Har en jordvärmeanläggning från -00. Den fungerar bra men då tempen går under -2 - -3 drar tillskottsvärmen igång och då skenar elräkningen. De flesta värdena är ok, en diff på 3 - 3.5 grader på kalla sidan. Osäkert hur många meter slang som ligger nedgrävd. Gammalt stort hus. 2-glasfönster. Golvvärme i badrummen annars radiatorer.

Cirkulationspumpen slår av och på när värmepumpen slår av och på. Det ger väldiga svägningar av temperaturen i radiatorerna. Har därför fåt tipset att installera en 300 L ackumulatortank och låta radiatorvattnet cirkulera hela tiden. Det skulle ge en jämnare värme och högre komfort. Det skulle även minska behovet av elpatronen som tillskott då anläggningen kan jobba lugnare och jämnare samt hämta värme dagtid då det ofta är över noll grader här i Skåne.

Nu infinner ju sig en del frågor, hur mycket el drar då denna cirkulationspump. På hösten och våren när tempen ligger en bra bit över nollan blir kostanden kanske alldles för hög då elpatronen ändå inte används. Kommer ajg minska behovet av el-tillsott.

Brukar det vara så att radiatorvattnet stannar när värmepumpen stannar.
 
Redigerat:
Cirkulationspumpen drar väldigt lite ström i sammanhanget så låt den gå hela tiden. Mer volym är aldrig fel. Varför el-tillskottet drar igång beror väl till 100% att värmepumpen är för liten.

Ni Skåningar klagar över skenande räkningar, kom upp till norra Norrland med -20 i några veckor, här går elmätarskivan så fort att vi aldrig ser det röda märket och de nya med lysdiod lyser konstant, men vi flytt in't

Protte
 
Hahaha. Det har du ju alldeles rätt i, ni har å andra sidan lite mer träd än oss. I Skåne finns väl ca 4-5 träd så veden kostar mer än guld här. Dessutom isolerar väl snön rätt bra, här bara regnar och regnar det och om det inte regnar så blåser det.

Jag har förstått att min anläggning är för liten. Jag skulle behövt mer slang i trädgården och ett par extra kW i värmepumpen.
 
johan_ben skrev:
Brukar det vara så att radiatorvattnet stannar när värmepumpen stannar.
Nej, jag misstänker att din c-pump är felkopplad.
 
Det går att koppla C-pumpen på olika sätt. Olika installatörer och VP-märken har olika sätt att koppla. Koppla den så den går hela tiden, effekten går inte förlorad, den ger värme till huset.
Acktank gör att du får något jämnare temp, frågan är om det är värt investeringen. Problemet verkar ju mer vara att det saknas effekt då det blir kallare ute.
Vad har du för ingående temp på kalla sidan?
 
Jag har nu ändrat inställning så C-pumpen går hela tiden.
 
hur mycke slang har du ute då?
 
2x250 m.
 
Blir inte pumpen knäpp då den startar o "kall" vattnet kommer från radiatorerna, Är det därför eltillskottet går in då tempen bli för långt under bör värdet??

Pm det är det så ska det ju inte behöva hända..

Måste vara en väldigt liten pump el ruskigt stort hus o snålt dimensionerad vp om eltillskottet måste gå in vid -3° den borde ju iaf klara ner till -12° iaf..
 
Pumpen är på 9 kW. Huset 176+90 kvm. Byggt -34. 2-glasfönster. 500 m slang. Tycker också det är konstigt att eltillskottet går in SÅ tidigt.
 
Hur fungerar regleringen av el-tillskottet? Det kan vara så att den slår på vid fel temperaturer.
Har du testat att slå av el-patron helt och bara köra VP? I så fall så får du test på om VP klarar av uppvärmningen ensam.
Du skrev inte hur kallt vatten det är i slingorna. Är det under nollgradigt redan så är det skumt.
Det kan även vara så att du har luft i slingorna och då får in för kallt brine på kalla sidan. I så fall går inte VP alls bra. Om så är fallet så ska du spola runt brinet i slangarna så att all luft följer med ut. Det ska vara en kraftfull pump som orkar trycka minst 40 m vattenpelare med bra flöde. De brukar ligga på runt 1 kW effekt, så ingen vanlig cirkpump räcker.
 
Det är faktiskt under noll i vattnet som går ut från värmepumpen, det som kommer in är strax över nollan. Sjunker temperaturen stadigt under vinterhalvåret eller har marken möjlighet att hämta sig trots att anläggningen går mer eller mindre stadigt. Det där med luft får jag kolla upp. jag har följt ditt (BAS) råd och kopplat ut el-patronen, än så länge har det inte varit jättekallt så det går bra.
 
marken hämtarsig om anläggningen "står still"

hålet blir allare o kalare nu i början av vintern, men sen når du dun nläggnings motten mål & när våren komer så komer hålet bli varmare (innan solen värmer marken)
är håler för grunt, så når du aldrig ditt botte mål, utan du fortsätter att sänka tempraturen hela tiden, tills sommaren komer
 
Låter konstigt att tillskottsvärmen går in så tidigt. Har själv precis installerat jordvärme i vårt otäta och ej färdigrenoverade 20-talshus på 230 kvm med gamla fönster (1+1) och sågspånsisolering och trots kölddippar till -13 har tillskottet ännu aldrig gått in. Vi har en 10 kw-pump (Thermia DOG2) och 1x 470 m slang. Vid -10 i 48 timmar förrförra veckan gick pumpen fortfarande inte hela tiden utan tog paus ett par gånger under dagen och trots det höll vi 20-22 grader i hela huset. Skulle nog be någon kika på anläggningen så att allt funkar som det ska.
 
Dfrhe: Det låter ju osannolikt bra, jag skal be någon komma hit från IVT och kolla in varendra detalj av installationen. På vilket djup lägger man slingorna i Västerbotten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.