Mikael_L har tydligen ingen erfarenhet av att jordfelen ofta uppstår i apparater utomhus. Fördelen med enpoliga brytare är att dom är billigare och att det blir mer jobb till elektrikern.
 
Mikael_L
Ååhhh, det förklarar varför det är så svårt att få tag i en elektriker.
Dom har fullt upp med att ordna upp alla jordfelen hos folk.

För nu är det ju ändå så att det sitter enpoliga säkringar i nästan 100% av husen, så inte undra på att det blir mycket jobb till elektrikerna.

Och inte blir det mindre jobb om vi byter till tvåpoliga säkringar, för felet måste väl ändå ordnas? Man kan bara vänta lite längre, då inte hela huset är spänningslöst, och det är ju tur det, då elektrikern tyvärr har 1612 st jordfelsjobb att ta hand om innan mitt ...
 
  • Gilla
zwepp
  • Laddar…
Mikael_L
Om min pappa ringer mig nu på julafton och undrar vad han ska gör för att JFBn har löst och hela huset är spänningslöst. (Smålandsvillan, dvs 1st JFB och givetvis enpoliga säkringar).

Då säger jag åt han att först testa med en automatsäkring i taget avslagen...
Sen koppla ut allt som sitter på utomhusuttag, skarvsladdar, häcksaxen, trädgårdjulgranen osv. Även ta en titt i garaget efter ev misstänkta inkopplade prylar.
Sen öppna alla utomhuselgrejer, dvs främst olika ljusarmaturer, börja med de som sitter värst väderutsatta alt verkar vara trasiga eller av sämre kapslingsklass. Kolla efter och torka ur ev fukt.
Detta är ett jobb som måste göras i vilket fall som helst, oavsett om man har extra JFB eller tvåpoliga säkringar. Antingen kan han göra det själv eller låta en elektriker göra det, 500:-/timme + bilersättning för dra ut en glömd skarvsladd som ringlar fram under snön. ;)

Har han inte hittat felet efter detta, så ligger han pyrt till, då blir det nog till att kalla ut elektriker med joureersättning.
Men handen på hjärtat, hur stor är risken efter att ha dragit ut all utomhusel och kollat alla uttag och armaturer utomhus.
 
Redigerat:
Tycker nog inte att det är något fel på Paulo1s råd, men jag har satt fyra JFB istället för att sektionera huset.

Det är inte alltid så praktiskt att dra separata grupper för varje enstaka utomhusarmatur.

Inte speciellt billigt, men Merlin Gerin skall ha en God Jul dom oxo!

Allvarligt talat så betalade jag 25 spänn styck. :)
 
Man får inte bort jordfelet genom att ta bort säkringen. Man bryter ju inte nollan. Däremot kopplar man bort jordfelet med en tvåpolig brytare som bryter nollan och fasen. Tänk: lördag morgon kl 2 på vintern finns ingen värme i huset för att elpatronens ström (från annan grupp) utlöser jordfelsbrytaren via jordfelet i nollan i vägguttaget eller lampan utomhus (som inte är samma grupp som elpatronen). Vanligt folk tror ju att det är fel i elpatronen i detta fallet eftersom jordfelsrytaren utlöser när elpatronen går in. Händer inte ofta men med 2 poliga brytare för belastningar utomhus händer det aldrig (om dom är från och sitter inomhus).
Behöver inte vara elpatronen utan kan vara annan hög belastning tex damsugarens startström som skickar jordfelsströmmen till jord utomhus där störst risk finns för jordfel i elkopplingarna.
 
Mikael_L
Jag förstår precis hur du menar. Jag är också kunnig om mekanismen bakom JFB och jordfel.

Det som är mitt argument är att man inte behöver åtgärda icke-problem.
Skulle det vara så mycket problem som du vill påskina så vore det hemskt besvärligt för 1 miljon husägare här i landet som saknar tvåpoliga säkringar och har endast 1 JFB.

