Vet inte om det är jag som är lite dum men det här med att besiktiga hus efter budgivning verkar ju vara helt snurrigt. Hur fan kan man bjuda på ett hus som man inte vet konditionen på och hur kan bankerna gå in med lån i sådant läge. Samma gäller försäkringsbolagen. Hur kan man försäkra något som man inte vet status på.

Innan ett hus skulle säljas skulle det vara lag på att det besiktigades och det borde vara mäklarens anvsvar.
 
Lobo69:

Anledningen till att vi,och så många andra, sätter in en klausul för besiktning är att innan kontrakt är skrivet, så kan säljaren välja att sälja till vem som helst.
Innan dess betalar man ju inte för en besiktning, ofta väldigt stora summor (men små i sammanhanget om man får huset vill säga....)
Jag skulle ALDRIG betala för en besiktning om jag inte vet att huset blir mitt i slutändan!

Nu kan man ju välja att försöka få ner konstnaden, eller backa ur försäljningen.

Håller dock med om att de borde va lag på att besikta huset inför en försäljning!
 
Lobo69 skrev:
Innan ett hus skulle säljas skulle det vara lag på att det besiktigades och det borde vara mäklarens anvsvar.
Jag väljer helst besiktningsman själv.
 
Har läst igenom vad som sagts här och kan säga att var aktsam.
Om ett hus är iordningställt av en inredningsfirma för att det
skall se så bra ut som möjligt så ger jag inte ett jota för det.
Och sedan om det luktar nybakat och kaffe plus lite lavendel,
då börjar mina alarmklockor att ringa.
Frågan jag ställer mig är vad är det dom försöker dölja?

Sedan till mäklarna. Som redan sagts så ta allt med en nypa salt,
och vad ni än gör så ta inte en besiktningsman som mäklaren rekommenderat....

Och när det gäller mäklare så kan jag kort nämna en gjord fadäs, tittar på ett hus
ser att det är uppgrävt i trottoaren utanför och frågar vad det kan bero på, svar vet ej.
När vi går därifrån så är grannen tvärsöver ute och jag ställer en fråga till honom om
utgrävningen och får svar att det är problem med inkommande vatten och det är tredje gången dom är där...... Vad har mäklaren för upplysningsplikt?

Sedan när det gäller besiktningsmannen, följ honom överallt och ställ frågor till
honom om du är det minsta osäker och var inte rädd för att verka dum (den dumma frågan kan kanske spara dig ett ex antal tusenlappar)
Och om du är osäker som första köpare så sök information i din vänkrets
eller på nätet.
Ditt drömhus kan snabbt bli din mardröm.....

Hmm. Lär väl få en del fy från en del här på forumet men det kan jag ta...
Drömmen blev en dubbel mardröm. :(:mad::eek:

Mvh
Kutte
 
Hej!

har lite grejer som jag undrar fall det är prutbart. huset är en 30tals villa det är ett par bekanta till oss där barnen har ärvt huset efter att deras mor har dött. endast ett av barnen är myndiga. vi har blivit erbjudna att köpa det till värderingspris. när föräldrarna gick isär för 2 år sedan köptes han ut för 1.2m. mäklaren har nu gjort en värdering för 1.3m (det är inte gjort mycket sedan dess)

mäklaren har baserat värdet på att det är en gammal kåk och det som behöver akut åtgärdas är 2st toaletter från mitten av 70-talet.

nu efter besiktning har vi hittat:

*taket ligger på betong plattor som ligger direkt på vad snickaren kallade "sticketak" där plattorna ligger direkt på. ingen papp eller nått emellan. detta är 30 år gammalt

*"hemma spaet" i källaren är en av golvbrunnarna under bubbelpoolen ej utbytt och fuktspärren följer inte med ner i brunnen utan är av klippt. inget våtrumsintyg finns heller då det är gjort av pappan. detta ligger i källaren på en 30tals villa och är målat med en plastfärg som gör att fukten inte släpps igenom. kaklet kommer itne sitta kvar på väggarna väldigt länge

*brunnsvattnet har anmärkning på jordbakterier men tjänligt vilket antyder att brunnen behöver renoveras eller borras nytt då ytvatten kommer ner i brunnen (brunnen ligger vid en bilverkstad risk för att kemikalier i ytvattnet kommer ner i brunnen)

*dagvattnet rinner direkt ner i trekammarbrunnen. trekammar brunnen saknar infiltration utan rinner dírekt ut i en bäck

*det är gjort en 3 dagars radon mätning i januari 2003 som gav ett värde på 280 vilket var godkännt på den tiden men inte nu. huset ligger i kommunens risk område för markradon
 
Redigerat:
Har ni inte skrivit kontrakt, är det väl bara att pruta på?

