Hej,

Fördelad och nackdelar?

Jag vill ha trä och frugan sten.
Ge oss argument för och emot så vi kan ta ett beslut innan nästa sommar :)
Tack på förhand.

Mvh Modewski
 
sten rutnar ej, blir ej mörkare med tiden , behöver ej oljas/skuras/behandlas varje år men tar du underhållsjobbet på dej så kanske frun går med på ditt förslag :).
gaia
 
Sten.
 
  • Gilla
Helena A
  • Laddar…
Hur är priset sten kontra trä i materialkostnad?
Självklart beroende på materialval men mellan tummen o pekfingret.

Ni som har sten. Hur är det med ogräs mellan plattorna?

Har fått för mig att det känns behagligare att gå och vara på ett trädeck men sten kanske inte är kallt / sterilt?
En STOR fördel är ju att underhållet minimeras....

Mvh Modewski
 
modewski skrev:
En STOR fördel är ju att underhållet minimeras....

Mvh Modewski
Ja! :)
 
Hemmakatten
Trä eller sten är beroende av hur huset ser ut, vilken stil det har, hur altanen är tänkt att placeras, avstånd från ytterdörr ner till marken mm.
 
Stenlagd terrass eller trädäckad altan är sällan fullt jämförbara alternativ, utan har helt olika för- och nackdelar beroende på förutsättningen.

Att bygga träaltan är ett billigt sätt att undvika kostbar terrassering i sluttning. Men ska man ha uteplats på plan mark framstår stenlagd yta oftast som bästa valet.

Är man intresserad av trädgård ska man veta att sten accumulerar värme. Detta förlänger växtsäsongen och kan flytta omgivande rabatter till snäppet bättre växtzon.

Väljer man trä känns miljön lätt en smula snabbt "ihopskruvad" och rotlös. En stenlagd terrass matchar snyggt till trappor och kantsättning i samma sten runt borders och gångar. Det blir lättare att genomföra konsekvent tema med bara ett fåtal material i hela trädgården.
 
  • Gilla
Svartviken
  • Laddar…
Sten kan bli oerhört varmt i solens hetta, så att du knappt kan gå på det barfota. O andra sidan så blir det då ljummet o skönt på kvällen.
 
Angående sten: Undvik polerad eller slipad yta! Vid regn blir den hal som såpa.
 
Beror på huset, tycker jag. Är det ett murat hus så passar det bättre med altan i sten. Till trähus passar träaltanen bättre, men personligen är jag lite allergisk mot överdimensionerade och upplyfta trädäck....... Modernt numera, men snart daterat.
 
Redigerat:
Jag instämmer med Sommartorparn. Trädäck är en styggelse, som kommer att ådra sig samma framtidens förkastelsedom som storblommiga våtrumstapeter...

För övrigt ska man anpassa huset efter trädgården man vill ha. Inte tvärtom!
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Beror på huset, tycker jag. Är det ett murat hus så passar det bättre med altan i sten. Till trähus passar träaltanen bättre, men personligen är jag lite allergisk mot överdimensionerade och upplyfta trädäck....... Modernt numera, men snart daterat.
Själv bor jag ju på en kuperad (sluttande) tomt. Där är trädäcket i gräsmattehöjd på ena sidan och 1,5 meter upp på andra sidan. Så har du en kuperad tomt och inte vill göra allt för mycket markarbete - så är trädäck att föredra.
 
Sten givetvis, enkelt att lägga, häll ut sättgrus och jämna till, lägg plattorna ovanpå med 3-5 cm mellanrum, du kan lägga dem som vi gjorde på bif bilder eller efter eget mönster, g:a cementplattor är inte fel, det ger en viss känsla.
 
  • DSC02536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02294.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02539.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna Grön1 och 8 till
  • Laddar…
Lotus V8 - det där var verkligen jättesnyggt!!!!
Vi har köpt på oss billiga begagnade plattor till plattläggningen i vår. De är sjöstensplattor, men jag skulle hellre vilja ha en grå yta. Funderar nu på att vända dom upp och ned. Är det så du har gjort? Ser så ut på vissa plattor på bilden. Vad har du fogat med?

Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.