Hej

Vilket är bäst? Har tilläggsisolerat ytterväggar invändigt på vårt gamla hus. Vilket är bäst att sätta upp före tapetsering... gips eller spån?

Tycker det är besvärligt med gips när man ska sätta upp något på väggarna.. vad tycks?

Finns det andra alternativ dock inga svindyra.

Hälsningar Lena

Ps tack också för alla svar och tips jag fått hittills på alla möjliga och omöjliga frågor.
 
Hej!

Du måste ha gips ytterst, annars spricker tapeten. Sätt spån, eller ännu hellre OSB, bakom gipset så är problemet löst!
 
Om problemet med gipsen är att du inte kan sätta upp tavlor med skruv eller spik så finns det speciella skruv för det som heter gipsexpander för detr ändamålet.
18858.jpg.
Kolla in den här sidan och sök på gipsexpander. Det finns två variander.

Annars rekommenderar kag också att sätta OSB bakom gipsen. Då behöver du inte krongla så mycket när du ska sätta upp något.
 
Som Skerfe sa:
sätt upp både spånskiva/ OSB och sedan gips. Vi har detta i hela vårt hus och har inte en ända sprucken tapet +att det är underbart när man skall sätta upp tavlor etc på väggarna.
 
Gips och osb/spån innanför om plånboken tillåter, annars bara gips,

Jag tillhör dem som inte hittar några brister på Byggmax gips och osb..
Ofta halva priset mot Woody eller Beijer som ex.

Däremot har jag för mig att deras väggspackel är tungslipat, eller är det Öb.s ?
Stor prisskillnad på spackel också, kan vara värt att prova med en hink till att börja med..
 
Köp spackel från Beckers, de har bra priser på K-rauta. Börja med gen grå burken (Lätt Grov) sedan slipar du av de och lägger på den röda burken (Lätt handspackel). Se till att spackla brett och använd en giraff för slipningen. Jag gjorde ett inlägg om det för inte så länge sedan här.
anw_ws702vea_1.jpg

Lite olika spackel from Beckers
 
På jobbet använder jag LH , den röda burken, rakt av, hemma brukar jag ta en billigare förpackning,
En giraff är ett fantastiskt hjälpmedel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.