Det beror ju lite på vad de haft för uppvärming. Jag bor i ett litet hus på drygt 100kvm, men tanten som bodde här förbrukade drygt 30.000kwh per år, 25A säkring. Två gigantiska elpatroner på 9kW vardera stod för värme och varmvatten då hon inte orkade elda. Oisolerad gjutjärnspanna. Gissa om källaren var varm :)
 
Rikard Ågren skrev:
Det beror ju lite på vad de haft för uppvärming. Jag bor i ett litet hus på drygt 100kvm, men tanten som bodde här förbrukade drygt 30.000kwh per år, 25A säkring. Två gigantiska elpatroner på 9kW vardera stod för värme och varmvatten då hon inte orkade elda. Oisolerad gjutjärnspanna. Gissa om källaren var varm :)
Hehe, det kan jag tänka mig...
Här har det varit olja och sedan 2002 fjärrvärme.
 
Tommyboy skrev:
Jag har dragit vp-rör på alla långa sträckor och mjuka böjar för det är väldigt mycket lättare at dra i rör än slang, slang har jag använt på korta bitar pga smidigheten

[länk]
Hej.
Imponerande bygge tommyboy. Har faktiskt varit in och tittat på din sida förut. Man kan säga att ni har det ni gör... :)
Angående rör och slang läste jag här på forumet nåt om att det skulle vara lättare att dra i slang eftersom den är räfflad vilket skulle ge mindre friktion mot kabeln.
 
Rikard Ågren skrev:
Huh?! Skellefteå Kraft tar då ut drygt 3000:- för 16A, över 4000:- för 20A helår.
ja det var vissdyrare än jag trodde, usch, kanske dags att sänka till 16 den här gången då..
jag sänkte från 25 till 20 när jag köpte huset och minns att jg sparade ca 1000kr/år och kom ner på 2500, men sen har de nog höjt för nu låg det visst på 3100..
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/...15695priv/815911elan/935857pris/P02134945.pdf
 
jeppeknaster skrev:
Angående rör och slang läste jag här på forumet nåt om att det skulle vara lättare att dra i slang eftersom den är räfflad vilket skulle ge mindre friktion mot kabeln.
Slang är bökigare att dra tråd i, mindre innerdiameter men mest pga att den rör sig, man måste vara noggrannare med fastsättning och det får inte finnas något slack som man drar med sig, då korvar den upp sig vid någon genomgång och då är det stopp, tvärstopp. Därför är rör bättre vid långa sträckor, och har man väl lärt sig kröka rören i mjuka krökar så lägger man det mesta med rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.