Verkar som om just tvättmaskiner engagerar. Något som är såååå tråkigt så tråkigt... Miele i all ära - säkert jättebra. Men för att undvika för många tvättar investerade vi i en Wascator när vi byggde om i källaren och tvättstugan blev "mammas rum" (sönernas anmärkning hahaha). Stor, TUNG och helt enkelt underbar! Tvättar som en gud, centrifugerar så det torkar och illsnabb. Rätt dyr men då vi slitit ut ett par tvättmaskiner pga flickvänners bh-byglar (hmm - där tvättade då inte mamman), träningskläder i stora doser och allmänt mycket smutsig barntvätt fick det bara vara nog! Undrar dock hur den i och för sig trevlige Wascator-säljaren tänkte jag - så himla sugen på att sälja var han ju inte utan där fick maken använda sig av operation övertalning både en och två gånger. NÅgon som har liknande erfarenhet av detta underverk (ja - inte maken utan tvättmaskinen då ;)) /Anna
 
Då var de på plats då! En Miele W3623 och en Miele T238C.
Har inte provtvättat än, men det fungerar nog förhoppningsvis. Men fy f-n vad bökigt det var att bära ner tvättmaskinen i källaren! Den vägde ju 97 kilo. Vi slet så vi trodde vi skulle stupa...Framtiden får väl utvisa om de var värda sina 22 490 kronor. Men jag litar väl på er...
W3623_master.jpgSachaufnahme_T238C.jpg
 
johansjostrand skrev:
Men det finns en tillverkare som fortfarande bygger maskiner som andra gjorde för 30 år sedan. -Miele...
Med risk för att bli påhoppad från alla håll  ;)


Är det bara jag som tycker att designen på Mieles produkter andas 70-tal?

Att det är kvalitet råder det väl inga tvivel om, men man kanske borde ha en designavdelning också?

En viktig fråga i sammanhanget är: VILL man verkligen ha kvar sina vitvaror i 26 år?
 
optimum
De flesta vitvarufabrikaten tillverkar inte själva sina grejer utan de tillverkas på större gemensamma fabriker.
T.ex. ett antal kylskåpsfabrikat tillverkas i Mariestad.
Trodde först att Husqvarna och Eletrolux från samma fabrik och som verkar vara samma (ser nästan likadana ut bara lite på dörren skiljer) Fick reda på av en som visste mer att kompressorn är ett snäpp bättre på Husqvaran. Ooops.
Alltså Kylskåpsfabriken Elextrolux i Mariestad sätter inte alltid bästa grejorna i sitt egna fabrikat. Har inga konkreta bevis men fick uppgiften av trovärd person.

Har köpt Husqvarna vitivaror och väntar på diskmaskinen som blivit försenad pga strejk i tyska AEG fabriken. Fick då reda på att Husqvaran och Electrolux samt att antal fler tillverkar sina bättre modeller i Tyskland och de lite billigare i Italien. Nu har man beslutat att stänga fabriken i Tyskland för att troligen dra igång i något östland (läs Estland, Lettland ...) Gissa hur kvalitet kommer att utvecklas.

Därför kan man inte bara för att ett fabrikat en gång haft en bra modell tro att allt är likadant rakt igenom och att bra olika finesser påverkar priset.

Kommer bli skitlurigt för oss konsumenter då företag flyttas till låglöneländer. OK likt Japan kommer de troligen få upp kvaliten så småning om men allt är inte guld som glimmar. Det välkända märket kan tillverka vissa modeller i mindre lämpliga fabriker varvid gammal god kvalitet blir som förbytt.

mvh Roland
 
Hej,
jag håller just nu på att göra en djupdyknng i vitvarornas förlovade land, eller djungel , kanske jag ska säga... I vilket fall så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter, kanske kan vara till hjälp för någon.

