Funderar lite på det här med klass D skydd för överspänning (sk. finskydd). Det rekommenderas ju att man sätter in ett sådant i kombination med ett C-skydd. Men det verkar inte finnas 3-poliga, så att man får hela anläggningen skyddad. Om man vill ha hela anläggning skyddad, kan man då sätta 3 st 2-poliga efter varandra, eller hur gör man?
 
Elrond säljer ju kombinerade grov/finskydd nu har du sett dessa?
 
Klass D skydd sätter man väl normalt bara på enskilda grupper. Dvs Grov och mellanskydd (klass B & C) skyddar hela anläggningen. (Grovskydd vid inkommande servis/huvudsäkring och mellanskydd på varje gruppcentral ansluten till huvudsäkringen.) Klass D behövs bara för känslig utrustning (elektronik.),

Elronds produkt är som jag förstår det ett klass B skydd som lämnar så låg restspänning att det även uppfyller kraven för klass C & D.
 
Jag hade inte tänkt mig något klass B skydd, då dessa uteslutande rekommenderas sitta utomhus i mätarskåp och jag har mätartavla i mitt hus.

På Elronds hemsida står om Grov-/finskydd ED250: "Detta skydd ersätter i de flesta fall kombinationen grov-, mellan- och finskydd."

... i de flesta fall? Men i vilka fall gör det inte det?

De flesta har väl datorer och tv apparater i snart varenda rum. Ett heltäckande finskydd borde ju vara önskvärt?
 
E 52 723 40, enpoligt slutskydd, restspänning 0V.

'Flesta fall' betyder kanske att om restspänningen efter grovskyddet är tillräckligt hög så blåser man finskyddet. Något som ett mellanskydd skulle kunna fixa. Det finns alltså ett litet 'glapp' mellan grov och fin.
 
B-skydd rekommenderas på landsbygd och om man har luftledningar till huset, i tätort med nedgrävda kablar räcker mellanskyddet.....

Ang
Restspänning 0V ? Skulle nog tolerera 230V iallafall...hehe hittade E52 723 40 hos "Coala" (Första träff google)

Citat:
"De här skydden är konstruerade för att skydda all elektrisk och elektronisk utrustning med en pålitlighet med upp till 95%säkerhet.

Skydden är dimensionerade så att dom ej kan gå sönder :D , istället så går ledningen sönder först. :eek:
Vid normal drift så är skydden galvaniskt skilda från nätet."

Jojo det gäller att lova mycket....
 
Det går aldrig att skydda sig till 100%, slår åskan ner i din elmätarskåp lär inga av dessa skydd hjälpa, i kombination med en seriös åskledaranläggning kanske du klarar dig men det är inte säkert det heller....

Skydden är till för att hamna på en rimlig säkerhetsnivå så att inducerade eller restströmmar från åska och andra störningar en bit bort inte sabbar din anläggning eller anslutna apparater...
 
Jagt har själv funderat lite på att installera ett sådant heltäckande skydd. Har luftledningar utanför, både för el och tele, och åskan brukar ofta rulla in från vänern rakt mot mig. Känner ni som installerat dessa skydd er helt trygga med det? Jag har en känsla att jag skulle springa runt som en paranoid idiot och rycka kablar likförb-nnat...
 
Det största problemet är just med utrustning som hänger både på teleledningen och elnätet, eller elnätet och datornätverk.

Jag har fått en dator halvt sönderslagen när det kom in en massa energi via telefonledningen och vidare till jord via elnätet.

Efter det så klippte jag teleledningen och faxar via internet.

Nästa problem är nätverket och bredbandet (jag har en radiolänkantenn på taket). In via antennen, genom nätverket till datorerna och jord är en högst sannolik väg nästa gång det slår i närheten.

Min lösning är att använda trådlöst nätverk så långt det går. Att dra kabel till andra delar av huset och ansluta till 2-3 laptops och spelkonsol som matas via andra grupper/faser är flörta med ödet.

De datorer som av nödvändighet sitter ihop via nätverkskabel är också kopplade i samma vägguttag som routern och radiomodemet (och skrivarna) för att minimera potentialskillnader.

När renoveringen blir klar (suck) så kommer allt inkommande att gå via elcentralen och jordas/potentialutjämnas där. Matningen till datorerna kommer att ligga på samma fas som kom-utrustningen intill centralen.
 
PST skrev:
B-skydd rekommenderas på landsbygd och om man har luftledningar till huset, i tätort med nedgrävda kablar räcker mellanskyddet.....

Ang
Restspänning 0V ? Skulle nog tolerera 230V iallafall...hehe hittade E52 723 40 hos "Coala" (Första träff google)
Restspänning avser hur mycket av den överlagrade spiken som finns kvar.

Citat:
"De här skydden är konstruerade för att skydda all elektrisk och elektronisk utrustning med en pålitlighet med upp till 95%säkerhet.

Skydden är dimensionerade så att dom ej kan gå sönder :D , istället så går ledningen sönder först. :eek:
Vid normal drift så är skydden galvaniskt skilda från nätet."

Jojo det gäller att lova mycket....
Med ledningen menas nog ledningsskyddet, dvs proppen, eftersom skyddets arbettsätt är att kortsluta bort energin.

Det går att lova mycket inom skyddets arbetsområde... i övrigt är det bara svart... ;)
 
Redigerat:
mycke_nu> Många brända datorer och bärbara telefoner har det blivit genom åren. Du tar upp en sak jag inte reagerat så mycket över tidigare. Hur mycket problem har ni lyckats härleda till potentialskillnader mellan enheterna? Jag vet med säkerhet att jag har utrustning i nätverket som ligger på olika faser (även helt olika undercentraler) och funderar på om detta kan ha något att göra med eventuella störningar jag ibland upptäckt. Finns det avskiljare för nätverk också att tillgå, så som man kan göra med ex.vis tv-koax?
Även om allt borde ha samma jordpotential så vet vi ju alla hur något ojordat kommer in och j-vlas ibland. Ska nog hem och kolla vilka faser mina dectenheter sitter på, kanske är något såpass simpelt som stör ut min telesignal... hmmm...
 
Bjurran skrev:
mycke_nu> Många brända datorer och bärbara telefoner har det blivit genom åren..
Ethernet är ju galvaniskt isolerat (600 V?), så där borde det inte komma in några störningar, men telenätet har jag inte mycket förtroende för. Jag fick klippa bort massor med gammal tråd här i kåken innan ens telefonen ville fungera i vid hög luftfuktighet.

Sedan kan det ju finnas allehanda högfrekvent rassel som går mellan faser, jord och olika kommunikationstrådar.
 
Dublin skrev:
Ni som kan!! Hur väl skyddar de överspänningsskydd som t.ex. Kjell o'co säljer (ett exempel:[länk]) ?
Hur mycket bättre är det med ett fast monterat skydd i elcentralen?
Det kvalar in som finskydd, visst är det bättre än inget alls, men ett grov/mellanskydd (landsbygd) / mellanskydd (tätort) bör man ha också för fullgott skydd.
 
Dublin skrev:
Ni som kan!! Hur väl skyddar de överspänningsskydd som t.ex. Kjell o'co säljer (ett exempel:[länk]) ?
Hur mycket bättre är det med ett fast monterat skydd i elcentralen?
Skulle gissa på 1000% (Kjell o CO säljer mycket leksaker)

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.