Vi har byggt på landet och tänkte inte dra in fast telefon, eftersom det kostar så mycket.

Jag har dock svårt att vara utan mitt bredband, och funderar på att gräva ned en kabel från farsan till oss. Avståndet är c:a 120m.

Vad ska man ha för kabel? Har sett någonstans att gränsen för Cat5 är 100 m. Stämmer det? Funkar fiberkabel bättre?

Vad behöver man i övrigt? Router, switch etc.. Är helt nollad på området, men tar gärna emot tips på webbsidor eller litteratur som kan vara av nytta. Har hittat lite gamla trådar i ämnet, dock ingen som riktigt besvara min fråga.
 
"Gränsen" för Cat5e är 100m, men det är mer ett standardförfarande för att definiera en lämplig maxgräns. Det praktiska maxgränsen kan vara både 12 meter och 285 meter. Det beror på hur mycket störningar som letar sig in i kabeln och hur känslig ändutrustningen är. 100MBit lär du kunna trycka igenom på 120meter Cat5e utan problem. Gigabit kan vara kinkigare, men kan mycket väl fungera.
Cat6 kan vara en bra idé istället eftersom den har en skärmfolie. Vanliga Cat5e-uttag används då i ändarna.
 
120m och fri sikt fungerar bra med lite bättre utrustning för trådöst ethernet. Hastigheten blir sämre men är det en ADSL-uppkoppling du ska dela med din far räcker det och blir över.
Beror lite på hur jobbigt du tycker det är att gräva. :)
 
Det kan ju vara läge och fundera på om din far inte har fler än ett par trådar in till sin telefonanslutning, kanske går mecka till en telefon till dig isåfall när du ändå gräver.

Annars har Johan helt rätt.. Jag hade inte valt trådlöst.. Fiber är förstås en möjlighet här, men det klart dyraste alternativet då du behöver lite konvertrar o grejjer.
 
Tack för svaren!

Mellanbarn: det är ADSL. Vad menar du med "lite bättre utrustning"? Tar gärna emot tips - hade annars räknat bort möjligheten till att köra trådlöst, eftersom det verkar vara så dålig kapacitet på den wifi-router som jag har. Orkar ju inte sätta upp en massa antenner i tallarna. Jag trodde att ethernet = kabel, men nu fick jag lära mig något nytt. Jag lägger gärna ner lite pengar på att få det att funka.

Annars får det väl bli att ta fram spaden och testa med Cat5e. För mig räcker det bra med drygt 5Mbit. Vi tar det lugnt på landet....

Hur ska kopplingen se ut om man drar kabel? Typ dator - router - lååång kabel - switch - dator. Eller?
 
Risken är att du får mycket paketförluster med så lång kabel, men det kan ju fungera. På mina föräldrars gård byggde jag istället trådlöst mellan tre hus och ladugården och med riktiga antenner så funkar det bra. Tyckte det var väldigt mycket smidigare än att gräva diken över hela gården när man kunde slippa.

Du behöver inte "massa antenner i tallarna", bara en antenn på varje hus, under förutsättning att det är tämligen fri sikt.
 
Skit i router hos dig. Det räcker med den farsgubben har. Du snor en port i den för din l-å-n-g-a kabel, sätter en switch i ditt hus som mottagare OCH fördelare för dina apparater.
Kabel är kung för länkar och stationära datorer och prylar. Spara den trådlösa kapaciteten till din bärbara dator.

Om du funderar på en trådlös länk som inte drar iväg prismässigt, men ändå skall fungera stabilt och framför allt transparent, rekommenderas 2st D-Link DWL-2100AP och åtminstone en riktad antenn, typ ANT24-1201. DWL-2100 har fördelen av att kunna konfigureras som en "dum-länk" som bara kan prata med den andra accesspunkten och dessutom på Ethernet-nivå. Inget krångel med routning, protokoll och annat. Webbläsarkonfiguration på båda sidor. Detta hamnar på runt 6.000:-.
 
Specen säger max 100 meter för ethernet men jag har kört närmare 180 med en sockerbit! som skarv .... Det var dock bara 10 mbit och den var inte snygg paketmässigt heller men det gick.

Jag skulle satsa på att det funkar med 120 meter utan problem, dock skulle jag köra oskärmat. Tror inte på störningar av en sådann nivå att skärm krävs.

Om du nöjer dig med 10 Mbit så finns det ju faktiskt en lösning till. Ethernet över Coax dvs 10 base-2. Du skulle då behöva ett par mediakonverterare till coax, en koaxkabel, två t-kopplingar och 2 terminatorer.

Nästa alternativ är fiber, Se om du kan få tag i en förkontakterad fiber på rätt längd. De är tacksamma att installera men det lär vara det dyraste alternativet, naturligtvis är det bäst också. Bland annat betydligt åsktåligare :)
 
P
Är det inte så att 10MBit klarar 1000meter. Det hör ju ihop med tid för varje bit och hur lång tid det tar för signalen att transportera sig så man kan detektera en signal krock.
Om du hittar en router som man kan strypa till 10MBit så funkar det nog och öm det är "på landet" så kommer väl inte ADSL upp i några högre hastigheter.
Annars är nog fiber bästa lösningen. Fiber är dock inte helt billig men nog billigare än fast telefoni.
 
Jag kör på direktroniks gelfyllda kabel som förbindelse mellan våra hus. Kabeln ligger i jorden ca 10 cm ner, på vissa ställen har jag lagt den i flexslang. Cirka 80 meter fungerar utan problem, toppar cirka 36 MB/s i överföring mellan min WHS som står cirka 80m bort och min arbetsstation, allt på vaniljhårdvara. Jag betalade cirka 4 kr meter för kabeln.

Trådlöst skulle jag välja som en sista utväg, kabel äger över trådlöst de flesta dagar i veckan.
 
Jag kör 2x1Gigabit på drygt 100m vanlig CAT6 UTP mellan två byggnader utan problem. Funderade på en fibertrunk men det skulle ha kostat betydligt mer, inte så mycket pga fibern men för att utrustningen i ändarna kostar. Switchen har man ju ändå.
 
kör cat5e oskärmad på nästan 150 meter nedgrävd. inga problem där inte och räcker för det mesta.
 
Med lite bättre prylar menar jag just sådana som monostump länkar till. Gjorda för uppgiften att länka samman två hus utomhus. Att den klarar upp till 5km borde ju betyda att den funkar riktigt bra på dina 120m.
Med lite sämre menar jag den som Johan tipsar om, ;) framförallt är den gjord för inomhusbruk. (Sämre för den här uppgiften)

Och till alla som rekomenderar kabel för dess högre kapacitet så får jag väl upprepa trådskaparens krav på 5Mbit. Naturligtvis bygger man sedan ett snabbare nät inne i huset om man har flera datorer. Men jag tycker inte att kabel mellan husen är värt besväret här. Om farsgubben haft fiber med 100Mbit hade kabel varit ett betydligt hetare alternativ.
 
Mellanbarn skrev:
...Med lite sämre menar jag den som Johan tipsar om, ;) framförallt är den gjord för inomhusbruk.
Det var faktiskt en utomhusantenn, men inomhusroutrar. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.