Nätavgiften betalar man väll ändå till den lokala förmågan eller ägaren av nätet så det är ju bara den rörliga delen man kan påverka.

Om man då tänker sig att man kan få ner den rörliga delen 10öre/kWh så ger det ju 200kr/år på en villa som förbrukar 20000kWh.

Den förändringen skulle jag gladeligen betala för att lägga energi på att jaga priser och ha allt på samma ställe samt fördelen av att kunna ringa ner till "el-peter" på energi och skrika när strömmen går istället för att ringa min kundtjänst i Svappavare och prata med en människa jag inte känner.

Men nu kan det ju vara så att jag är för dåligt insatt i dels normalförbrukningen, elpriserna och förtjänsten.

Så upplys mig gärna. Hur mycket finns att spara?
 
10 öre på 20000 kwh är 2000 kr
 
Byter man får man väl två obegripliga räkningar istället för en. >:(
 
Har oxå tänkt att läsa av varje månad för att skicka in till elbolaget.
Tyvärr så glömmer jag det hela tiden. :(
Kom på när jag läste detta att jag glömt det igår igen. får ta det ikväll istället.

Lite bökigt är det oxå när mätaren sitter på granntomten. måste klättra över staketet för att komma dit. :(

Tänk första gången det gick en huvudsäkring för oss. Jag höll på å letade i
3 h innan jag hittade skåpet. :p
 
Jo, jag har försökt läsa elräkningen. Och jag konstaterade attt jag inte betalar för den faktiska förbrukningen utan för ett genomsnitt för tiden mellan avläsningarna.

Detta medför att jag debiteras den genomsnittliga förbrukningen per dag, men priset varierar. Har jag gjort av med mycket el när den är billig eller lite el när den är dyr så blir det tokigt.

Man kan ju säga att det jämnar ut sig i längden, men då kan de väl jämna ut priset också.

Tänk om telefonen funkat lika illa, du betalar för ett genomsnitt av dina samtal, oavsett vart och när du ringt. Och i förskott dessutom (även om dte är ändrat nu..tror jag...)


Och utsläppsrätterna sen då! Jag betalar ju redan för Bra Miljövall! Varför skall jag betala igen för att de skall elda kol? Jag har ju redan betalt en gång för att slippa fossila bränslen! >:(
 
Inger.P. skrev:
Från det ena till det andra: På grund av att elpriserna med största säkerhet kommer att stiga och stiga kan jag inte förstå varför folk fortfarande väljer värmepumpar som primär värmekälla...  Man går från dyr oljeuppvärmning till el - som även den  kommer att bli dyrare och dyrare...
Det förstår inte jag heller.... Om man läser på inläggen där en del undrar om de skall välja pellets eller VP så dyker det upp en hel del roliga formuleringar till varför VP och allra helst berg-VP är det bästa alternativet. Man undrar om folk idag är mer rädd att få lite "skit" under naglarna istället för att skaffa ett värmesystem som inte förbrukar dyra kWh-priser som dessutom inte kommer att bli billigare i framtiden heller.........

Eller de kanske sitter och väntar på den där solsemestern som man får efter att ha skaffat berg-VP........
 
Man tror nästan att det är fel forum nu >:(
Därför kommenterar jag inte era inlägg.

Iallafall så får ju alla nya mätare snart så då slipper vi läsa av.
Synd bara att våran inte kommer förrän somarn -07
 
tynnis skrev:
Iallafall så får ju alla nya mätare snart så då slipper vi läsa av.
Synd bara att våran inte kommer förrän somarn -07
Och med dem kommer sedan det varierande elpriset. Dyr el på vintern när efterfrågan är större än tillgången och "billigare" på sommaren när tillgången överstiger efterfrågan.
 
Nu tror jag iofs att om man bara gör ett någorlunda medvetet val, och inte bara ligger med tillsvidare taxa av slentrian så handlar skillnaderna snarare om 2-4 öre. Men om man som vi ligger på ca 40 000kwh per år så blir det ju pengar även av såpass små skillnader.

En faktor som åtminstonde får mig att tröttna på att jaga elpriser är alla dessa f...e telefonförsäljare som ringer och skall försöka kränga på mig just elavtal. Nu senast var det Fortum som anlitat ett telemarekting företag som först ringde ett par gånger under veckan, när man svarade så var det tyst i luren, svagt brus som skulle kunna tolkas som en flåsning. Detta upprepades, numret i presentatören var ospårbart, men om man ringde det så visade det sig vara ett telemarketing företag. När dom på tredje "busrigningen" behagade prata, så visade det sig som sagt vara Fortum.

