Hej!
Vi flyttade in i vårat hus i somras. En plan tomt på 2700m2.
Hade varit en drömtomt om det inte hade varit för ett dike som sträker sig rakt över hela tomten. Vi trodde att det var ett fattigt försök till en dränering.
Så vi tänkte inte så mycket på det mera. Förns det började komma skyfall efter skyfall.
Efter att ha kollat runnt lite grann, när delar runt diket var översvämmat konstaterade jag att allt vatten som kommer i diket kommer från en närliggande tomt. Och resulterar alltså att vi får kraftiga översvämmningar.
Jag har någonstanns i bakhuvudet att det finns en regel;LOD (lokalt omhändertagande av dagvatten).
Det finns även andra vägar att gå istället för genom min tomt. Visst! Det kräver lite möda och besvär. Men det är möjligt.
Vad säger ni? Har jag rätt att tillrättavisa grannen :) (Jag vill ju inte ha någon grannfejd).
 
Har kollat upp det här med LOD nu. Det gäller endast vattenavledning från tak, gator etc. Det har med föroreningar att göra. Att den ej har infiltrerats i marken.

Dock kvarstår frågan om jag har rätt att kräva att han leder om diket från min tomt.
 
Han kan väl inte kräva att det ska finnas ett dike över någon annans tomt för att leda bort hans vatten såvida det inte finns något servitut av något slag. Men samtidigt är det nog smart att föreslå en lösning som även passar dig. Vart tar diket vägen efter din tomt? Vill du ha kvar diket? Om det inte är möjligt att leda vattnet runt din tomt så kanske ett alternativ är att lägga ett rör i diket (på grannens bekostnad såklart), då borde ju inte din tomt drabbas av hans vatten.
 
Beror väl även på när diket gjordes och varför.
Tex är grannens hus äldre än ditt och om din tomt styckades av efter dikets uppkomst. Då borde en omläggning av diket ligga på din bekostnad.

Jag har lite svårt att tro att tidigare ägaren till ditt hus har accepterat att låta grannen dra dike över tomten om inte den fanns från början.
 
Befintliga diken får man inte bara lägga igen.
 
Hej!
Husen i området byggdes samtidigt år 1976.
Så vitt jag vet finns det inget servitut.
Som ovanstående skrev har jag också svårt att tro att föregående ägare har tillåtit ett dike tvärs över tomten. Däremot har han nog inte funderat på härkomsten av vattnet. Utan bara konstaterat och åtgärdat översvämningarna.

Diket mynnar ut i ett stamdike som ligger mellan min och en annan grannes tomt.
Jag bifogar en bild på det.
Jag vill självklart inte ha kvar diket. Och en igenläggning med ett rör i är nog ingen bra ide. Eftersom sträckan är på över 50m. Det kan vara bra att kunna ränsa lätt vid behov. Vill häller inte ha några ränns brunnar mitt i gräsmattan.. Kort å gott. Jag vill ha bort skiten! :)
Jag har självklart inte tänkt att lägga igen diket utan att ha pratat med alla inblandade och hittat en annan lösning. Jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag stövlar upp till honom och kräver en omläggning av diket.

Jag bifogar ett par bilder inklusive en tomtritning för att få en lite bättre uppfattning.


Jag ber om ursäkt för dom tafligt tagna bilderna. Det är kolmörkt här ute i skogen redan vid 3 nu för tiden.
 
Tror tyvärr inte att du kommer någonstans med detta, diket har ju troligtvis funnits där från början innan husen byggdes och ett dike är ju omöjligt att missa när man tittar på ett hus man är spekulant på. Enda sättet att bli av med det är att lägga ner rör eller leda om vattnet i ett nytt dike men detta lär även blanda in div myndigheter och du lär få betala hela kalaset själv, det är ju ditt dike.
 
Jag glömde ladda upp bilderna :)

Tack för era svar förästen
 
  • Diket som ringlar sig över hela tomten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mitt dike som mynnar ut i Stamdiket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattnet kommer från grannens tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändrar mig lite, såg ett stöddigt krondike framför mig men det där ser ju ut som en hyfsat nygrävd ränna, verkar dessutom gå att lösa med en dränerslang. Prata med grannen om en smidig lösning på ert lilla problem, åk på Odal eller liknande och köp slang och gräv ner.
 
Jag kan lätt tänka mig att bistå med egen kraft för att lägga om diket. Men det känns som att det ligger på hanns lott lika mycket som min. Nu är det ju visserligen jag som vill ha bort diket. Men vattnet kommer från hanns tomt. Vilket leder till att min tomt inte klarar av vattenmängden och översvämmas.
Tveksam om att det endast åligger mig att avhjälpa problemet.

Som jag skrev tidigare så finns det andra vägar att dra diket. Lite berg ivägen. Men inte märkbart mycket. Under/Mellan tomterna finns det en allmän äng som leder till stamdiket. I mitt tycke en perfekt väg att dra diket.

Diket på min tomt ser ut att vara grävt på ett par timmar. En spade bred respektive djup.
Det ser ut att vara gjort under senare år. jag ska snacka med grannen brevid som bott här sen begynnelsen.
 
Jag tycker du skall prata med grannen och så söker ni en gemensam lösning på det hela. Kanske kan ni hjälpas åt att ett annat dike där det passar bättre, eller göra en helt annan lösning där det hela blir osynligt för dig och din tomt inte behöver ta emot vattnet. Fördelen med en bra lagd dräneringsslang är ju att det inte svämmar över.

Rent juridiskt kan du säkert finna en väg att få bort detta, men jag tror det är billigare, går snabbare och är mycket mer främjande för grannsämjan om man kan hitta en lite smidigare lösning.
 
Det kan tänkas också att om det INTE finns ett dike så drabbas du likväl av översvämmning (om t.ex. din tomt ligger lägre), nånstans skall väl grannens vatten ta vägen och grannen och föregående ägare kanske kom fram till att detta var en enkel lösning? ...som sedan (nu) visade sig inte vara optimalt.
 
Säger som fotografen. Såg oxå en annan form av dike framför mig.
 
bonnier skrev:
Det kan tänkas också att om det INTE finns ett dike så drabbas du likväl av översvämmning (om t.ex. din tomt ligger lägre), nånstans skall väl grannens vatten ta vägen och grannen och föregående ägare kanske kom fram till att detta var en enkel lösning? ...som sedan (nu) visade sig inte vara optimalt.
Exakt min tanke, när jag såg bilderna:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.