Om du avslöjar lite mer hur du har tänkt det, så kommer mer tips..
 
vi packar makadam och något mindre sten ovanpå, som jag har tänkt så skall jag lägga byggtimmer längst ner och sedan sätta vinkeljärn som stöttor till de vinkelräta stolparna sedan bygga på med väggar och tak.

Har ni några frågor (antar det) så svarar jag!
Men kom gärna med tips hur ni gjort...mycket gärna bilder! :D
 
Hur många boxar ska det bli?
Storlek på dem?
Typ av tak?

Min syster har hästar, så därifrån har jag min "erfarenhet" i frågan.
Den säger bl.a. att det krävs ganska stabila material då "sparkar" etc. ibland kan vara ganska rejäla.

Det kan vara en idé att försöka förankra stolparna redan i själva byggtimmerramen tror jag. Stolpskor kan vara en lösning.
 
boxarna ska vara 3x3 m, bara 2 boxar
tot 9*6m med sadelkammare o lite andra utrymmen för balar ect samt en gång längst fram.

kan nog vara bra, typ borra hål i köra i en stolpsko eller hur menar du då?

Taket ska vara sadeltak, men inte så mycket lutning, har tänkt att sätta hårda skior invändigt så det ska tåla spark o slag mm
 
Stolpskor finns ju i flera olika varianter.

9x6 meter är ju 54 m². Hur verkar det med bygglov?

Räknar du med att isolera också?
El och vatten?
 
el drar vi in..vatten kommer så småningom ..vi ska isolera sadelkammaren
bygglov e inga problem, vi fick bygga halva husets storlek utan problem.
 
tänk på ang betongen att bör det vara minst K35 vattentät för att det ska vara dammfritt och tåla hästpiss
 
Nu börjar det ju snarare låta som ett stall, mer än uteboxar i mitt huvud.
Boxarna utgör ju bara 18m² av den totala ytan på 54 m².

Ska du bygga själv, eller ta hjälp?
Har du gjort någon skiss på hur du tänkt dig?
 
ja det kan hända...jag ska bygga själv :rolleyes:
jag har skisser men inte på datan just nu...

inga andra tips?
 
Ett tips är att kolla igenom ritningar och dimensioneringar på www.byggbekrivningar.se. Det finns troligen ingen för ett stall, men andra liknande byggnader kan ge bra stöd för egna beräkningar.

Takstolarna är ju en viktig del. De bör man låta en kunnig person räkna på, för rätt dimensioner. Ett alternativ är att köpa dem färdiga (är faktiskt inte så dyrt) och kan då få hjälp med det från tillverkaren. På http://www.takstolsfabriken.se/ finns möjlighet till viss hjälp med beräkningar (och offert).
 
tack tack tack kanon bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.