Vad jag har lärt mig är att Siemens, Bosch och Gaggenhau är en och samma tillverkare (de har en gemensam utställning i Solna som man kan åka och titta på). Siemens och Bosch är likvärdiga vad gäller kvalité, det som skiljer dem åt är designen. Gaggenhau är i en klass för sig, framförallt prismässigt, men frågan är om det är värt pengarna.

Siemens/Bosch är likvärdiga i kvalité med Husqvarna och Elektrolux som i sin tur är samma företag. Det som skiljer dessa åt, precis som Siemens/Bosch är endast design. Cylinda ligger tydligen något högre än dessa fyra varumärken vad gäller kvalité.

Sedan har vi Miele... Ligger, precis som Gaggenhau, i en klass för sig. Verkar dock som att det är mycket mer prisvärt än Gaggenhau. MEN, den största skillnaden gentemot billigare märken ligger tydligen i tvätt, tork och disk. När det gäller de andra produkterna så är frågan om kvalitén motiverar priset? Å andra sidan så kostar ett paket rostfritt kyl/frys från Husqvarna ca 20.000 medan Miele kostar 23.000 kr. Den "lilla" skillnaden kanske är OK, då det är tusen gånger lättare att öppna Mieles dörrar, det är dröm! Snygga är de också, fast jag tycker Husqvarnas är mycket snygga också. Vad gäller ugn, micro och häll är prisskillnaden mycket större och där kan man ju fundera över huruvida det är värt det.

Förutom allt detta, så har jag fått lära mig att det trots allt finns lite skillnader mellan de "likvärdiga" varumärkena beroende på vilken produkt vi talar om. Exempelvis verkar Bosch/Siemens diskmaskiner anses vara bättre än Husqvarna/Elektrolux, medan Husqvarnas ugn och micro håller en högre kvalité.

Jag resonerar nog som "Tosca" gjorde tidigare i tråden, visst kan man blanda olika varumärken utifrån deras prestanda och egna önskemål om funktionalitet! Det visar ju att man tänkt till i sitt val vad gäller vitvaror och hur de ska användas. Att endast titta på om det är samma märke, känns lite "omoget", då det verkar som att ytan är viktigare än funktionen i köket.

Vårt val baserades på olika saker, det första var valet av häll. Vi vill gärna ha gashäll, och den ska sitta i ett hörn. Detta begränsar ju förstås storleken på hällen, så då har vi sett att Miele (och Smeg) har 70 cm breda hällar med 5(!) brännare som går ned i ett 60-skåp. Perfekt! Således blir det en Mielehäll.

Sedan tycker jag som sagt att Mieles kyl/frys är en dröm att beskåda och öppna, så då blir det Miele, prisskillnaden var ju ändå inte så stor jämfört med Husqvarna som annars var mitt val.

Vad gäller ugn och micro så tar vi Husqvarna. Bra, mycket snygga och hyfsat prisvärda. Kanske tar jag dem i svart, så passar de utan problem till Mieles rostfria kyl/frys. Vi får se. Skulle velat ha Miele, bara för att tillfredsställa mitt "habegär" på enhetlighet, men det är för mycket pengar och känns inte riktigt värt det.

Diskmaskinen lutar åt Bosch, men vi vill gärna ha Miele. Priskillnaden är dock ganska stor, men sista ordet är inte sagt, eftersom jag här anser att priskillnaden är värd det!
Om vi inte väljer Miele disk, så blir det som sagt Bosch (istället för Siemens, de helintegrerade är för övrigt IDENTISKA inuti!). Detta för att vi medvetet valt Bosch vinkyl och då känns det lite mer enhetligt ;). Det blir visserligen en helintgrerad (upphöjd) diskmaskin, så det syns i alla fall inte vad det är för märke...

