Här kommer hela energiberäkningen. Som sagt är ni välkomna att tolka :)
 
  • DSC_0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska vi se om jag hänger med här. (jag vil att vi alla pratar om samma siffror)
Götenehus säger att huset drar 11672 kWh energi / år med en inomhus temp på 20 grader ????
Jag har skarvat en del själv, rätta till detta eller bekräfta att jag har rätt.

Ditt hus vet vi inte var det drar, men vi vet hur många kWh el det förbrukar (alltså inte samma som kWh energi)

El räkningen är på 24000kWh/år 5000 av dessa är dit utomhus spa, så 19000kWh är uppvärmning & hushåls el.
om vi antar att du har 7000kWh i hushåls el så är uppvärmningen 12 000kWh el.

Din jordvärme ger ca COP3 i snitt på ett år (om den nu är rätt dimensionerad)
12 000kWh i värme är i verkligheten 36000kWh energi
Detta är aldeles för mycke !
 
eller är det så att götenehus har gjort beräkningen & tagit hänsyn till att du har jordvärme?
dom kanske inte redovisar hur mycke energi huset drar, utan hur mycke el huset drar i uppvärmning. om så är fallet så skiljer det ju bara 328kWh/år
(+ att du alla gånger har 1 grad högre innomhus tep än vad dom beräknat på)
 
Rent spontant så borde ett nybyggt hus på 190m2 dra ca 24000kWh, men mer jordvärme blir det 8000kWh + hushålls el på 5 000 -10 000

+ ditt spa 5000
 
vill du få ner förbrukningen så följ de råd som fins i diverse trådar, angående intrimning av värmepump & radiatorsystem
 
Med moderna/nya vitvaror mm o jordvärme bör inte förbrukningen varit mer än ca 17000 kWh/år inkl spa..

Hur stor pump har du o längd på jordvärme slingan??
Är det golvvärme i huset??
Hur mycket isolering under plattan??
Hur många tv apparater finns o är det plasma??
Hur många tim/dygn går dessa??
Finns fasadbelysning/utebelysning o hur många tim/dygn o antal watt är summan av lamporna??

En kompis har rätt mycket utomhusbelysning o bara genom att byta till lågenergilampor där o i de flesta lampor inne så sänkte han hushållselen från drygt 9000 kWh/år till 6800 kWh/år..

Farsan har en 1 3/4 plans timmerkåk från 1750 på 212 m2 som totalrenoverades o tilläggsisolerades -73 men med direktel, Trotts snickerimaskinerna (fd industrimaskiner) i ladugården så förbrukar dom 17500 kWh/år + 7 m3 ved i kaminen med 2 gamla frysboxar o vitvaror som är ca 10 år..
Årsmedeltempen är 4,6° där han bor så med ett nybygge som är mindre o har jordvärme skulle jag va ruskigt besviken på den förbrukningen..

Är det golvvärme (max 35-40° stigartemp) o rätt justerat/dimensionerat så ska man väl inte va nöjd med cop 3 Carman??
 
Din energiberäkning innehåller en mängd punkter som känns tveksamma. Ska försöka sammanfatta en del av dessa:

- Enl. beräkningen har du en platta på mark med golvvärme. Det innebär att man ska räkna med ett inre och ett yttre randfält. Dessa har olika U-värden. Beräkningen räknar med samma U-värde för hela grunden, och värdet på detta (0,21) tyder snarare på en krypgrund. Alltså, beräkningen verkar basera sig på en krypgrund.

- Värmepumpen IVT Greenline är räknad med en årsvärmefaktor på 4,86. Faktum är att indatan för värmepumpen anger att COP-värdet är samma oavsett utetemperatur. Detta är inte riktigt sanning, 4,86 uppnår du kanske i bästa fall under kortare perioder, i verkligheten ligger snittet kanske runt 4.

- Ventilationen anges i beräkningen till FVP (frånluftsvärmepump) men med en bergvärmepump har du troligen ett F-system, dvs. en kanalfläkt som pytsar frånluften rätt ut.

- Ventilationsflödet är räknat utifrån minimikravet 0,35 l/s m2. I verkligheten får man nästan alltid ett högre flöde eftersom detta krav gäller för takhöjden 2,4 (tror jag). I ditt fall med större luftvolym (antar att du har åstak i vissa delar av huset) har ventilationen med all säkerhet projekterats till ett högre flöde. Om vi antar en halv luftomsättning i timmen med luftvolymen 554 m3 blir flödet 0,41 l/s.

- Byggnaden är räknad med en lufttäthet på 0,8 vilket var ett tidigare krav i BBR. Ett högre/lägre värde än detta påverkar energiförbrukningen ganska mycket. Med slarviga/stressade byggare kan det i verkligheten vara ett större läckage. Det enda sättet att få veta detta är att provtrycka huset, något som är vanligt idag, men tveksamt om det gjordes för två år sedan på ditt hus.

