Stibor började falla kraftigt redan för ett par dagar sedan då man antagligen prisat in en sänkning på 0,75-1,00%. Skulle tro att efter denna rekodsänkning ser vi snart ytterligare kraftiga sänkningar från bankerna. Rörliga lån under 4% är mycket snart en verklighet igen.
 
Andreas_Hansson skrev:
Synd att inte bankerna hakar på och sänker sina räntor..
Jaha, du har information som vi andra inte har?
 
Bankerna kommer att sänka men de sänker inte omgående. Den nya räntan måste ju införas först, brukar vara Onsdagen veckan efter beslutet.

Jag blir lite kluven inför denna jättesänkning. Visst, jag sparar bra med pengar då jag har rörliga lån. Samtidigt blir man orolig för att det är en riktigt besvärlig situation vi befinner oss i. Räntevapnet är ju snart utspelat och ordnar inte finanskrisen upp sig så kan vi bli sittande med en djup depression och kanske stagflation i flera år?

Det blir spännande att se vart detta bär iväg.
 
WeeBe skrev:
Jag blir lite kluven inför denna jättesänkning. Visst, jag sparar bra med pengar då jag har rörliga lån. Samtidigt blir man orolig för att det är en riktigt besvärlig situation vi befinner oss i. Räntevapnet är ju snart utspelat och ordnar inte finanskrisen upp sig så kan vi bli sittande med en djup depression och kanske stagflation i flera år?

Det blir spännande att se vart detta bär iväg.
Visst är situationen besvärlig. Men stagflation? Då ska väl inflationen ligga på en hög nivå, det ser den väl inte ut att göra?
 
imported_Anders_S skrev:
Jaha, du har information som vi andra inte har?
Nej har du eftersom du är helt säker på att dom kommer sänka ?
Dom har ju inte varit pigga på att haka på tidigare
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej har du eftersom du är helt säker på att dom kommer sänka ?
Dom har ju inte varit pigga på att haka på tidigare
Självklart kommer dom att sänka. Och ja, dom har sänkt räntorna, har du inte följt med?

Det var du som sa "Synd att inte bankerna hakar på och sänker sina räntor.." Därför undrar jag om du har information som säger att dom inte kommer att sänka sina räntor? Självklart kan ingen veta exakt hur mycket eller lite dom följer med men om du inte tror att dom sänker alls så undrar jag hur du tänker.
 
Nu ska jag komma med en offentlig avbön, jag går och ställer mig i skamvrån med dumstruten fast förankrat på skallen.

Jag hade fel, fel fel fel fel fel fel och jättefel om räntan. Skjut mig den som vill....

Men någon gång går den väl upp.......:)
 
Hade totalfel själv. Får jag stå brevid? Trodde Ingves & Co skulle fega mer.
 
Är det nu som skall binda? Har någon koll på Swedbank?
 
@Cheesus: Japp dom kommer att gå iaf- när nästa högkonjuktur kommer. Konjukturerna kommer och går. I lågkonjuktur är det låga räntor, och högkonjuktur högre - det konstiga på senaste år har väl snarast varit att räntorna varit såpass låga trots bra tryck i ekonomin...

@Linisen_01: Binda nu !?!?
Det är väl helknasigt - mycket bättre är väl att vänta till bankerna börjar dra ned sina långa räntor då ? Dom har väl knappt hunnit justera de korta ännu ? Och som sagt de flesta håller väl en öppnings för ytterligare sänkningar framöver.

F.ö. finns det en del diskussioner om detta - men bundna räntor bruakr ju inte lösa sig i längden om man inte prickar helt rätt förstås!?

/K
 
imported_Anders_S skrev:
Visst är situationen besvärlig. Men stagflation? Då ska väl inflationen ligga på en hög nivå, det ser den väl inte ut att göra?
Imported_Anders: Som ditt namn antyder så har vi en hel del importerade varor i Sverige. Tror du dessa varor blir billigare eller dyrare med en svagare krona då vi sänker räntan? Tror du vidare att penningmängden kommer öka eller minska då man gör en kraftig räntesänkning? Tror du vidare att olje/enerigpriserna kommer fortsätta ligga på dessa nivåer särskilt länge till? Tror du USA kommer att finansiera sina löften på Miljardbelopp i Dollar med nedskärningar eller skattehöjningar?

Jag hoppas jag har fel men nog skymtar en inflation runt hörnet, enligt min ringa åsikt.
 
Mikael_L
Linisen_01 skrev:
Är det nu som skall binda? Har någon koll på Swedbank?
Precis som klaskarlsson säger måste man nog vänta ett tag innan det gjort genomslag.

Först ska bankernas ränteanalytiker utvärdera den nya situationen och fundera på framtiden, för du ska inte tro att bankerna vill riskerar att binda till sådana räntor att det blir framtida förlust för dom. :rolleyes:
 
WeeBe skrev:
Imported_Anders: Som ditt namn antyder så har vi en hel del importerade varor i Sverige. Tror du dessa varor blir billigare eller dyrare med en svagare krona då vi sänker räntan? Tror du vidare att penningmängden kommer öka eller minska då man gör en kraftig räntesänkning? Tror du vidare att olje/enerigpriserna kommer fortsätta ligga på dessa nivåer särskilt länge till? Tror du USA kommer att finansiera sina löften på Miljardbelopp i Dollar med nedskärningar eller skattehöjningar?

Jag hoppas jag har fel men nog skymtar en inflation runt hörnet, enligt min ringa åsikt.

Du har en poäng, men missar väl att vi inte är ensamma om att sänka räntan i Sverige?

Angående mitt namn så tillkom _imported_ när Byggahus.se gjorde om på sajten och gamla namnet fick tillägget... :)
 
Mikael_L skrev:
Precis som klaskarlsson säger måste man nog vänta ett tag innan det gjort genomslag.

Först ska bankernas ränteanalytiker utvärdera den nya situationen och fundera på framtiden, för du ska inte tro att bankerna vill riskerar att binda till sådana räntor att det blir framtida förlust för dom. :rolleyes:
Visst kommer detta analyseras nära på sönder och samman trots att det finns strategier för hur man skall agera vid olika utfall. Nu sänktes reporäntan osedvanligt mycket, största enskiljda sänkningen någnsinn har jag för mig. Men tro inte att det är repan som styr bostadslånen helt alena. Nej, det främsta som kommer att styra bostadslånen är STIBOR och bedömningen av dess stabilitet.
 
Fantastiskt... lagom till när huset ska stå färdigt nästa år bör räntorna ha stabiliserat sig på 3-4% på längre bindningstider. Jag har räknat på en 4.5 miljoner villa på 6.20% att klara den räntan. Nu kommer jag kanske kunna binda 2% längre då... det blir ju FANTASTISKT och massa pengar över varje månad!

God Jul! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.