Lite OT från mitt tidigare liv när jag umgicks med Ridande Polisen..:cool:

Ser man något sådant i Kanada så hittar man vanligen in marijuanaodlare i andra änden av kabeln. "Weed" är otroligt nog Kanadas i särklass största kommersiella gröda..slår all annan jordbruksproduktion med hästlängder.

Det stjäls el för $200 000 000 per år bara i provinsen Ontario! http://www.electricityforum.com/news/sep03/marijuana.html
 
tpsoft skrev:
Då jag jobbat med att byta elmätare i 1 år så har man stött på en hel del skumma saker får väl dela med mig lite av allt man hittar.

De översta bilderna hänger ihopa och visar ett mindre bra sätt att lösa inkopplingen av reservkraft på. Full spänning på en han-kontakt är inget att rekommendera, dessutom inte 2 meter från en pool och med kasst lås till fasadskåpet. Tänk om ens ungar skulle få in fingarna där.

Den undre visar ett exempel på hur man inte ens försöker dölja att man stjäl ström, men personen har väl inte tänkt sig för, han fick ju sin ström och var väl glad och billigt blev det ju
En fråga bara. brukar inte huvudsäkringarna sitta efter mätaren?? Menar att oavsett om du kopplar in en kabel i säkringarna så måste väl strömmen fortfarande gå igenom mätaren. Eller är jag ute och cycklar igen.?
 
perra i skogen skrev:
Eller är jag ute och cycklar igen.?
Ja, det är du. De sitter före mätaren.
Frågan är, vart du är på väg? :rolleyes: :D
 
  • Gilla
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
egentligen rätt otroligt att det inte har kommit nåt förbud på H-säkr kopplade före mätaren.. EU kanske hittar på det!
men numera kan jag upplysa er om att det är ingen ide att tjuva före mätaren ens, för jag har hört att i varje transformatorstation så sitter det digitala elmätare med fjärravläsning, så de kan ju se var det försvinner en massa ström, och skicka ut en gubbe om det pågår för länge..
inte värt all skit för de få kronorna man hinner nalla..
farbror hängde mätaren uppochner kommer jag ihåg från när jag var liten.
då snurrade den inte lika snabbt.
 
Man ser så otroligt mycket skit när man är ute och byter mätare, bla
- Vanliga inomhus brytare typ eljo trend som sitter ute med dosa och allt bakom
- Kablar som bara trillar sönder när man tittar på dem.
- Skruvar som inte är spända, kunde dra ur alla kablar ur en mätare utan större kraft en gång, då blir man lite mörkrädd faktiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
tpsoft>Rörande de första två bilderna så utgick han kanske från att han har jordfelsbrytare... nånstans... *S*

Och, nej den skyddar knappast här men skulle inte förvåna mig det minsta om nån resonerat så.

/Kent
 
För en tid sedan så installerade jag en värmepump hos en kund som samtidigt renoverade och byggde ut huset en smula. Ett gäng glada polacker jobbade som tusan och dom hade med sig en egen sk. elektriker.
Nyfiken som man är så kollade man ju runt lite i röran och upptäcker att det mesta måste göras om om det skall vara okej....
Bla. så hade den polska elektriker dragit extremt långa 2g0.75 plattkabel till samtliga spottar från trafon som var gömd i en garderob. jag snackar 8-10m till spotten längst bort.!

Att använda pk i botten på gängcentralen var det inte fråga om utan en tillvikt plåtbit funkade tydligen bättre....
Tillbyggnaden murades snyggt och bra, men glömdes att isoleras...Gips direkt på lecan....jag svär...märkte det när jag skulle hänga upp en rumsgivare.

Byggnadsställningen var det mest fantastiska jag sett...bestående av div stolar och annat skräp. Dom var nog inte med i facket skulle jag tro...hehe
Att skvallra för husägaren ( en stressad datakille med 2 mobiler i örat) och upplysa honom om vad som händer med hans bygge, då han hade noll koll kändes lite jobbigt.
Eftersom jag är behörig elektriker så fick jag städa upp lite efter dem...fina svartpengar...polackerna försvann sedan....till nästa bygge förmodligen.
Jag måste tillägga att jag stött på mycket bra polska hantverkare så jag drar inte alla över en kam.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Immobil skrev:
Ja, det är du. De sitter före mätaren.
Frågan är, vart du är på väg? :rolleyes: :D

Jag tror han är i skogen.

Perre följ ljuset från staden...
 
kjellman skrev:
För en tid sedan så installerade jag en värmepump hos en kund som samtidigt renoverade och byggde ut huset en smula. Ett gäng glada polacker jobbade som tusan och dom hade med sig en egen sk. elektriker.
Nyfiken som man är så kollade man ju runt lite i röran och upptäcker att det mesta måste göras om om det skall vara okej....
Bla. så hade den polska elektriker dragit extremt långa 2g0.75 plattkabel till samtliga spottar från trafon som var gömd i en garderob. jag snackar 8-10m till spotten längst bort.!

