puu skrev:
Om det ändå gick att ta in en rörböjare som bara tar betalt för arbetet vore det ju bra.
Först tar han 500 för bilen även om han bara har ett par km att åka. Sen vill han ju bara göra saker med eget material som han har ett pålägg på 200-300% på.
Eller plattsättare? Eller målare? Eller elektriker? Etc...
 
Om en firma bygger ett garage åt mig, kan jag dra av 50% av fakturan då eller är det bara 50% av arbetskostnaden man får dra av? Om jag bygger själv, får jag dra av för kostnaden av materialet?
 
Se nr 13
 
andreas_gbg_ skrev:
Om en firma bygger ett garage åt mig, kan jag dra av 50% av fakturan då eller är det bara 50% av arbetskostnaden man får dra av? Om jag bygger själv, får jag dra av för kostnaden av materialet?
Det är endast arbetskostnad man göra avdrag för, inget material och inget eget arbete.
 
-MH- skrev:
Ja, då är ju saken löst för dig. Om du inte gillar regeringen, så kan du ju alltid tacka nej till ev. ROT-bidrag för att visa ditt missnöje. :)
Inte gör jag det för jag kommer att få betala andras uttag genom skattepålägg och då vill jag ha en del av kakan....:D

Det blir en liten lättnad genom att kunna få en del av arbetskostnaden betald av skattemedel. Ensam ägare ger mig femtio tusen, men om jag skriver över halva kåken
så får vi en reducering av arbetskostnaden på hundra tusen.:)
Räcker till badrumet.:D:

Men först skall det klubbas och sedan får vi se sviterna av det stora löftet.
Höjd skatt, höjd moms, höjd kommunal skatt, höjd bensinskatt,++++++

Trevlig helg
 
Kutte Heitmann skrev:
Det blir en liten lättnad genom att kunna få en del av arbetskostnaden betald av skattemedel. Ensam ägare ger mig femtio tusen, men om jag skriver över halva kåken
så får vi en reducering av arbetskostnaden på hundra tusen.:)
Räcker till badrumet.:D:
Arbetskostnad på 200 kkr för ett badrum? Ja jäklar... :)

Men först skall det klubbas och sedan får vi se sviterna av det stora löftet.
Höjd skatt, höjd moms, höjd kommunal skatt, höjd bensinskatt,++++++
Nåja, skatten sänks nästa år på arbete. Trevlig helg på dig själv!
 
Byggarmillis skrev:
Intressant Vore det inte på sin plats att man vore lite tacksam när de faktiskt inför något som gynnar oss som privatpersoner. Det är helt rätt i tiden och det kommer att vara många som nyttjar detta avdrag.
Det är ännu inte klart. För först måste propositionen läggas in för diskution,och sedan skall den godkännas. Så först på sensommaren vet vi vad som vi kan ha för glädjerus.
Så att säga att vi skall vara tacksamma för regeringens som infört något är att gå lite för långt.. Så när Olofsson säger att ni kan sätta igång på Måndag så tycker jag att det är väl magstarkt.
Kan säga att jag tror att det blir en massa förbehåll inbäddade i det slutgiltliga förslaget.

Och en sak till som jag inte gillar är att man kan använda egen firma till arbetena.Här ser jag en massa luftfakturor Här drar jag inte alla över samma kam, men undantag finns.

Jag kan erkänna att jag själv ser fram imot denna lättnad.
Men är en som inte litar på politiker.

Mvh
Kutte
 
Kutte Heitmann skrev:
Och en sak till som jag inte gillar är att man kan använda egen firma till arbetena.Här ser jag en massa luftfakturor Här drar jag inte alla över samma kam, men undantag finns.
Jag ser inte hur man skulle tjäna på luiftfakturor i detta fall? Att skicka en faktura på ett jobb man inte har gjort, innebär en ökad skatteinbetalning på ung. lika mycket som privatpersonen får tillbaka.
 