Om det är skrivet, så får ni väl se i kontraktet vad som står.

Att huset inte uppfyller alla moderna krav är inte så överraskande, det är ju trots allt från 30-talet.
 
Ok, så mäklaren har uppfattat att huset är gammal och i behov av renovering. För att veta om mäklaren har gjort en korrekt värdering så måste man veta vilka uppgifter han/hon hade när den gjordes. Huset är ca 70 år gammalt och ganska mycket underhållsarbete kan förväntas, precis som du beskrivit och antagligen vad mäklaren insett.
Jag uppfattar det som att ni funderar på att köpa det av en yngre syskonskara som förlorat sin mor. Är ni dessutom bekanta ? Jag skulle ha svårt att pruta på priset i så fall. Vad man kan göra är ju att lägga ut det till öppen försäljning och att ni får bjuda på det som alla andra. Då får man den rättvisaste värderingen.
 
nä precis taket samt våtrummet i källaren är inget vi kommer ta upp. men att det var höga radon värden samt att brunnsvattnet hade anmärkning och att dagvattnet var dragit ner till en trekammarbrunn utan infiltration

radon och avlopp frågade vi om och de sa att det var ok men efter att jag ringt miljökontoret och fick deras siffror och provresultat visade det ju sig inte att så var fallet.

det är ju inget som egentligen har med själva huset (byggnaden) att göra utan är ju en helt olaglig lösning av avloppet som de har mörkat för kommunen.

nej inga pappren är skrivna utan de gjorde en värdering och jag gjorde en besiktning och nu är vi inne i det läget att vi skall bestämma oss för ett pris.

visst de kan ju säga "visst vi kör på budgivning istället" och jag står där och har gått ett par tusen back på en besiktning.. å andra sidan de fel som jag har hittat med min besiktning har jag ju nu informerat säljaren om och de måste informera andra köpare om dessa fel.. jag vet ju inte hur säljbar kåken är utan vatten, avlopp och med radon i huset samt friskrivningsklausul
 
Redigerat:
nyacks skrev:
jag vet ju inte hur säljbar kåken är utan vatten, avlopp och med radon i huset samt friskrivningsklausul
Alla hus har radon och vad jag förstår har det bara gjorts en korttidsmätning så jag tycker fortfarande det är oklart hur mycket radon som egentligen finns i huset.
Undras hur många trekammarbrunnar i Sverige som skulle klara en kommunal inspektion.
Vattnet har du själv beskrivit som tjänligt.
Om huset är osäljbart, varför skulle du köpa ?
 
visst alla hus har radon men det här huset ligger inom området som kommun har klassat som högrisk område för markradon och har på en korttidsmätning haft värden som ligger över gränsvärden. visst det är oklart om det är en top eller dal som mätningen har lyckats pricka och det skulle nog inte varit så mycket av ett problem om det inte varit för att det är inom högrisk område och alla andra grannar har gjort rejäla anordningar med radon brunn och en del har radon sug.

nått som säljaren och mäklaren som gjort värderingen (som för övrigt bor 100m bort och har radon sanerad kåk ) inte svarade på när jag frågade utan jag fick kolla upp själv.

visst det är nog få trekammar brunnar som klarar en kommunal inspektion, men en brunn som totalt saknar infiltration och har dagvatten och avloppsledningar kopplade ihop är det nog inte så många. tex en toalett i utbyggnaden har en egen avloppsledning som är ihopkopplad med en "utomhus golvbrunn" (de heter nått som jag just nu tappat namnet på) i källar trappen. så när det kommer löv och grenar i den brunnen så blir det stop i toan.

angående dricksvattnet, visst mätningen är klassad som tjänlig då det är jordbakterier från inläckande ytvatten som har letat sig in i den grävda brunnen (vattentäckten är väldigt ytlig och ligger endast på 2.5m). är väl medveten om att bakterierna i sig inte är problemet det är tjänligt. problemet i sig är att vattentäckten behöver restaureras så att inte ytvatten kan läcka in. vattentäckten ligger även att par meter ifrån en bilverkstad och om ytvatten letar sig in så är det bara en tidsfråga innan läckage från verkstaden gör det.

ta det lugnt och läsa gärna hela inläggen innan du svarar..

jag har frågat säljaren och mäklaren rent ut innan jag gjorde besiktiningen om vatten,avlopp och radon var OK. vilket de sa att det var. det var först när jag begärde ut all dokumentation inför besiktningen som dessa papper kom fram..
 
