jag ska sätta upp gips på väggarna och har inte gjort det förr.
jag har köpt vanliga 13 mm gipsskivor med fasade kanter.
i de fyra innerhörnen som blir i ett vanligt fyrkantigt rum. hur gör ni där?
antar att jag inte kan ha en fasad kant in i ett hörn för det blir svårt att spackla.

jag har även valv mellan två rum och där blir ju några ytterkanter i valvet också. hur gör man där?
vill ha hörnskydd där men vill ju självklart inte att det ska synas några konturer på att det sitter där.

ska för övrigt måla direkt på gips skivorna så det måste ju vara perfekt.
 
Skär skivorna in mot innerhörnen så blir målaren glad (eller du själv när du skall spackla där)..
På ytterhörnen sätter du särskilda hörnprofiler, hörnen blir raka och hårda och profilerna spacklar du in så de syns inte.!
 
sätt upp skivorna hur du vill
klistra dit en pappremsa
spackla
grundmåla
mjukfog längs hela hörnet
färdigfärg

Valv vettefasen hur man gör bäst. Om inte plåtprofil så antagligen pappremsa där med som man snittar så den kan böja sig.
 
tack för svar.
så vad jag förstår ska jag försöka att inte avsluta med fasad kant någonstans?
innehörn som ytterhörn? är det rätt.

så om jag avslutar innerhörnen med rak kant mot varandra, ska jag sedan sätta pappremsa även där?
då syns väl den hur mkt jag än spacklar för det kommer buckta ut lite där
 
Vi brukar sätta skurna kanter mot varandra i innerhörnen, sedan spacklar du bara skruvskallarna och lägger en latexfog inne i hörnet..
Rätt eller fel vet jag inte, men så gör vi alltid och det blir kanon.
 
Jag skulle också rekomendera två skurna kanter i hörnen som du fasar en aning sedan latexfog, pappremsa i hörnen skapar bara mera extra jobb eftersom det blir en hel del spackla och slipa innan det blir bra.
 
Ett tips kan vara att börja gipsa mitt på väggen och sätta den skivan i lod då har man något att mäta emot och det brukar bli tajt och fint.
 
Styx skrev:
Vi brukar sätta skurna kanter mot varandra i innerhörnen, sedan spacklar du bara skruvskallarna och lägger en latexfog inne i hörnet..
Rätt eller fel vet jag inte, men så gör vi alltid och det blir kanon.
Frågan är hur länge det är "kanon".

Det är ALDRIG fel med en pappersremsa i en skarv.
 
  • Gilla
mk22_72 och 2 till
  • Laddar…
Faktum är att jag tycker du har fel. En pappremsa eller glasfiberremsa ser förjävlig ut om den spricker i ett hörn. Det gör inte en latexfog.

MathiasS skrev:
sätt upp skivorna hur du vill
Nej, skivorna skall skäras i hörnen. Annars får man spackla alla innerhörn, och det är jobbigt, sen får man spackla alla innerhörn igen, och det är jobbigt, för då måste man slipa, och det är också jobbigt, sen efter dessa onödiga moment, skall man då äntligen lägga en latex. Tre(!) behandlingar i onödan, i ett hörn! I ett helt hus blir det många hörnen att spackla.
 
  • Gilla
Måke och 1 till
  • Laddar…
Ok.

Jag är en glad amatör som lyssnat på en erkänt duktig målare. Han sa: Pappremsa överallt, även i hörnorna.

Detta har funkat väldigt bra i mitt gamla trähus så det är knappast helt galet. Ingen spricka någonstans.

Var och en gör förstås som den vill.
 
  • Gilla
Caroline_lu
  • Laddar…
Om man nu känner att man verkligen vill köra med pappremsor i hörnen, tycker jag att man skall köra med oskurna gipsskivor dvs med försänkningen kvar, eftersom det är lätt att remsan annars syns även efter slip/spackling.
 
Jo, i ett gammalt trähus funkar det nog bra, men jag fick för mig att ts höll på att bygga nytt, vilket han inte gjorde. I nybyggen gör man i princip aldrig så.
 
  • Gilla
kristina_cello
  • Laddar…
Kollade på Norgips hemsida precis och där rekommenderas att man sätter pappremsa i innerhörnen, som föreslagits av andra i tråden..

Lite skumt, för målarna vi använder (lite olika) är nöjda och glada med att vi skär hörnen eftersom de slipper spackla så mycket.. Jag har dessutom gjort tre hus till mig själv med den metoden och har inga sprickor.

Fast å andra sidan sätter vi även alltid en LP50 (slät plåtvinkel) bakom OSB/plyfa/gips i innerhörnen för att det inte skall röra sig något där, kanske är därför det fungerar så bra med skurna hörn för oss.
 
  • Gilla
glenjon
  • Laddar…
Varken jag själv eller någon jag jobbar ihop med sätter något annat än latexfog i innerhörnen.
På ytterhörn bibehålls den fasade kanten eftersom plåtytterhörnet har en förhöjning som kompenserar för skivans fasning -spackeln mellan ytterhörnet och gipsens tjocka del ger en plan yta.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
okej. verkar vara väldigt delade meningar om detta.
lutar åt att jag gör som ACME skriver.
skurna innerhörn med latex fog
samt fasade ytterhörn med plåtvikel.

men då har jag en fråga:
ska man sätta innerhörnen dikt till varandra och spruta latex innan man för dem till varandra så man får in lite mellan eller ska man lämna en fog till detta (hur bred isf)

jag är lite klyven. har läst på flera andra trådar där det verkar vara flest som sägar att papp remsa är bäst och att om man tapetserar över latex så kommer det spricka och bli bubbligt. är detta sant?
finns det kanske någon som kan dela med sig av erfarenhet att latexfog har hålt antal år. ACME du verkar ha gjort det många ggr. hur många år har det hållt för dig?

vi ska nämligen måla de flesta väggarna men även ha fondtapet på två av dem.

var kan man förresten köpa sådana plåthörn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.