Jag kan inte se att politikerna har något att vinna på att backa eller begränsa förslaget till ROT-avdrag. Avdraget behöver inte heller en direkt finansiering, förra ROT-avdraget var ju en ren vinst för staten (http://www.bygg.org/ROT-avdrag.asp). Dvs risken för att det måste "balanseras" med någon skattehöjning torde vara liten.
 
Jag tror inte heller att regeringen kommer att backa från ROT-avdraget, det vore så enastående korkat. Men däremot är det svårt att veta exakt var gränserna kommer att dras för vad som kommer att omfattas av skattereduktion och inte. Idag har jag sett några intervjuer med någon på Skatteverket (bl.a. här) där man erkänner att man faktiskt inte har någon lagtext att luta sig emot ännu, och det man vet läser man på regeringens hemsida.

I artikeln tar man upp en del saker som jag tycker känns märkliga. T.ex. är bygget av en veranda troligen avdragsgillt, men om jag vill lägga plattor på en uteplats så skulle det inte vara OK. Arbetskostnaden för installation av värmepumpar omfattas nog inte enligt artikeln, men att bygga ett helt nytt garage skulle vara OK, dock inte asfaltarbetet på garageuppfarten.

Jag tycker att det känns lite spretigt och det kommer nog att vara en massa olika tolkningar tills dess att propositionen läggs fram.
 
intressant detta med ROT avdrag. men kan inte säga ja blir så klok på vilka bestämmelser som gäller. som ja förstått så är det bara ARBETS kostnaden för säg snickaren som man får göra avdrag för???som i mitt fall så ska ja byta tak. Mura upp ny skortsen över nock och bygga altan. kan man dra av arbetskostnaderna för alla dom grejerna upp till 50000???
mycket tacksam för svar:)
 
Troligen så kommer du att kunna få en skattereduktion på 50% av arbetskostnaden, dock max 50kkr i reduktion om du är ensam ägare till huset, för dessa jobb. Proppen är inte skriven än, så det är svårt att säga definitivt. Av det som hittills är känt så ser de åtgärder du nämner ut att bli avdragsgilla.
 
Jag läste någon stans att det måste vara arbete som utförs på plats i hemmet, inte tex specialsnickrade möbler mm.

Det betyder nog att jag får sluta hoppas på att mina kostnader för arkitekten som har ritat på min takkupa går att dra av.

Men frågan är vart gränsen går, om jag anlitar en snickare som kan räkna på de nya takstolarna så kanske det går dra av men inte om jag anlitar en byggnadsingenjör!?

Eller så får jag räkna själv, hållfastighetsläran var ju inte någon raketforskning direkt, de är som ekonomer och går bara efter tabeller.
 
Det skulle vara mycket bra att veta hur det kommer att bli för oss som bygger nytt. Det skulle vara synd om det kommer att bli samma sak som 2004. Grundarbeten skulle vara en utmärkt post att göra avdrag på. Det är inte sällan det kostar mellan 200.000-500.000kr och en stor del av den kostnaden är just arbetskostnad. Det känns lite dumt om folk nu istället för att beställa nyckelfärdiga villor gör avdrag för massor av saker och veckan efter leverans hyr in ny personal för att "renovera" kök eller måla kåken.
Om någon får ett definitivt besked vad gäller nybyggnation så får ni gärna delge oss.
 
Swetrot skrev:
I artikeln tar man upp en del saker som jag tycker känns märkliga. T.ex. är bygget av en veranda troligen avdragsgillt, men om jag vill lägga plattor på en uteplats så skulle det inte vara OK. Arbetskostnaden för installation av värmepumpar omfattas nog inte enligt artikeln, men att bygga ett helt nytt garage skulle vara OK, dock inte asfaltarbetet på garageuppfarten.

Jag tycker att det känns lite spretigt och det kommer nog att vara en massa olika tolkningar tills dess att propositionen läggs fram.
Såg en annons i tidiningen där återförsäljaren påstod att man får ROT-avdrag för att installera luft/luft-pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.