Till giraffen från flex behövs ingen adapter utan 22:an pasar rakt av. Dock sitter den nog lite lösare än med flexsugen som skruvas fast. Jag hade inga problem med detta.

Lagavulin
 
Konstigt. Jag har CTL Midi, och den passar dåligt ihop med giraffen. Ska man slipa mycket brukar jag tejpa skiten. Känns sådär.
 
Giraffen passar utmärkt till 36mm slangen.
Dock används den inte så mycket längre då planexen har tagit dess plats bland målarna, nu ligger den mest och skräpar inne på lagret.
 
Ok. Men att Planexen suger brutalt har vi kommit överens om i en annan tråd...;) Så om ni vill sälja giraffen så Pm:a mig
 
Giffen!

vad tycker målarna om planexen? Nu efter lite tid och lärdom? Vad tänka på?

Lagavulin
 
gifen skrev:
Gratulerar Jac!

Nimajneb: Köpte min för 3100+moms, då fick jag med det kompakta städsettet och 5 påsar också.
Oj, det var en viss skillnad.
För CTL 22 E SG + Städset (456736) fick jag ge 4395 + moms. Eftersom det var kampanjpris så gick det inte att pruta. Jag fick ivarjefall 15% på ett 5-pack extrapåsar men det blir ju inte så mycket i kronor räknat.

Är det bara jag som är usel på att pruta (troligen ett faktum, har aldrig gillat iden, finns det en prislapp så finns det...) eller är det kanske så att man måste ha bygg/snickeri firma för att kunna förhandla. Som privatperson köper jag ju inga volymer direkt även om jag visst "råkat" lägga en 20 000 på Festool prylar senaste året. (Man skall aldrig summera...)
 
Lagavulin skrev:
Giffen!

vad tycker målarna om planexen? Nu efter lite tid och lärdom? Vad tänka på?

Lagavulin
Har inte hört något ont om den, den första dom fick ut tog våran åf tillbaka eftersom den tydligen hade en annan slipplatta än den som det skulle vara på och på det viset käkade upp för mycket spackel. Sen fick dom tillbaka den och sen dess har 3 till införskaffats och jag har då bara hört positiva saker, främst att den går att plocka ner i storlek och att den har en väska.

Har inte använt den själv men fingrat på den har man ju gjort, den känns enligt min mening när jag jämnförde med flexen så kändes festoolen mycket mer välbalanserad.
Som sagt, tänker inte yttra mig angående hur den är att arbeta med.
 
jac skrev:
Oj, det var en viss skillnad.
För CTL 22 E SG + Städset (456736) fick jag ge 4395 + moms. Eftersom det var kampanjpris så gick det inte att pruta. Jag fick ivarjefall 15% på ett 5-pack extrapåsar men det blir ju inte så mycket i kronor räknat.

Är det bara jag som är usel på att pruta (troligen ett faktum, har aldrig gillat iden, finns det en prislapp så finns det...) eller är det kanske så att man måste ha bygg/snickeri firma för att kunna förhandla. Som privatperson köper jag ju inga volymer direkt även om jag visst "råkat" lägga en 20 000 på Festool prylar senaste året. (Man skall aldrig summera...)
Har nog inget med prutandet att göra, har en mycket bra kontakt med en säljare som är en gammal vän till mig sen långt tillbaka, han tjänar knappt pengar på mina affärer.
 
Hoppar på och lyfter den gamla tråden...

Jag har en Kärcher 2731PT som inte funkar bra alls. Den läckte och sög efter hela skarvan mellan över- och underdel. Den är iofs tejpad nu. Den tappar åxå snabbt sugeffekt när man suger allmänt byggavfall, typ gips och betongdamm. Och ett hjul gav med sig pga av vikten av en full påse. Med golvmunstycket på suger den nästan ingenting.
Så jag tänkte investera i en ny så fort sista påspaketet är avverkat.
Jag ska m.a.o. ha en allroundsugare för renoveringsarbete som funkar utan irritation. Nästa etapp blir t.ex. att göra några hundra 5mm hål i betongplattan för Nivellgolv. Innan det så ska hela den ojämna plattan noga sugas ren. Så den nya sugaren måste naturligtvis fixa betongdamm utan att storkna.
Och gipsdamm och...
Och när huset äntligen är klart, kan den få göra sina sista år i garagetjänst.
Jag har en Festool sänksåg, men slipmaskiner från Bosch och Fein, så jag tycker att fabrikatet egentligen inte spelar någon större roll - huvudsaken är att jag får en bra maskin.

Valet jut nu står mellan en Festool CTL22 som jag kan få för 4600 inkl. + städset 350 inkl + longlife 500 inkl., dvs tot 5450kr
Eller en Kärcher NT35/1 ECO TE som jag kan köpa för 4075 inkl. Den senare har städset med i lev. Men ingen longlife finns som tillbehör tror jag...??

CTL22:an har inte automatisk filterrengöring som Kärchern - ligger Festool efter i utvecklingen (förlåt påhoppet ;), eller anser dom att det inte behövs?

Jag har hört nån säga att Festools sugare "lirar" bättre ihop med Festools verktyg - ligger det nåt i det??

Vilken ska jag välja??
Kanske det finns det fler bra förslag?
 
62_an skrev:
Jag har hört nån säga att Festools sugare "lirar" bättre ihop med Festools verktyg - ligger det nåt i det??
Just detta tror jag inte alls på. Kanske avsågs det att alla festools modeller har steglöst reglerbar sugkraft - det är en viktigt egenskap för framförallt (kanske endast?) slipmaskiner ska prestera optimalt. Men reglerbar sugkraft har fler märken än festool.
 
Om du kan/orkar vänta så kommer en ny maskin från Festool senare i år. En ersättare till CTL22:an som jag har förstått det.
 
Nimajneb skrev:
Vrider o vänder mig inför kommande köpet... men efter att tittat runt lite så verkar absolut bästa pris-prestanda var en blå Bosch GAS25, den har HEPA klassat filter och hemkört så landar den på 2500 inkl moms.... MEN det är från UK... undrar hur elverktygs kontakten ser ut...?????
Vart hittade du den? Sugen själv på att köpa en.
 
Det blev en CTL22 och dessutom en sticksåg PS300, kunde inte låta bli ;)
Tror jag fick ett bra pris. Det lustiga är att en del som säljer Festool säger att det inte går att lämna rabatter pga Festools prispolitik.
En sa att man inte kunde lämna en krona i rabatt, men jag skulle få 20% på ETT tillbehör, typ dammsugarpåsar.
En annan butik sa att dom ger 5% över hela sortimentet, även till en stora företagskunder.
Där jag köpte fick jag drygt 17%, men jag fick med ett paket extra påsar och ett paket sticksågsblad gratis, så i slutänden blev det i praktiken ca 28% :)
Så att handla från rätt leverantör räddade flera tusen skattade kronor!

För en CTL22, en longlifepåse, ett paket standardpåsar, ett basic städset utan systainer, ett extra löst fasat gummimunstycke, en PS300EQ-PLUS sticksåg och ett paket metallsågblad, fick jag ge 8300:-

Ganska ok tror jag!
Men jag inser att jag halkat ännu längre ner i träsket ;)
 
P
blev en ctl22 för mej med, longlife påse, 2 olika städset.. och 9 olika systainerar med olika skojjigheter i :D

och jag fick grymt pris på allt från 10% upp till 60% :D
 
Ni som har erfarenhet av longlifepåsen, vad tycker ni om den? När är den bra, när använder ni inte den? Hur funkar det att tömma den? Osv...jag försöker tänka ut om jag borde köpa den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.