Att använda pk i botten på gängcentralen var det inte fråga om utan en tillvikt plåtbit funkade tydligen bättre....
Tillbyggnaden murades snyggt och bra, men glömdes att isoleras...Gips direkt på lecan....jag svär...märkte det när jag skulle hänga upp en rumsgivare.

Byggnadsställningen var det mest fantastiska jag sett...bestående av div stolar och annat skräp. Dom var nog inte med i facket skulle jag tro...hehe
Att skvallra för husägaren ( en stressad datakille med 2 mobiler i örat) och upplysa honom om vad som händer med hans bygge, då han hade noll koll kändes lite jobbigt.
Eftersom jag är behörig elektriker så fick jag städa upp lite efter dem...fina svartpengar...polackerna försvann sedan....till nästa bygge förmodligen.
Jag måste tillägga att jag stött på mycket bra polska hantverkare så jag drar inte alla över en kam.
Var någon polack och ringde på här för några veckor sedan och ville ha jobb. Han pratade varken svenska eller engelska utan bara tyska (och polska, men det är jag ingen världsmästare på :) ). Han påstod att de hade alla typer av hantverkare, inklusive elektriker, som på något mystiskt sätt skulle vara fullt behörig enligt alla svenska regler. Priserna var ju väldigt lockande och de kunde tydligen visa referenser och låta oss träffa nöjda kunder, men jag har faktiskt inte lust att ha ett gäng polacker som jag inte känner till alls i huset oövervakade.
 
Efter att ha läst igenom den här tråden så känner jag mig mycket säker vad gäller mina egna åtgärder i "tassemarkerna".

Känner en och annan person som har körkort men som jag ändå undviker att åka med.
 
Kollade min säkringscentral i uthuset idag.
Någon tidigare ägare hade monterat en extra automatsäkring i normcentralen.
Eftersom det inte är så gott om plats var den monterad till vänster om de tidigare säkringarna med följd att den kom utanför samlingsskenan i botten. (som ju i och för sig är ganska enkel att flytta)
Lösningen på detta var att det satt en grov kabel direkt från huvudbrytaren (på rätt sida om den iaf) ner till denna säkring med följden att den säkringens matning inte gick via jordfelsbrytaren (som sitter mellan huvdbrytaren och samlingsskenan).
Gissa vad som hände när jag flyttade säkringen så att den gick via fasskenan och JFB:n.... Jo, JFB:n löste ut, lokaliserade till en lysrörsarmatur i garaget.
Rätt så typiskt att den enda säkringen som inte var kopplad med jordfelsbrytare hade en felaktig armatur.....

Vad säger man... J**la idioter, den som inte kan koppla bör hålla fingrarna borta.....
 
Redigerat:
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Mikael_L
Lars T skrev:
Gissa vad som hände när jag flyttade säkringen så att den gick via fasskenan och JFB:n.... Jo, JFB:n löste ut, lokaliserade till en lysrörsarmatur i garaget.
Rätt så typiskt att den enda säkringen som inte var kopplad med jordfelsbrytare hade en felaktig armatur.....

Vad säger man... J**la idioter, den som inte kan koppla bör hålla fingrarna borta.....
Om det inte sitter några vägguttag på den gruppen så är det iofs inte emot föreskrifterna, dvs det kan anses som korrekt, men udda...
 
Mikael_L skrev:
Om det inte sitter några vägguttag på den gruppen så är det iofs inte emot föreskrifterna, dvs det kan anses som korrekt, men udda...
Jopp, Vägguttag + lysrörsarmaturer.
Jag skulle inte kalla det för fackmannamässigt gjort" heller, kabelskalningen påbörjad utanför centralen, även de separata ledarna alldeles för lång skalade m.m:surprised:

Go natt på er.:rolleyes:
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja då är det ju klockrent fel, usel koppling.
Satt det redan en JFB (vilket det med all sannolikhet gjorde) vid utökningen, så är det allra troligast gjort efter JFB-kravets införande.

Garage är ju dessutom ett av de utrymmen som har bäst nytta av JFB ...
 
Frisk kopplat / Hälften brunnet....

Farsgubben har/hade noll respekt för el. Drev ett gammalt sågverk. Där låg det kablar kors o tvärs, gamla plåthandskar som var överkörda och krossade men likväl använde han dem. Färgerna på kablarna brydda han sig inte det minsta om. Huvudsaken det funkade. Att byta till europa-handskar var en alldeles för dyr åtgärd. Bättre att köra med trasiga öppna plåtisar så länge strömmen kom fram...

En gång skulle jag kapa lite ved, tar och kopplar in elhandsken och får mig en sju-j-kla smäll när jag tog i vedkapen. Tydligen en fas rakt ut i chassit. Mindre bra.

När jag påpekade att hans elkopplingar inte var direkt trevliga att vare sig se eller än mindre använda så kom standardsvaret "Det är ingen fara, det kittlar bara lite i fingrarna när man gjort fel"

Om jag inte minns fel var det väl omkring 120 ampere in i den s.k elcentralen. Går åt kräm att driva sågverk.

Det kittlas bara lite.....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.