Cirkulationen fungerar nog som du tänker, men problemet är att blandingsventilerna s.a.s. kan skicka in "kallvatten" i övre slingan. Alla kopplingsexempel jag sett med termiska ventiler på dubbla slingor bygger på att slinorna är helt seriekopplade och ventilerna placerade som i min skiss. (Den lägre ventilen sitter "rätt" men den övre slingan skall kopplas till den nedre slingan och inte till den nedre ventilens utgång. Och för att kunna köra VVC i det fallet behövs de två backventilerna för att inte "kortsluta" den undre blandningsventilen.

Vitsen med dubbla bl-ventiler har man dock endast om man har solvärmen inkopplad.

Men även om min skiss kan fungera tekniskt sätt (dvs varmvattencirkulationen hålls varm) så är det dock fortfarande så att övre slingan kyls så acktankens skiktning förstörs när VVCn är igång. Tänk på att inte ha VVC pumpen igång hela tiden.

Titta tex på www.conrad.se ArtNr: 610393-12 (Elektronisk cirkulationskontroll för cirkulationspumpar). Vill man ha VV räcker det med att spola en sekund och sedan startar pumpen och man kan duscha utan KV-chock en halv minut senare. Dessutom lär den sig konsumtionsmönstret och startar pumpen "i förväg"
 
Ny uppdatering, Var det så här du menade?

Intressant mojäng den där elektroniska cirkulationspumps kontrollen. Finns det någon bruksanvisning på nätet. Var sitter givaren och hur lång tid går den åt gången? Är det någon som använder den med goda erfarenheter.
Det är som du säger, man vill ju bara cirkulera så mycket vatten så att det går fram varmt vatten till comfortberedaren så att man slipper värma upp det med el i onödan.

Jag kommer att ta allt mitt VV från comfortberedaren så då blir det vv utan kallvatten shock som jag har idag (ytterst lite i alla fall....).

Förresten jag hade tänkt använda LK 550/22 blandningsventiler de är väl lika bra som ESBE?
 
  • VVC2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade bruksanvisningen efter en nogrannare läsning:)
 
_ap_
Skickar din skiss med lite ändringar, har kopplat så och det funkar fint.
Tycker den övre ser ut lite rörig.
 
  • VVC2(2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ap, den såg renare ut det håller jag med om och också färre komponenter. Vad har du dem inställt på för temperatur?
Har läst i lite olika trådar att det är hälsosammare att montera blandningsventilerna lite lägre, men det är väl inget som hindrar att man flyttar ner dem ett pinnål?
Vilka typ/ fabrikat av blandningsventilar har du?
Grundfos comfort BXUT har bla temperaturstyrning men jag kan inte läsa mig till om det går att ställa påslagstemperatur och frånslagstemperatur typ att den VVcirkulerar när kulverten är 40º och slutar när den uppnått förslagsvis 65º.
Vad har du för typ av styrning på din?
 
Redigerat:
_ap_
Blandnings ventilerna är ESBE minns inte exakt beteckning, "kulvert styrningen"
sker med motorvärmartimer och påhängstermometer typ sån man spänner runt röret..
Startar cirkulationen 05.00 och kör till 09.00 men efter typ 15min slår den ju av på tempen sen när tempen kallar igen ligger den och värmer till 09.00
sen får den vila tills man kommer från jobbet och så håller det på.
Eldar med flis själv så vid vedeldning är det nog fördelaktikt att köra med spann
typ start 40* stop 50*, tror tempen är inställd på 50* på ventilerna
 
_ap_'s lösning verkar vettig, det blir alltid en kompromiss och risk för tankskiktningsproblem om man matar in VVC. Möjligen finns dock en risk att VVC trycks ned i undre slingan under vissa driftsförhållanden, men en extra backventil fixar den risken iofs (Separata backventiler till tankbotten & blandningsventilen för kallvattnet)
 
PST skrev:
Sen det där med bivalent schunt...tveksam. Speciellt om elpatronen sitter så långt ner.... och om inte solvärme är installerat... Vitsen med bivalent schunt är att kunna använda ljummet vatten nere i tanken och fortfarande ha hetvatten i tanktoppen till VV. Nedre uttag till schunt & radiatorretur sitter enl din ritning dessutom väldigt nära varandra...