Fortum får bli JÄ...gt billiga om vi skall göra affärer med dem efter det.

Det hela beror på att telemarketing företagen använder automatuppringare till ett stort antal nummer på en gång. När någon av de uppringda svarar så är det inte säkert att det finns någon ledig säljare. Så ofoget är satt i system. Metoden är olaglig den strider mot marknadsföringslagen.
 
Jo vi hade Fortum till nyligen, bytte då till Jämtkraft. Fortum har ibland faktiskt varit konkurrenskraftiga, men nu får dom bli VÄLDIGT konkurrenskraftiga om dom skall komma igen här, vilket jag även kommunicerat till deras marknadschef.

Strax efter att vi bytte till Jämtkraft så kom Fortum med sitt "storförbrukaravtal" det var fortfarande sämre än Jämtkraft, men inte så mycket sämre att jag hade brytt mig om att byta om jag känt till det när vi betällde bytet, (tror att dom med det avtaket lå 0,5 öre över jämtkraft).

Jag vill av princip inte gå med i NIX, dels så finns det vissa tjänster jag inte har något emot att lyssna på, men jag vill av pricip inte utföra en åtgärd för att slippa packet, det är packet som skall hålla reda på vilka dom kan ringa till. Just Fortum hade jag inget emot att lyssna på om dom bara använt sig av lagliga metoder i sin marknadsföring.
 
tynnis skrev:
Iallafall så får ju alla nya mätare snart så då slipper vi läsa av.
Synd bara att våran inte kommer förrän somarn -07
Jag har redan fått en sån mätare, och visst behöver jag inte läsa av för att elräkningen ska bli rätt, men inte sjutton kan jag själv direkt få reda på vad mätaren står på utan att titta efter ute på stolpen. Att publicera mätarställningen på en webbsida eller liknande var tydligen för kundvänligt för att falla nätägaren (offentliga sektorn i det här fallet) i smaken >:(

Det sitter en lysdiod som verkar blinka en gång varje watttimme har passerat eller liknande, det står nåt om det på mätaren, det är lite frestande att limma fast en fototransistor mot den lysdioden, alternativt sätta upp en webbkamera i mätarskåpet, men det känns lite bakvänt faktiskt... man undrar också lite stillsamt hur elektrikern som monterade mätaren tänkte när han plomberade själva mätarens anslutningar, när det sitter en oplomberad huvudbrytare och oplomberade huvudsäkringar före i samma skåp.... det skulle inte förvåna mig om det gömmer sig en fin pulsutgång under plomberingen, som man inte kommer åt :-/
 
tynnis skrev:
Iallafall så får ju alla nya mätare snart så då slipper vi läsa av.
Synd bara att våran inte kommer förrän somarn -07
Sommaren 2007, det ska nog tas med en nypa salt.
Tekniken är inte testad fullt ut och det är en himlans massa mätare som skall bytas.
Det är som bäddat för förseningar.
 
Ramkvist skrev:
[quote author=tynnis link=1133426788/0#12 date=1133451506]
Iallafall så får ju alla nya mätare snart så då slipper vi läsa av.
Synd bara att våran inte kommer förrän somarn -07
Sommaren 2007, det ska nog tas med en nypa salt.
Tekniken är inte testad fullt ut och det är en himlans massa mätare som skall bytas.
Det är som bäddat för förseningar.
[/quote]

Det borde hålla de har ju hållit schemat hitintills.
Jag har som tur är en liten nätleverantör som inte har så väldigt många kunder. ;)

Läsa av mätaren om man själv vill ha koll är väl rätt så självklart att man får göra.
men man behöver ju inte skicka in uppgifter varje månad om man vill betala vad man gör av med istället för en uppskattad summa.
 
Jag förstår inte att så många verkar tycka det är så bra att få nya mätare? Vem tror ni får betala kalaset???

Saxat från Mälarenergi:
"Mälarenergi Elnät har beslutat att höja sitt elnätspris fr o m 1 januari 2006. Orsaken till höjningen är stora investeringar på grund av ökade krav på leveranssäkerhet efter stormen Gudrun.

Även krav på ny mätutrustning hos samtliga kunder i samband med övergång till månadsavläsning ligger bakom höjningen av elnätspriset. Den genomsnittliga höjningen är 5%, men höjningen för varje kund varierar beroende på hur hög din fasta avgift är idag. "


Detaljer:
http://www.malarenergi.se/privat/nyhet.aspx?NewsId=310
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.