Att vi valt just valt Bosch vinkyl, efter noggrant övervägande, beror på att vi ville ha ett vinförvaringsskåp där vinerna förvaras en längre tid (i ca 12 grader), inte bara en vanlig vinkyl. Man får in ca 200 flaskor, vilket är ganska mycket. När man plockar ut de viner som ska konsumeras för dagen stoppar man helt enkelt dessa i den vanliga kylen eller ställer fram dem till önskad temperatur. Vill man bara ha en "snygg vinkyl" att ha för dagens komnsumtion, är Siemens ett utmärkt val (Mieles vinkyl är jämförbar med Siemens i funktion, så tillvida att det inte är ett vinförvaringsskåp). Det ultimata vinförvaringsskåpet är dock Dometic som är helt vibrationsfritt, en klass för sig! Där avgjorde tyvärr priset. Bosch går på ca 15.000, medan Dometic kostar 24.000 för samma storlek. Jag får drömma om den...

Summa kardemumma, så var det alltså Miele gashäll och Bosch vinkyl som utgjorde "stommen" i våra val, då dessa har funktioner vi inte hittat hos någon annan. De styrde således valet av varumärke på resten av vitvarorna, i viss mån. Totalt blir det tre olika märken, men då får vi något som vi verkligen vill ha utifrån olika funktioner samt som passar vår plånbok.

Fär vår del finns ytterligare en liten parameter. Götenehus som vi bygger med, har Husqvarna/Electrolux och Siemens/Bosch som leverantör, vilket givetvis är en fördel att utnyttja. Det gjorde att vi inte tittade på Cylinda så mycket, vilket annars verkar vara ett mycket bra märke.

Hoppas det inte blev alltför långrandigt att läsa  ;) Har någon några reflektioner tas det gärna emot, jag har säklert missat något i min utvärdering på dessa produkter...
 
optimum
Synpunkt
Fabrikaten är inte alltid samma bara för att de tillverkas på samma fabrik. Det sitter olika komponenter innuti med olika kvalitetsnivåer. Därför är det ibland lite mer än designen som skiljer. Men ofta kan det vara precis samma delar med skiftande design.

mvh Roland
 
rolri skrev:
Synpunkt
Fabrikaten är inte alltid samma bara för att de tillverkas på samma fabrik. Det sitter olika komponenter innuti med olika kvalitetsnivåer. Därför är det ibland lite mer än designen som skiljer. Men ofta kan det vara precis samma delar med skiftande design.

mvh Roland
Ja, det har jag förstått! Det tydligaste exemplet är ju just Siemens, Bosch och Gaggenhau där de två förstnämnda endast skiljer åt vad gäller design (enligt dem själva!), medan Gaggenhau ligger åtskilliga snäpp över (både vad gäller pris, design och kvalité).

:)
 
C
lbg skrev:
Gaggenhau ligger åtskilliga snäpp över (både vad gäller pris, design och kvalité).
Och service! Kolla telefonkatalogen - Bosch och Siemenskunder ringer ett nummer, Gaggenau-kunderna har ett eget ;D
 
lbg skrev:
Å andra sidan så kostar ett paket rostfritt kyl/frys från Husqvarna ca 20.000 medan Miele kostar 23.000 kr. Den "lilla" skillnaden kanske är OK, då det är tusen gånger lättare att öppna Mieles dörrar, det är dröm! Snygga är de också, fast jag tycker Husqvarnas är mycket snygga också.
Vi bestämde oss för Husqvarnas rostfria kyl/frypaket. Vi betalade 16.900 för båda skåpen. Anledningen att vi valde just Husqvarna var först och främst att de var "anti finger print"-behandlade. Sedan tyckte vi att de var snygga också. Det finns ju liknande skåp från Electrolux, dock med annan form på dörren samt annat handtag. Vi tyckte att Husqvarnas fotpedal var att föredra framför Electrolux handtag. Fotpedalen gör det extremt lätt att öppna skåpen.

lbg: På vilket sätt är Mieles skåp lätta att öppna (nyfiken)?