Själv skulle jag valt en vanlig trevägs-schunt ..

Vitsen med bivalent shunt är bättre skiktning, dvs möjlighet att lagra mer energi vid en given tankvolym. Samma sak gäller dubbla blandningsventiler.
 
Gördetsjälvaren skrev:
Att byta ut Push enheten, det låter tungt nu när man har den, men fördelarna med bivalent shunt är kanske så stora. Det var lite baktanken också med att ha lite alternativa uttag med avstängningskran så att man kan komplettera och ev bygga om i framtiden utan att behöva tömma tanken. Den golvvärmesystem jag har i garaget är wirsbo med separata termostater i de 4-rummen i garaget, varav pannrummet är ett, med tillhörande styrdon.Om man skulle ha en bivalent shunt här då skulle man slakta push enheten och ta cirk pumpen Grundfos UPS 25-60 från den och köra det systemet utan att använda de befintliga termosteterna utan istället använda en till CBJ med en inne termostat. Finns det inget sätt isåfall att man kan använda befintlig push enhet och mata den från den isåfall extra bivalenta shunten. Pushen vill ha 30kPa på ingångs porten står det i papperna. Vad tror ni?
Om inte Pushen har en strypventil kan den modifieras så att den inte behöver nån extra pump. Sen kan du sätta den så att den tar vatten från mitten av tanken. På så vis kyler du nedre delen av tanken mer. Det bör funka bra om du inte ska ha jättevarmt i garaget. Att koppla ihop det med övriga värmesystemet är en klåparlösning.

Alternativ retur förstår jag inte nyttan av, bättre att ha alternativa tillopp. Vill du testa kan du göra tre alternativa tillop till Pushen. Tank topp, mitt och kulvertretur .
 
Matss skrev:
Vitsen med bivalent shunt är bättre skiktning, dvs möjlighet att lagra mer energi vid en given tankvolym. Samma sak gäller dubbla blandningsventiler.
Skiktningen klarar man nog av ändå om man har låg returtemp på radiatorkretsen, jag har fått för mig att det är varmvattenproduktionen som man vill "skydda" med bivalent schunt, framför allt i kombination med solvärme som värmer tankbotten och en elpatron som värmer toppen av tanken. Det är väl återmatningspunkten/höjden i tanken& temperaturen på returen (och i viss mån ett lågt flöde) som bör spela mest roll för skiktningen i sig. Bäst för skiktningen är att ha en tappvattenautomat för varmvattnet, istället för slingor, och att inte ha någon VVC tillbaks till tanken. Sen finns lite exotiska lösningar som skiktfördelningsrör (Återmatningsrör i tanken som har flera termiskt styrda ventiler som släpper ut returen på den nivå där tanktempen är närmast lika, eller förmodas vara lika, som returtempen).
 
Vinterhalvåret är varmvattenproduktionen försummbar i ett vedsystem, men mha bivalent shunt utnyttjar man nedre halvan av tanken till fullo innan man ens rör den övre, sen när tempen är för låg på mitten späs detta vatten på med vatten från toppen. Detta förbättrar skiktningen avsevärt.
 
Om inte Pushen har en strypventil kan den modifieras så att den inte behöver nån extra pump. Sen kan du sätta den så att den tar vatten från mitten av tanken. På så vis kyler du nedre delen av tanken mer. Det bör funka bra om du inte ska ha jättevarmt i garaget. Att koppla ihop det med övriga värmesystemet är en klåparlösning.

