Hej
Har tittat på ett par hus ur Myresjös sortiment och upptäckt att väldigt många har öppet mellan våningarna. Någon som bor i sådant hus och kan tala om ifall det är lyhört mellan våningarna? Om man sitter nere och äter t ex, och någon kollar tv där uppe, blir det väldigt stimmigt? Ex:

http://www.myresjohus.se/Vara-hus/2-planshus/Villa-Skargarden.aspx
 
Min erfarenhet är att det blir ganska lyhört. Beror förstås på hur familjen ser ut, om småbarn eller tonåringar :). Är på väg att byta bostad och kommer då att välja stängda våningsplan.
/Storfamiljen
 
Vi har öppet mellan våningsplanen och tänker glasa in det. Det går inte att sitta på övervåningen då tvn är på där nere för det är nästan högre volym där uppe. Glasar man in det så kommer ljuset fortfarande in.
 
A
Vi har öppet, har dock inte flyttat in ännu, kan återkomma vid jul då vi ska ha flyttat in (äntligen!!), men har inte hört från våra grannar att de störs av det i sitt hus (Söderviken från Eksjöhus).
 
Aldrig mer! Vi har så nu och blir GAAAAALNA på det.

När vi flyttade hit hade vi en 2-åring och då var allt lugnt. Sedan fick han ett syskon och då tyckte vi fortfarande att det var BRA att man hörde ungarna på övervåningen, om de vaknade medan vi vuxna kollade på teve på bottenvåningen etc. Sedan fick vi ett tredje barn och började tycka det var jobbigt att minstingen blev störd av storebröderna då han skulle sova - eller att de stora blev störda då bebisen skrek.

Nu har de tre barnen vuxit upp till låg-, mellan- och högstadiebarn. Vi blir komplett tokiga på att man inte kan ha ett vettigt samtal utan att halva huset hör det. Kollar vi på en deckare på kvällen så får man nästan läsa textremsan, för barnen blir rädda av oljudet från teven på bottenvåningen. Har vi vuxna kompisar hemma, så lyssnar barnen på ALLT vi säger - och har barnen kompisar hemma så tvingas vi vuxna höra allt flams och trams.

Nä, fy sjutton! Det hus vi har ritat och planerar att bygga hade just en sån planlösning som du länkade till men vi bad uttryckligen om att den skulle stängas igen så mycket som möjligt och att vi skulle få ett extraisolerat bjälklag mellan våningsplanen så man slipper allt störande buller.
 
Visst, det är lite lyhört, men i vårt fall så tänkte vi till lite innan så ljudet fångas upp av en del väggar som ska passeras innan tv ljudet kommer ut i den öppna ytan. Från barnens rum i undervåningen hörs inget upp. Detta medför tyvärr att vår minsting får sova hos oss ett tag till, för vi hör inte när hon vaknar på natten.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Vi har öppet mellan våningsplanen och tänker glasa in det. Det går inte att sitta på övervåningen då tvn är på där nere för det är nästan högre volym där uppe. Glasar man in det så kommer ljuset fortfarande in.
Vi har funderat i samma banor fast huset inte ens levererat:) Vi vill ha öppet mellan våningsplanen för att skapa rymd och ljuskänsla men kanske kommer vi så småningom att ha TV-rum både uppe och nere och då blir det nog ljudkrock...

men vad ska man använda för glas? Det behöver ju inte vara helt ljudisolerat så det kanske räcker med enkelglas? Någon typ av säkerhetsglas måste det väl vara antar jag. Hur tänker ni?
 
En vild (och kanske inte helt genomtänkt) ide, vad tror ni om en snyggare skjut/vikdörr
 
genomtänkt var ordet, sa Bull:D Kul idé att leka med men hur tänker du att man skulle skjuta/vika dem? på sidorna är det ju oftast sneda tak...
 
Nja nu tänkte jag mig väl inte några hangardörrar här :)

Som jag sa så var den vild men den versionen jag såg framför mig var med 15-20 cm breda blad så de behövar inte så mycket plats på tvären i ihopvikt tillstånd. Misstänker att skenan plus hållare för den nog bygger snudd på tillräckligt
 
Lycke skrev: "Aldrig mer! Vi har så nu och blir GAAAAALNA på det."

Lugn och fin! Om tio år är hela skocken utflugen...
 
billy_baver skrev:
Lycke skrev: "Aldrig mer! Vi har så nu och blir GAAAAALNA på det."

Lugn och fin! Om tio år är hela skocken utflugen...
"Bara" att hålla ut tio år alltså.... :)
 
"Lugn och fin! Om tio år är hela skocken utflugen..." Jo, Billy Bäver, det har du förstås rätt i MEN vi bor i ett relativt litet hus med fullständigt öppen planlösning på bottenvåningen (inte EN ENDA vägg förutom in till badrummet!) och känner att vi vuxna aldrig kan vara ifred. Det gäller allt från normalt tevetittande och att kunna prata fritt med vuxna gäster till mer hmmm... "vuxna" aktiviteter.

Vårt privatliv är utraderat, känns det som. På övervåningen är alla sovrummen staplade på varann och det är alltså öppet ner till bottenvåningen. Just nu känns det som VÄLDIGT lång tid tills dess att barnen flyttat hemifrån. Och frågan är om jag under tiden kommer att vilja höra DEM lika mycket som de hör MIG?!

Sedan vi flyttade till detta moderna experimenthus har jag lärt mig uppskatta väggar och dörrar, kan jag säga.

Hälsningar från en lugn och fin Lycke :)
 
Lycke skrev: "Och frågan är om jag under tiden kommer att vilja höra DEM lika mycket som de hör MIG?!"

Frågan är också hur mycket hörselrester har om, låt säga, FEM år.
 
Jag tänker köpa vanliga fasta fönster i aluminium. Det ljudisolerar tillräckligt bra och de är inte så dyra. Jag har fått pris på ca 2000 kr per fönster och det behövs 4 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.