal. Att som företagare hota med sånt är bara larvigt för i dessa fall är det oftas dom som gjort fel och kommer att förlora målet också.

En bra hemförsäkring brukar ta rättsmål och tvister så då behöver du inte som privat person betala några juridiska kostnader förutom självrisk kanske, är lite osäker.

Som sagt, skönt att det ordnade sig.

Och en huvudregel är, om du ska ta ett prisavdrag ska detta prisavdrag motsvara skadan. Detta är inte en siffra företaget bestämmer/kommer fram till, ibland måste man ta in någon som kollar men ta aldrig företagets första bud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.