Jag tycker att du skall ställa dig frågan vad ett hus som är renoverat kostar i det där området, fundera sedan över vad det här huset kan kosta att renovera, och så ser du om det blir en bra affär.

Besiktningspengarna är billiga pengar i jämförelse med att ge sig in i husaffärer för miljonbelopp där man inte vet var man hamnar till sist. Utan vidare låter det som att du har renoveringar för en halv miljon eller så att se fram emot, och det kan säkert bli flera hundratusen till. Även om man nu kan få en del subventioner via ROT-avdrag så är det mycket pengar.

Om det inte känns bra med mäklarens agerande så kan det också vara ett skäl till att dra sig ur affären och låta denne söka en annan köpare där kemin stämmer bättre. Du är inte tvingad att köpa huset trots att du gjort en besiktning.

Det är mina fem cent i den här frågan.
 
Våra spekulanter ville pruta 130 000 efter besiktningen.. då hade vi hållt på med budgivningen och frågor i drygt en månads tid.. och inget nytt framkom på besiktningen, mer än att de fick svart på vitt att vissa saker skulle göras (som de hade fått information om innan! Huspriset var satt därefter också..)..

Det finns gränser för prutning.. och det där va dumdristigt av dem bara.. både våra lån och taxeringsvärdet va betydligt högre än deras bud.. så det gick ju inte att acceptera..

Pruta går bra, så länge det finns skäl för det (dvs stora fel som _upptäcks vid besiktningen_.. såsom skador, läckor, sprickor osv).

Ekonomisk är en sak.. "dum" är en annan!
Lycka till med husköpet och försäkringsfrågan.

MVH Sandra
 
Hur gick det då? Sålde ni till ngn. annan? Eller gav de sig?
 
hempularen:

De fick söka vidare, vi hade nått kritiska "nejpunkten" redan vid budgivningens slut (de prutade då med ju).. så vi kunde inte sälja för mindre.. och fan inte för SÅ MYCKET mindre (vi talar om ett hus i bra skick för under miljonen.. nydränerat.. nytt badrum.. ny 45 kvadratmeter altan..nya tapeter och golv i de flesta rum..mm) ..

Det är alltså bättre att huset står tomt nått år än att sälja för det priset.

Tyvärr kom "finanskrisen" i samma veva vilket fick folk att bli väldigt betänksamma.. så vi har inte sålt det än tyvärr även om vi haft fler spekulanter.. de är väldigt sega och oroliga (förståeligt iof).. får se vad som händer framöver..

MVH Sandra
 
Vi har skrivit kontrakt på ett hus och genomfört besiktning idag.

Vi la ett bud på utropspriset och ingen ville lägga över oss. De är ett gammalt hus (ca 120 år) så det kom fram massa smågrejer som vi i och för sej hade räknat med (såsom måla om fasad fönster, röta i ngn enstaka vindskiva osv.). Men det var även för hög fuktkvot i grunden och källaren. Det fanns dock ingen mögel (än) men ganska hög risk för det, besiktningsmannen rekommenderade då oss att installalera en "fuktutsugare" för att förhindra framtida problem.

Fuktutsugaren plus installation kostar 33 000.

Vi måste komma med vårt slutgilta besked senast imorn och vi tänkte försöka pruta med 35 000 (då har jag lagt på 2000 för provtryckning av skorsten för jag har vid flera tillfällen bett om att få en kopia på de senaste sotarprotokollet men ja har ej fått ngn).

Kan tillägga att i frågelistan som säljaren har svarat på så skrev han som misstänkt fel att det var fukt i källaren.

Tycker ni de låter rimligt att försöka pruta med 35 000? Eller är det något vi borde ha räknat med när vi skrev kontrakt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.