mycke_nu skrev:
Det är helt uppåt väggarna att det skall finnas en förbränningsanläggning i varje stuga och energin skall köras ut. Lever vi på 1700-talet??

Bränn i centrala anläggningar med hög effektivitet och effektiv rening. Lämpligen förlagda i områden med god tillgång på råvara, exvis torv. Investeringen blir en bråkdel.

Ett effektivt och miljövänligt distributionsnät finns redan. Det kallas för elnätet.
Om man bränner i egen panna är effektiviteten 100% minus några procent som försvinner ut direkt i skorstenen.

Vid elproduktion är effektiviteten ca 30% vid förbränning av skogsråvara. Kopplar man fjärrvärme till värmekraftverket kan man förstås utnyttja merparten av de övriga 70 procenten, men inte distribuera via elnätet.
 
Ja, det är helt riktigt. Produktionen måste ske i värmekraftverk.
 
Eller snarare kraftvärmeverk...
 
jaja..:D
 
Jag tycker alla ska gå över till vp då kommer pelletsen att bli riktigt billig för mej :)
Sen kommer nog elpriset att gå åt andra hållet men med knappt 4000 kWh/år i hushållsel så gör det inte så mycket..
 
mycke_nu skrev:
Tänk på att det blir ett j-drans drag i fläkten och därmed mycket oljud.

Vi tittade länge just på Nibe L/V eftersom klimatet är ytterst milt här, men avstod pga fläkten. Det blir ytjordvärme istället eftersom vi har lämplig mark att lägga slangen i.
Har en NIbe 2025-6 och hör den aldrig. Förutom när jag går ut från garaget förstås, där den sitter... Vill påstå att den är rätt tyst.

Värmer upp 245m2 med den. Det är förvisso ett nytt hus men det finns ju större pumpar om man behöver mera kräm.
 
Jag monterade 2 L/V pumpar i sommras, Ahlsells egna vad dom nu heter, båda funkar kanon. Husen är på 200+40 kvadrat respektive ca 150 kvadrat, i det större huset bor det 2 tonnårsdöttrar och varmvattnet verkar räcka åt dom åxå.

Jag bor dessutom granne med ett av husen och utedelen står "riktad" mot mitt hus och det är absolut inget som stör, visst man hör när den går igång (ett litet "klonkande") men den är väldigt tyst när den väl går.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Har sagt det förr..

Det är helt uppåt väggarna att det skall finnas en förbränningsanläggning i varje stuga och energin skall köras ut. Lever vi på 1700-talet??

Bränn i centrala anläggningar med hög effektivitet och effektiv rening. Lämpligen förlagda i områden med god tillgång på råvara, exvis torv. Investeringen blir en bråkdel.

Ett effektivt och miljövänligt distributionsnät finns redan. Det kallas för elnätet.

Vad som krävs är att sådan "värmeelkraft" inte beskattas till döds.
Att värma sin bostad med ved är inte bara miljövänligt och förnyelsebart utan också ett sätt för många med äldre hus(som kräver lite högre framledningstemperatur pga konstruktionen) att få det varmt och skönt inomhus. Eldar själv i modern panna är hur nöjd som helst och huset som är byggt med källare och murstock mår bra.
 
Ja du kan värma upp ditt hus med luft/vatten. Vi har CTC på 15 kwh och den kostade 70.000, inklusive allt.
 
Henry Porter skrev:
Att värma sin bostad med ved är inte bara miljövänligt och förnyelsebart utan också ett sätt för många med äldre hus(som kräver lite högre framledningstemperatur pga konstruktionen) att få det varmt och skönt inomhus. Eldar själv i modern panna är hur nöjd som helst och huset som är byggt med källare och murstock mår bra.
Jodå, det passar säkert i vissa sammanhang, men det blir lite livsstilsval över det hela. Själv har jag tröttnat på traktorlass med ved som skall in i vedboden (har 50 m2 där just nu) och sedan skall kärras in och förbrännas.

Ser fram emot att få en stor VP installerad snart. Men ändå bättre hade det varit med överkomligt prissatt direktverkande el. :)
 
Bödde skrev:
Ja du kan värma upp ditt hus med luft/vatten. Vi har CTC på 15 kwh och den kostade 70.000, inklusive allt.
Låter inte som det är så väldigt mycket billigare än bergvärme då? Som jag fått för mig är ganska mycket billigare i driftskostnad också.
Är det förresten med installationen?

Såg någon uträkning på nätet att med rotavdraget skulle bergvärmen kosta ca 95 000. Kommer inte ihåg hur stor hus det var beräknat till och hittar inte sidan nu.
 