Ovanstående punkter gör den verkliga energiförbrukningen något högre än i beräkningen, dock tycker jag att totalsumman 11672 inte är någon glädjekalkyl även om verkligheten borde ligga runt 14000 kWh. Beräkningen är som sagt ett antagande av flera olika faktorer, bla;
- inomhustemperatur 20 grader
- varmvattenförbrukning på 5206 kWh
- hushållsel på 6362 kWh

Tror som sagt inte att du kan vänta dig några större åtgärder från husfirman. Skulle koncentrera mig på att trimma in värmesystemet precis som påpekas i ovanstående inlägg. Samt även fokusera på det egna beteendet avseende belysning, dusch o bad. Detta kan påverka energiförbrukningen mer än man tror.
 
Den värmepump vi har heter IVT C9 HT Plus och vi har 2 x 400 m slinga i marken.
 
Hej saxtorp
har du ventilation?
är filterna utbytta?
 
Kan berätta att vi bor inte så långt från saxtorp, har ett hus1½plan på 180kvm byggt 2006 och drar ca 23 000kWh och då har vi inte ytjordvärme, men ett oljeelement i det 20kvm förrådet. Vi har också en extra varmvattenberedare samt golvvärme överallt och en temeratur på minst 22grader...
Er förbrukning låter lite väl stor...
 
Har kollat lite mer på systemet och som sagt tror jag den extra varmvattenberedaren är en stor bov i detta drama. Den har dragit 439 kWh de senaste 7 veckorna. Om det är representativt motsvarar det ca 3260 kWh per år. Jag skulle nu förstås vilja koppla ur den och se hur det fungerar med bara värmepumpens varmvatten. VVB'n är inkopplad enligt skiss och foto nedan.

Frågan är vad som kommer att hända om vattnet i varmvattenberedaren är kallt (jag drar ur sladden helt enkelt). Jag skruvar ner blandventilen till lägsta temperatur (35 grader), då borde den stänga mot VVB så länge temperaturen från VP är högre än 35 grader eller hur? Ska jag också stänga inflödet till VVB'n (antar att detta är den röda skruven på bilden)?

Och en annan fråga - borde inte returen från cirkulationspumpen gå in på kalla sidan av värmepumpen, och inte som nu mellan VP och VVB? I alla fall om jag stänger av VVB'n. Då kommer man till slut att cirkulera kallt vatten om man inte förbrukar något eftersom vattnet inte cirkuleras genom VP'n.

Tack för alla tips!!
 
  • DSC01684.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen
prova med att stänga av vvc pumpen
om inte varmvattenledningarna är isolerade så värmer du ju huset med direktverkande el via tappvarmvattnet.
 
Hej igen
om du vill kan du koppla in vvc pumpen som laddpump mellan värmepumpens kallvatteningång och varmvattenberedarens varmvattenutgång sen förbinder du värmepumpens varmvattenutgång och varmvattenberedarens kallvatteningång
efter detta slår du ifrån elpatronen i varmvattenberedaren och låter värmepumpen värma hela volymen avtappning till tappvarmvatten kan du koppla in på värmepumpens tappvarmvattenutgång
om man sen är lite full i fan kan man stoppa pumpen om man inte vill värma hela förrådet (tänk bara på att legionella säkra genom att höja tempen till 60 grader ca 1 gång per vecka) men detta brukar finnas som standard till värmepumpar.
 
Hej alla,

Nu vill jag stänga av VVB för att spara el, den drar som sagt ca 3300 kWh/år. Kapaciteten i VP bör räcka till för våra behov av varmvatten. Frågan är hur jag ska göra för att bara nyttja varmvattnet från VP. Fick ju några tips i inlägg #28 ovan men det vore förstås smidigt utan att dra om några rör.

Jag trodde i min enfald att det bara skulle vara att stänga av VVB (dra ur sladden helt enkelt) och att sätta blandventilen på minsta temperatur (=35 grader). Då skulle blandventilen stänga mot VVB så länge vattnet från VP är varmare än 35 grader. Men det visade sig att vi fick kallt vatten vilket måste bero på att blandventilen släpper in kallt vatten från VVB. Tänker jag fel...? När jag stängt av VVB så får ju blandventilen kallare vatten in på sin 'varma sida' än vattnet från VP som kommer in på den 'kalla sidan'. Vad gör ventilen i det läget om den står på min, dvs 35 grader? Om den står på max, dvs 60 grader?

Testade att stänga den röda ratten vid inloppet till VVB som jag trodde stängde inloppet, men då fick vi inget varmvatten alls vilket också verkar konstigt... Vad gör den röda ratten?

Som vanligt - tacksam för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.