Och skulle det visa sig vara sådana otroliga problem så skulle standardinstallationen ha ändrats så det idag sattes antingen 2-poliga eller fler JFB.

Detta oaktat, så kommer jag själv säkert sätta två st JFB ändå, en separat för den mer osäkra utomhus-elen. :surprised:

(anm, siffran 1 miljon hus, högg jag bara ur luften, så ni vet)
 
Mikael_L
Paulo1 skrev:
Man får inte bort jordfelet genom att ta bort säkringen. Man bryter ju inte nollan.
Genom att prova om JFBn löser med olika grupper frånkopplade med säkringen så kan man hitta en ansluten apparat med fel på, som har läckström mot jord. Ett annat sätt är ju att koppla ur all utrustning. Lite besvärligt dock med fast ansluten...
 
Paulo1 skrev:
Mikael_L har tydligen ingen erfarenhet av att jordfelen ofta uppstår i apparater utomhus. Fördelen med enpoliga brytare är att dom är billigare och att det blir mer jobb till elektrikern.
Jag svarar isf Mikael L, jag har en hiskelit stor anläggning och har ALDRIG haft problem med julgransbelysningar, skarvsladdar, borrmaskiner, grilltändare, motorvärmare utomhus, nada

Däremot två strykjärn och en datornätdel INOMHUS men det var bara att dra ur sladden.

Paulo har nog ett svårt trauma angående JFB.

Protte
 
Ett litet problem blir det dock vid bytet, eftersom matningen kommer från sidan av mätartavlan. Tavlan ska bort en vacker dag, och då vill jag ju inte ha ett hål på sidan av kapslingen. Blir väl att sätta en slang med RK för att få in matning på ovansidan kapslingen via kabelkanal, alt. hämta ut lite kabel. Måste dessutom sätta kapsling dikt mot tavlan för att rymma rörutloppen
 
Har man bara fräscha och rätt monterade apparater utomhus är det knappast några problem
 
Lätt att hitta jordfelet om det är fas-jord med din "metod" men svårare om det är nolla-jord. Därför tycker jag det är bra om man kan bryta bort jordfelet direkt med 2-polig strömbrytare.
 
Vill bara tillägga att jag håller med helt! Alltså jag tycker precis som Mikael L!
 
väldigt ovanligt att få jordfel mellan nolla och jord, och ska ett sånt fel lösa JFB så ska det ju till en kortis mellan N PE, och inte bara lite fukt..
vanligare att en skarvsladd ligger i vatten och leder från fas ner till mark som får JFB att lösa, bara dra ur den, eller om man e lat och det regnar ute så går man till centralen och slår av den gruppen tills det slutar regna ute..

den gången du får kortis mellan N PE så är det oftast pga mekanisk åverkan (jag plogade sönder motorvärmaruttaget en gång, det kan kallas mekanisk åverkan)
och då är du oftast medveten om vad som hänt..
 
electrocuted skrev:
den gången du får kortis mellan N PE så är det oftast pga mekanisk åverkan (jag plogade sönder motorvärmaruttaget en gång, det kan kallas mekanisk åverkan)
och då är du oftast medveten om vad som hänt..
Jag kan nu inte utan viss stolthet meddela att jag lyckats montera min första belysningsarmatur utan att i ett obevakat ögonblick korta nollan med jorden och därmed lösa JFBn. Det krävdes väl bara tre försök... :) :)

(Ja, jag vet att det är ganska lätt att undvika bara man kopplar i rätt ände först...)
 
prototypen skrev:
Paulo har nog ett svårt trauma angående JFB.
Jag tror att han har samma problem som de flesta i det här landet. Han är trygghetsnarkoman! :D

Det är lite grand som med folk som oroar sig för att propparna inte ska hålla för den nya spisen. Visste inte att folk bastade i köket i sådan utsträckning! :rolleyes: :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.