Hej jag har ett ved eldat värmesystem med tankar på tillsammans 2150liter och nya termostater på alla element.

Det jag undrar är om det lönar sig att köpa till shunt automatik, shuntar ut manuellt nu.
Man kanske kan tjäna lite på att ha natt sänkning osv.
Men skulle värmen i tanken hålla längre med tanke på att man kanske shuntar ut vatten med lägre temperatur om det sker per automatik.

Vore tacksamm för svar!

Mvh Johan
 
Jag har också termostater på elementen. Men att alltid ha lagom låg temperatur att cirkulera omkring gör flera timmar på hur länge tankarna räcker. Mest skillnad gör det när det inte är så kallt ute. Är det mycket kallt kan ingen styrning fixa värmebehovet, men när det är lite halvkallt gör det stor skillnad om man hushåller med vämen.
 
Så då är det värt att införskaffa ett reglersystem..
Sitter något gammalt på nu det liknar ThermOmatic ERA 10 RS men jag saknar innertemp givaren, kabeln till denna(verkar likna nått tele uttag) och transformatorn så det är väl ett nytt som gäller.
Några förslag på vad man ska köpa?
Danfoss reglersystem(har ju natt sänkning) eller ThermOmatic ERA 10 RS(har tittat på rinkabyrör) ?
Måste ha termostaterna kvar för jag har ett 1,5 plans hus + källare.
Så då är det väl bäst med utegivare va?
Finns det inget reglersystem som har både ute och inne givare?
tyckte jag läste om ett sådant nånstans..
 
H
Har du värmeledningarna gående i ytterväggarna tjänar du på shuntautomatik som håller framledningstemperaturen nere.
Går värmeledningarna inne spelar framledningstemperaturen ingen större roll, värmen kommer då huset tillgodo i alla fall.
Nattsänkning tjänar du på att ha. Innegivare mer tveksamt om du behöver.
Tror inte värmen i tanken håller längre om du shuntar lägre temperatur. Värmeåtgången blir densamma förutom den värme som eventuellt försvinner i ledningar som går i ytterväggarna.
 
Värmen i tankarna räcker betydligt längre med shuntautomatik eftersom du får lägre returtemp på vattnet.

Holmertz, du glömmer att hur mycket energi du kan lagra är direkt proportionell mot tempdifferensen mellan varm tank och tempen när du måste elda igen.

Självklart skall du ha innegivare, det är ju innetempen du vill styra!
 
Håller med föregående. Det är ju inne man värmer och inne man vill styra värmen.
 
Har efter 10 år insett (tackvare detta forum) att vi har för liten tankvolym, att pannan har dålig effekt samt att systemet är felbyggt. Planerar att byta panna till sommaren och även öka på tankvolymen. Men en liten åtgärd som ökat komforten så otroligt mycket var att skaffa en ThermOmatic CBJ. Nu slipper man springa och fjanta med shunten för att värmen i huset ska räcka till morgonen (eldar på kvällen). Kan bara rekommendera CBJ för den erfarenheten jag fått av den på 2 månader.
 
Så då är det ett ThermOmatic ERA 10 RS med inne tempgivare man skall införskaffa då? Men den har ju inte natt sänkning..

Jag har ledningarna(lite isolerade) går i källaren(är kallt där nu men håller på o gräver o skall lägga i golvvärme där.

Om jag förståt det hela rätt så skall man ha termostaten öppen fullt i det rum som man har innergivaren. Det blir inte för kallt i dom andra rumen där man måste använda termostaterna, om shunten stryper varm vattnet för att det är lagom temp i rummet med givaren så hjälper det väl inte att termostaterna öppnar i dom andra rumen om dom inte får något varmvatten o värma rummen med ???

Har Cirkpump Alpha som elektroniskt reglerar kapaciteten efter anläggningens behov men tycker att det låter lite mycket i elementen ibland när ja shuntat manuellt, kanske jag shuntar ut för kallt vatten då...?

Är väldigt tacksamm för alla svar ja fått!
 
Redigerat:
MrT hadde du bra termostater på dina element förr? Och ändå blev det stor skillnad när du skaffade shunt automatik?

vet inte om jag kan ha en ThermOmatic CBJ, sätter man inte den direkt på pannan? Har min shunt "löst" eller vad man skall säga den sitter uppe vid den ena tanken.
 
_ap_
ThermOmatic CBJ går att sätta på i princip vilken vilken shunt som helst.
Lös som fast i panna.
Sats eldar men sin anläggning, som med ved, är det väl nästan ett måste med shunt automatik då tempen till shunten varierar mellan 90* till kanske 40*
Går aldrig manuelt att vara lika stabil som en bra shunt automatik.
 
Termostaterna fungerar bra. Men efter som jag behöver full shunt på morgonen då tankarna håller 30-40 grader så får ju shunten stå på fullt på kvällen = när jag intar vågrätt läge. Då har mina tankar tömts fort. Rör i källargolv väggar osv stjäl all värme på natten, till utrymmen som jag inte använder. Så på morgonen har det varit kallt i kök, badrum och hall.
 
Redigerat:
Skulle ju ha lagt till att för de knappa 2kkr jag fick betala så är det ju värt att slippa frysa på morgonen. Utöver förbättringen av komforten för familjen så lär väl huset också må bättre av jämnare temperatur.
 
Än så länge har det inte varit så kallt ute att jag haft kallt inne på morgonen. Tankarna brukar stå i ca 80grader i toppen på morgonen. Så det är bättre o sattsa på en ThermOmatik reglersystem CBJ RS än ThermOmatic ERA 10 RS dom kostar ju lika mycket så det spelar väl inte så stor roll men synd att någon av dom inte har natt sänkning.. Men jag är lite rädd för att det inte skall fungera så bra eftersom vi inte har nån öppen planlösning hemma...
 
Det kommer att funka perfekt med en CBJ. Blir det för kallt i övriga rum så stryper du bara elementen lite i rummet där du har innegivaren.

Kör pumpen på lägsta fart så att returvattnet blir märkbart kallare.

Eldar du till 80 grader och har en retur på 50 grader har du en skillnad på 30 grader som tanken kan utnyttja för värmelagring. Sänker du returen till 20 grader blir skillnaden 60 grader dvs du kan lagra dubbelt så mycket energi i samma tank! Lite extremt exempel men väldigt talande.
 
Helst skall det rum där innegivaren sitter vara representativt m.a.p. radiatoryta/kvm solinstrålning, isolering etc. Om denna radiator är helt öppen reglerar schunten ned framtemp så att det precis räcker att värma upp det rummet till tex 20 grader. Och eftersom den framledningstempen räcket i givarrummet kommer den också att räcka i alla andra rum när termostaterna där öppnar....Termostaterna på elementen används då sas bara för att reglera ned vid överskott av värme pga elapparater, vedkaminer, personvärme etc etc...mao skall det inte sitta någon termostatventil på radiatorn i givarrummet., ett enkelt strypvred används då det är enklast att justera in givarrummets radiatoreffekt så att den blir "representativ" med en sådan. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.