mitt hår har börjat bli riktigt grönt och jag känner mig för gammal för att bli punkare. :'(
så jag måste hitta vad som kan orsaka detta snabbt!?! :surprised:
det har blivit en grön rand av vattnet i badkaret också(kan jag leva med)
har egen brunn med godkännt vattenprov, har ett litet kolfilter inkopplat till systemet.
hjälp vad orsakar detta?
hur löser jag problemet?
 
Har hört att man kan inta en lätt grön färg i håret om vattnet innehåller "för mycket" klor. Vet att dom stängde ett bassängbad här i kommunen för något år sedan p.g.a detta :-?
 
Hur gammalt är vattenprovet? För det låter som att ngt har hänt med vattnet. Skulle gissa på för mycket koppar, antingen från brunnen eller rören.
 
G
poiu skrev:
Hur gammalt är vattenprovet? För det låter som att ngt har hänt med vattnet. Skulle gissa på för mycket koppar, antingen från brunnen eller rören.
Stämmer.För mkt koppar.
 
trodde det kunde vara så....
vad gör man åt detta?
byter hela systemet?
byter rören?
eller räcker det med att byta kopplingarna?? :-/
sätter in filter? vad för något isåfall?
lösningar någon?? :'(
 
smarti skrev:
trodde det kunde vara så....
vad gör man åt detta?
byter hela systemet?
byter rören?
eller räcker det med att byta kopplingarna?? :-/
sätter in filter? vad för något isåfall?
lösningar någon?? :'(
Har haft samma problem hos mina föräldrar.
Vattnet är antagligen aggresivt och fäller ut kuppar från rör och ev beredare om den är av koppar, detta problen löses med filter. Skicka vattenprov för analys så får du hjälp att välja rätt typ av vattenfilter.

/Patrik
 
Och drick vatten på flaska så länge, för mycket koppar är inte nyttigt.
 
Har du bytt några rör? Fruns hår blev grönt när vi bytte panna.
Det var inte kul..
 
har inga problem med kallvattnet. det är bara varmvattnet.
det var en konstig lukt på varmvattnet efter vi kopplade in det, men den har försvunnit. och nu har denna gröna skiten kommit istället.
så jag tror inte det är vattnet det är fel på...
vattenprovet kom tillbaka som drickbart.
 
Säker på att koppar analyserats? Spårmetaller ingår sällan i en rutinanalys av dricksvatten och det är inte helt enkelt att hantera prov som ska analyseras på koppar då det ganska snabbt binds upp på provburkens väggar. Liknande fenomen som när kopparn binds till ditt hår under tiden du duschar...

Be om en provburk från labbet där syra (vanligtvis salpetersyra) redan tillsats. Syran garanterar att kopparn hålls i lösning fram till analys. Sedan måste du välja om du är intresserad av de högsta eller lägsta halten koppar du har i ditt vatten. Om högsta; ta provet från den första mängd varmvatten du tar på morgonen (dvs vatten med lång kontakttid mot ledningsverket), lägsta; spola i minst 5 min och ta provet.

Och, kopparn kommer med all säkerhet från ledningsnätet el. beredare. Det är mycket ovanligt med brunnar med farliga kopparhalter om de inte ligger i ett gruvområde...

Lycka till!
 
ok. får skicka en analys då.
fattar ju redan att det är förmycket koppar.
men hur får man reda på om det är rören eller beredaren? något test man kan göra själv?utan experthjälp? (kostnadssak)
tänkte byta ut kopplingarna till rören och se om det blir bättre eller behöver man byta hela systemet?? :-/
 
Har du kommunalt (vilken kommun?) eller eget vatten? Har du någon egen beredning av vattnet, typ avhärdare? Ett lagom hårt vatten, ~6-10 dH motverkar ofta korrosion i kopparledningar tack vare att kalciumfällningar bildar ett tunt skyddande skikt i ledningarna. Det finns flera parametrar som påverkar kopparkorrosion men ofta är pH, fri kolsyra och kalciumhalten avgörande.

Och, korrosionen av koppar pågår nog tyvärr i alla delar i ditt system där aggressivt (varm)vatten kommer i kontakt med koppar, dvs både rör och beredare. Så givetvis vore det bästa att fixa vattnet...

mvh
 
egen brunn.
ph värdet ligger på 7,5-8.
hur kollar man kalcium halter?
 
Varför jag undrade om du har avhärdare är att dessa tar bort all kalcium och magnesium i det vatten som passerar jonbytarmassan. I större anläggningar leder man ofta förbi ett flöde för blandning av det avhärdade vattnet för att uppnå en vettig hårdhet, normalt dH 5-10, allt för att bespara ledningnätet. Men även för att kalcium och även magnesium är nyttigt som alla vet... Om du skulle ha avhärdare utan att blanda in "råvatten" skulle detta kunna vara en förklaring till hög kopparkorrosion. Motsvarande låg kalciumhalt (~0 mg/l) hittar du knappast i ett naturligt brunnsvatten.

Hursom, om du skickar in ett dricksvattenprov från enskild brunn för rutinanalys ingår i stort sett alltid följande parametrar:

Klorid, sulfat, fluorid, nitratkväve, fosfat-fosfor, grumlighet, lukt, färgtal, pH, konduktivitet, alkalinitet, järn, mangan, koppar, ammoniumkväve, nitritkväve, total hårdhet, kalcium, magnesium och till sist COD-Mn (mått på halten syreförbrukande ämnen ~ järn, mangan, svavelväte och organiskt material).

Parametrarna speglar ganska bra vilka saker man kan råka ut för som ägare av en egen brunn, och det är viktigt att få helhetsbilden. Om du inte gjort en sådan analys rekommenderar jag det starkt, och tänk då att även inkludera en mikrobiologisk analys. Ibland subventionerar kommunen detta annars skulle jag gissa att du får betala runt en 500-1000 sek. Enstaka element som Ca kostar ~100 sek, men helheten är viktig för bedömning om vattnet är tjänligt och för att hitta bästa åtgärd vid problem.

::)
 
Det här med grönt hår råkade jag också ut för en gång, pg av dåligt vatten.

Jag gick till frisören som färgade håret rött. Konstigt nog blev det inte grönt fler gånger. Jag tror håret lättare blir grönt om det är slingat eller solblekt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.