Just handtagen var en viktig del när vi köpte kyl/frys. Våra förra skåp (budgetmodell från Electrolux) var inga höjdare vad gäller handtagen. Efter några år lossnade handtagen, så därför ville vi ha ett skåp som inte påfrestade handtagen så mycket när man öppnar skåpen. De gamla skåpen var tillverkade i Sverige, men kvaliten på handtagen var inget vidare.

Vad det gäller disk/tvätt/tork så är Husqvarna samma maskiner som säljs som AEG i utlandet. Husqvarna finns bara i Sverige.

Personligen tycker jag inte om att blanda olika fabrikat i köket. Jag håller mig gärna till ett fabrikat, även om man kanske inte får bästa kvalitet i alla delar.

 
[/quote]
lbg: På vilket sätt är Mieles skåp lätta att öppna (nyfiken)?
[/quote]

Den fotpedalen som sitter på Husqvarnas kyl/frys du talar om är mycket bra och det blir jätte lätt att öppna, helt riktigt! Men på Miele sitter pedalen liksom i handtaget! :D

Detta blir svårt att beskriva ::), men Miele har ett specialhandtag som fungerar precis som om det vore en pedal där, en osynlig "klaff" liksom. Det resulterar i att även gamla mormor på 90 år öpnnar kylskåpet med ett lillfinger. Det är en upplevelse, jag rekommenderar alla att prova, för det måste upplevas.

Sedan är handtaget väldigt snyggt, påminner väldigt mycket om Husqvarna.
 
Jag tror att jag förstår. Det är alltså något likande som finns på vissa Electrolux-skåp? Dvs hantaget dras utåt och en liten "pigg" hjälper till att öppna dörren?

Det är bra att utvecklingen går framåt när det gäller handtagen. Det finns inget värre än att behöva slita i skåpet för att få upp dörren.
 
optimum
Har haft Husqvarna (20 år) med pedal för att hjälpa till och öppna. Efter ett tag sitter det som i ryggmärgen att öppna med hjälp av foten. Sedan när man kommer med "händerna fulla" så räcker kraften i lillfingret för att öppna då man hjälper till med foten.

Angående Gaggnau, pratade med en som ville ha något lite extra och hade satsat på Gaggnau i hela köket. De var jättebesvikna. Diskmaskinen t.ex. fick de byta då den rostat sönder på sidan och skapat en fuktskada. Övriga delar hade dålig kvalitet och gick sönder. Trist när de laggt massa pengar i tron om att det inte bara var design de betalade för.


mvh Roland
 
Har en Miele diskmaskin i nya köket, är så himla nöjd!
Man tänker inte på att den är igång även fast man sitter 1 meter ifrån. skinande rent och gillar bestick lådan högst upp

stor tumme upp för den :)
 
JLT skrev:
[quote author=johansjostrand link=1132341673/0#3 date=1132469138] Men det finns en tillverkare som fortfarande bygger maskiner som andra gjorde för 30 år sedan. -Miele...
Med risk för att bli påhoppad från alla håll  ;)


Är det bara jag som tycker att designen på Mieles produkter andas 70-tal?

Att det är kvalitet råder det väl inga tvivel om, men man kanske borde ha en designavdelning också?

En viktig fråga i sammanhanget är: VILL man verkligen ha kvar sina vitvaror i 26 år?
[/quote]

Nu blir du påhoppad.
;)
Har köpt kombinerad kyl/frys samt en diskmakin från Miele. Måste bara säga att vi tog Miele pga deras design.
Vår kyl/frys är tamigf-n det snyggaste jag sett.
75cm bred och 2m hög.
Rostfri naturligtvis.
Ledlampor inne i glashyllorna som belyser maten från alla håll. All mat ser 10gånger godare ut..
Jag lovar har du inte morgonst..d  så får du när du öppnar kylen på morgonen. ;)
 
  • SE_KFN8996SDEed_miljo.jpg
Håller med, kyl och frys från Miele är det snyggaste som finns på marknaden!  :-* :-*

Vaddå 70-tal?? *förstår ingenting*

:)
 
  • SE_kylofrys.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.