Hej.
Jag ska slipa betongväggar och trägolv i min lägenhet och vill uppnå bästa resultat och minimalt med slipdamm. Vilken maskin bör jag använda?
 
Redigerat:
För golvet borde du nog hyra en 'riktig' golvslip för bästa resultat skulle ja våga gissa på. :)
 
FredrikR skrev:
För golvet borde du nog hyra en 'riktig' golvslip för bästa resultat skulle ja våga gissa på. :)
Helt rätt, hyr en dedikerad golvslipmaskin, Rotexen brukar man använda mest efter socklarna och i svåråtkommliga utrymmen vid golvslipning.
 
Tack för svar.
Golvet är ett trägolv som jag plockat fram under plastmattor i ett tjugotalshus. Planen är att efter slipning måla det högblankt vitt. Eftersom jag ska måla det och inte lacka det så tänkte jag att det borde funka med en vanlig slipmaskin. Vad tror ni?
 
Hej!
Jag tittade på ungefär samma maskiner som trådskaparen men valde tillslut Metabo SXE 450 Turbo Tec Duo

De har visst höjt priset en del jämfört med när jag beställde, betalade 149£ inkl Metaboxen (Metabos Systainer), 50 slippaper, polerhätta mm då det var kampanj. Fick hem den idag men har inte hunnit göra några seriösa test ännu.
 
Går i precis samma fundering Festool Rotex 150 eller Bosch GEX 150 Turbo. men jag är inte riktigt säker om man ska ha en 125 eller 150 heller...
Finns det någon annan än rotex i 125mm? Finns det till boschen hårdare plattor för planslipning som det finns till festoolen?
Jag har fri tillgång till ohålat 150mm papper i olika valörer, hur dåligt funkar ohålat papper i dom? Eller man kan kanske slå hål i dom med en hålpipa...
 
Jag har använt GEX150 Turbo i 4 år nu.
Bosch har mjuka, medium och hårda fästplattor till den.
Med dammsugare håller sliparken mycket längre än utan.
Jag har slitit upp ett par "gratis/billiga" dammsugare det verkar vara billigare ,ca 100 SEK/år
Eftersom jag inte har använt FESTOn kan jag inte göra en jämförelse, men Boschen är en kanon maskin. Testen från 2004 visade att Bosch och Festo var likvärdiga men Bosch billigare.
Hade jag haft andra Festo verktyg hade jag kanske valt Festo annars Bosch
 
bengtn skrev:
Här är en länk till en lyrisk hyllning till RO150: [länk]
Passa också på att titta in på bilderna under "Gallerys"
/B, som är väldigt nöjd med sin RO125.
Hittar inget där om rotex, däremot verkar han gilla jädrigt coola hemgjorda hyvlar!!!!!
 
Enligt Fine Woodworking, nummret Tools & Shops 2009, så ger Boschen alt. Makita BO6040 liknande eller bättre prestanda till halva priset än Rotexen. Makita fick "Best Value". Nu förutsätter det ju att de amerikansk och europeiska versionerna är likvärdiga för att testet ska ha relevans här.
 
Som sagt var...
 
Tänkt någon kanske hade missat det;) T.ex. jag. Oops.
 
Bästa dagspris=bästa köp
spelar nada om det är feston, makitan eller boschen.
 
1600 pistoler för GEX150 Turbo på Beijers tokrea i Hudik, hehe. Mycket nöjd med maskinen. Det här forumet är ju för sjutton ruinerande. Letar för fullt efter en GAS25 till slipmaskinen...
Börjar känna mig som en die-hard blå-Bosch nerd. Kanske behövs för att väga upp de grön-svarta nerdarnas argumentation kanske ;-)
 
Gammalt men ändå aktuellt ämne.
Vill ju ha en slip och då en fördjävla bra slip. Orkar inte lägga tid och pengar på skit helt enkelt. Är det bortkastade pengar att köpa en Bosch Gex eller hostar man upp en gång och slipper irritationer med Rotex?

Har det blivit nån skillnad på snart 4 år? Nån ny aktör med vettig maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.