Matss: Jag förstod inte 100 vad du menade. Jag bilägger länkar till den golvvärme utrustning som jag har. Det är push 20 i standard utförande, sen till golvvärmefördelaren har jag ställdon och separata termosteter i de 4 rummen. Kan du vänligen förklare en gång till vad jag behöver göra för att modifiera den utrusningen jag har. Jag antar att en extra CBJ ska styra den extra Bivalenta shunten. Hur varmt kan man ha i garaget med denna lösningen. Tidigare hade jag tänkt att ev ha lite varmare i ett av arbetsrummen i garaget, skulle det gå med din lösning också. Eller skulle man inte vinna lika mycket med Bivalent Ventil då?
Den instrypning som wirsbo har räknat ut för att strypa de olika slingorna i golvvärmefördelaren,antar jag fortfarande ska göras. Kan man använda styrdonen och termostaterna, eller är det ingen vits?

Förresten ESBE har två typer av bivalenta shuntar, serie BIV och Serie VRB140, vilken ska jag ha och ev vad är det för skillnad på dem?


http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/HS_Archive/Utg%C3%A5ngna%20broschyrer%20-%20Golvv%C3%A4rmesystem/5_41_021016.pdfhttp://www.wirsbosystems.com/vvsin/pdf/5_32.pdf
 
Normalt så har man betydligt lägre temp på GV om den är ingjuten i plattan, så jag tror att du vinner en del, samtidigt som man inte ska blanda ihop systemen.

Koppla tillop till pushen från mitten av tanken och retur till botten så tror jag att den funkar (strunta i en extra bivalnet). Om den inte orkar suga fram vatten får du strypa öppningen mellan tillopp och retur på pushen. För valfrihet kan du enkelt sätta en anslutning till toppen också, så kan du välja mha kulventiler var vattnet skall tsa från.

VRB ersätter BIV och kräver därmed en adapter för att CBJ ska passa.
 
Matss skrev:
Vinterhalvåret är varmvattenproduktionen försummbar i ett vedsystem, men mha bivalent shunt utnyttjar man nedre halvan av tanken till fullo innan man ens rör den övre, sen när tempen är för låg på mitten späs detta vatten på med vatten från toppen. Detta förbättrar skiktningen avsevärt.
Jo, men om man vill garantera tex 60 grader i varmvattnet och klarar sig med 40 grader i tex golvvärmesystem så fixar den bivalenta schunten att varmvatten finns tillgängligt så länge som möjligt. Har man å andra sidan hetvatten i hela tanken efter laddning och returtempen från en vanlig trevägsschunten till tanken är låg (Säg 35) kommer skiktningen mellan hetvatten och "kallvatten" vandra upp som en bra skiktning ändå. Den bivalenta sas, "laddar ur" bottenhalvan av tanken innan den tar överdelen. Alt tar vara på ev ljummet solvärmt vatten innan det riktigt varma vattnet används. Om ingen solvärme eller liknande finns tror jag kanske den bivalenta kan "rädda" en del om man har för hög temp på returen, men att den i sig skulle medföra så mycket bättre skiktning är jag tveksam till. Men är inte returen "kall" nog kan den förbättra en del...
 
Tack allesammans för era kommentarer/hjälp!

1)Om man skulle mata push enheten från mitten på acktanken skulle det vara en framkomlig väg att leda ihop golvvärmereturen med radiator returen och ha cirkpumpen på returen istället för matningen? Returen skulle matas in i biv shunten som tidigare skiss och sedan skulle returen mynna i nedre röret. Då skulle väl shunten få vatten med tryck samtidigt som radiatorkretsen och golvvärmen separata matningar?

2)Skulle pushen må bättre av att man monterade en extra bivalent shunt för att stabilisera framledningstemperaturen eller sköter pushen själv om den blandningen internt?
Blir retur temperaturen från pushen lika stor oberoende vilken framledningstemperatur man har? (Tänker mest på om tanken är totalt laddad med fulltempererat vatten)

3)Vad är en uppskattning på trolig matnings- resp returtemperatur på radiatorkretsen respektive golvvärmekretsen i garaget?

Ska se om jag kan rita ihop en ny inkopplingsbild senare i veckan för att förhoppningsvis få lite hjälp att dubbelkolla att jag fått allting rätt:)

Innovan kommer imorgon iallafall, så det verkar som julen infaller extra tidigt i år:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.