Nu är det vinter och det ska vara lampor, slingor, kvistar och annat som ska lysa upp i mörkret och helst ska det gå på timer. Hur löser ni alla kontakter? Även om man sätter in en förgrening så kan man ju bara använda några av uttagen, resten blockeras av trafos och timer?

Visa gärna med bilder om det finns några bra lösningar, själv kan jag bidra med några specialare på hur det kanske inte ska se ut:)

Kjell G
 
Sätt hela förgreningen på timer? ;)

Ser fram emot nästa jul..då bor vi i första huset :)
 
Till att börja med finns det olika typer av förgreningar, och vissa adaptrar har kabel även på primärsidan så det fungerar bra. För övrigt brukar det ofta passa bra att dra en förlängning från en förgrening, till ytterligare förgreningar osv. Men framför allt, jag kör inte allt på samma timer. Har valt att slå isär det på olika faser. (tror dock jag ska dra ner lite på mängden i år, drar ganska mycket ström annars)

Framför allt kan det vara värt att upplysa er som inte köpt slingor osv än om att det finns många bra slingor som är ihopkopplingsbara så att man sätter en nätadapter modell kraftig och sedan kan förgrena på sekundärsidan. Köp dock inget okänt skräp bara för att det är billigt, det är inte kul att slänga något om nåt år för att man inte får tag på nya lampor.
 
230V Lysdiodslingor brukar man kunna skarva på ganska många utan någon förgrening eller trafo..
 
Det här är min lösning just nu. En sexdelad förgrening från ett närliggande vägguttag, sen diverse prylar in men flera uttag täcks ju av timer, trafos. Ser inte så snyggt ut s.a.s men det hela sitter i ett hörn vid bokhyllan. Finns det förslag på snygga lösningar så tar jag gärna emot det. Vågar inte visa hur det ser ut vid TV-bänken. :(

Kjell G
 
  • förgrening.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kjell, det som sitter längst ner mot brytaren, under adaptern. Vad är det? En timer det med, eller separat jfb? Är det jfb borde du kunna sätta den där du tar strömmen till förgreningsdosan istället.
 
Det är en Nexa-kontakt, fjärrstyr en liten prydnadsbelysning i bokhyllan. Trafon sitter direkt i den.

Kjell G
 
Det är enklast och billigast att inte fira jul alls :)
 
Vem har sagt att det är julfirande:)
Vi är bara barnsligt förtjusta i olika typer av belysningar. Det var svårt att förutsäga vilka uttryck det skulle ta sig när vi byggde, nya ideer tillkommer ständigt.

Kjell G
 
De allra flesta har väl erfarenhet av problemet..

Jag skulle önska mig en förgreningsdosa anpassad på anslutning av adapters, med längre avstånd mellan brunnarna.
 
Rikard Ågren skrev:
Det är enklast och billigast att inte fira jul alls :)
Själv har jag valt att inte fira mycket jul alls i år. Visst, jag har tänt lite belysningar och så (har en tradition att gäststugan ser ut som ett pepparkakshus) men jag har undvikit att plocka fram alla lådor med tomtar och annan dammsamlare. Ljusslingorna låter jag sitta uppe året runt, för då går inga lampor sönder (insåg att de flesta går sönder av att plocka ner och sätta upp dem) så jag behöver bara slå igång en brytare så går de igång på samma timer som annars styr lite trädgårdsbelysning.
Några ljusstakar att plocka fram, och lite matrester att plågas med någon vecka efter julafton. Det räcker som jul. Det finns inga snälla barn i den här familjen så vi kör med tjänster och gentjänster året runt istället (alla är vuxna).
För oss handlar julen mest om att umgås med nära och kära...
 
När det gäller dessa smålampor, tror ni att Holdman haft samma bekymmer?
Måste säga att jag är lika imponerad av varje projekt han gör. Han har tydligen fått flytta allt i år.
Bifogar länken om ni missat årets show: http://www.youtube.com/watch?v=JO0k0oHprGg
klicka på HD/högupplöst... =)
 
Bjurran skrev:
När det gäller dessa smålampor, tror ni att Holdman haft samma bekymmer?
Måste säga att jag är lika imponerad av varje projekt han gör. Han har tydligen fått flytta allt i år.
Bifogar länken om ni missat årets show: [länk]
klicka på HD/högupplöst... =)
Tekniskt sett ganska imponerande, tyvärr alldeles för smaklöst för min del.
 
smaklöst ja.. det var nog förnamnet! folk har ju blivit alldelles tokiga i juldekorationer nuförtiden, det blir värre och värre för varje år, alltid nåt hus som ska utmärka sig... kommer säkert ett förbud mot ljusslingor, då det är mer energislöseri att lysa upp för fåglarna än att lysa upp inomhus åt sig själv. ;)
 
Whoa!
Inte för att jag skulle sätta upp en ljusshow, men det är ett fritt land och man får faktiskt bränna så mycket energi man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.