Det där med driftskostnaden kan alltid diskuteras, och dessutom är det ju svårt att jämföra eftersom man sällan installerar både och;) Dock, de killarna som gjorde vårt fick fria händer i planeringen när vi skulle installera, och de rekommenderade LV. Nu för tiden klarar de temperaturer ner till -20 och de ger 1/1 vid -15. Där jag bor (Småland) har vi minusgrader två veckor varje år, och vart tredje år blir det någon extra köldknäpp (som i år), så det är inga problem. Dessutom är CTC-pannan förberedd för solvärme, pellets, eller ved om man skulle vilja komplettera.

När vi gjorde vårt för ett och ett halvt år sedan skulle bergvärme kosta 120.000 att installera hos oss. Som någon skrev vid något tidigare tillfälle finns det givetvis massor av olika priser beroende på omständigheter, men så var det hos oss i alla fall.

Du har en poäng när du tar upp ROT-avdraget, för en stor del av kostnaden vid bergvärme är ju installationen, så det blir en del som går bort i dagsläget.

Nej, installationen är inte med, jag installerade pannan och pumpen själv, så det blir nog samma pris.

Ja du, det är nog bara att väga för och emot. Men, jag går i god för att LV fungerar alldeles utmärkt!
 
Bödde skrev:
Det där med driftskostnaden kan alltid diskuteras, och dessutom är det ju svårt att jämföra eftersom man sällan installerar både och;) Dock, de killarna som gjorde vårt fick fria händer i planeringen när vi skulle installera, och de rekommenderade LV. Nu för tiden klarar de temperaturer ner till -20 och de ger 1/1 vid -15. Där jag bor (Småland) har vi minusgrader två veckor varje år, och vart tredje år blir det någon extra köldknäpp (som i år), så det är inga problem. Dessutom är CTC-pannan förberedd för solvärme, pellets, eller ved om man skulle vilja komplettera.

När vi gjorde vårt för ett och ett halvt år sedan skulle bergvärme kosta 120.000 att installera hos oss. Som någon skrev vid något tidigare tillfälle finns det givetvis massor av olika priser beroende på omständigheter, men så var det hos oss i alla fall.

Du har en poäng när du tar upp ROT-avdraget, för en stor del av kostnaden vid bergvärme är ju installationen, så det blir en del som går bort i dagsläget.

Nej, installationen är inte med, jag installerade pannan och pumpen själv, så det blir nog samma pris.

Ja du, det är nog bara att väga för och emot. Men, jag går i god för att LV fungerar alldeles utmärkt!
Men måste man sätta in en panna också? Eller varför gjorde ni det? För att kunna komplettera?
 
Ja, i vårt fall var det så eftersom vi hade direktverkande el. Tänkte inte på det, men ni behöver troligtvis bara installera luftvärmepumpen, om ni nu bestämmer er för det, och då blir priset utan tvekan ett annat. Jag har för mig att vår CTC-air (som den heter) gick på typ 20.000 (endast enheten) .

Jag vet att killen jag köpte av menade att det var lättare att installera i ny panna (inte helt oväntat kanske...), men att det var fullt möjligt i en äldre också. Jag hade nämligen en begagnad panna på g så det var därför jag frågade honom.

Så det här med med pannan berör troligen inte er/dig. Vad jag menade med komplettera var att vi valde en panna som är förberedd för komplettering. Alltså om man vill stödvärma med ved, pellets eller sol.
 
Bödde skrev:
Ja, i vårt fall var det så eftersom vi hade direktverkande el. Tänkte inte på det, men ni behöver troligtvis bara installera luftvärmepumpen, om ni nu bestämmer er för det, och då blir priset utan tvekan ett annat. Jag har för mig att vår CTC-air (som den heter) gick på typ 20.000 (endast enheten) .

Jag vet att killen jag köpte av menade att det var lättare att installera i ny panna (inte helt oväntat kanske...), men att det var fullt möjligt i en äldre också. Jag hade nämligen en begagnad panna på g så det var därför jag frågade honom.

Så det här med med pannan berör troligen inte er/dig. Vad jag menade med komplettera var att vi valde en panna som är förberedd för komplettering. Alltså om man vill stödvärma med ved, pellets eller sol.
Då blir det ju helt plötsligt lite mer skillnad mellan priserna.

Tycker du att den du har låter mycket?

Eftersom vi bor i Kronobergslän båda två vore det kul att få veta vilka som gjorde er installation. Vill du inte lämna det här så skicka det gärna i ett pm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.