Sitter här och har pratat med olika husleverantörer och inser att det finns ju för och nackdelar med det mesta. Drömhuset känns omöjligt att bygga med tanke på pris, men jag undrar lite hur ni tänker...Vi bor i dag i ett hus på tomten där vi ska bygga, och detta hus ska rivas, dvs vi måste bo någonannanstans under byggtiden. Fördelen med t ex Hjältevadshus och liknande är att de har en relativt kort byggtid jämfört med ex Eksjöhus. Bygger vi ett Hjältevadshus kan vi få ett mkt större hus, fullt fungerande förhoppningsvis för nästan en miljon kr mindre än om vi bygger det vi vill med "lösvirkes-byggare". Hur har ni tänkt kring detta - vad gör ni avkall på? För jag kan inte tänka mig att alla sitter med obegränsade budgetar.l

Ibland känns det som att vi vill bara bygga om vi får det vi verkligen vill ha - andra dagar känns det som att "kör på, det blir i allafall bättre än det vi har nu"...
 
A
Vi har inte gjort avkall på något när det gäller vårt husbygge. vi har valt att bygga själva i lösvirke, det har tagit närmare 1½ år men det är för vår del helt klart värt det. Vi får verkligen vårt drömhus och jag hade inte gjort något annat val om jag hade chansen att välja igen.

Samtidigt kan man ställa sig frågan: är det värt att bygga något när man från början vet att man inte kommer bli nöjd, eller kanske inte alls kommer trivas i?

Mycket att fundera över, det är inte lätt, men för er del så hade jag nog sett till vilken hustillverkare som ligger närmast drömmen och utgått därifrån...
 
Ni kan inte kika på ngn tillverkare mellan HJH och Eksjöhus? Titta på tex Vårgårdahus, lätt att ändra som man vill ha det och kostar inget x-tra att disponera om i planlösningen (inom rimliga gränser). Sedan finns det säkert flera i detta segment, LB-hus? Hällingsjöhus? Bollebygdshus?

Lycka till!
 
Redigerat:
Jag antar att ni undersökt möjligheten att bygga det nya huset på lite annan plats på tomten, så skulle nu kunna vänta med rivningen tills det nya är klart? Här i närheten av oss byggde en familj sitt nya hus ca 10cm från det gamla. Vi trodde länge att de höll på med en utbyggnad, och förvånade oss över att man kunde få bygglov för en så stor utbyggnad.
 
Vi har köpt en tomt för äckligt mycket pengar och planerar att bygga ett Götenehus där. Anledningen till att vi valt just Götenehus är att vi inte kan tänka oss något annat än totalentreprenad och vi tycker om deras standard.

Däremot kan jag säga att det just nu inte är så självklart ATT vi ska bygga alls! Trots att vi valt hustyp, förberett tomten och står färdiga för schakt- och markarbeten så tvekar vi. Pengarna räcker helt enkelt inte!

Det är trots allt lättare att ha vårt befintliga hus och en obebyggd tomt än att finansiera det stora hus vi tänkt oss. I synnerhet som vi måste sälja huset vi bor i - antagligen med brakförlust mot om vi sålt det i våras...

Vi funderar mycket på det där med "rätta mun efter matsäck". Ska man kanske ta en lågprisvilla istället? Ska man sänka sina krav på inredningen? HUR kan man få ett billigare hus? Vi kan inte bygga själva, så det är uteslutet. Däremot kan vi ju sänka våra krav på kök och badrum, golv och annat.

En sak vi sagt att vi INTE kan frångå är storleken, för det är enbart därför vi började fundera på att flytta härifrån. Stort hus eller inget alls! En annan sak är att det ska vara rejäla väggar och tak, för sånt går ju inte att göra om på samma sätt som att kakla ett kök eller lägga parkettgolv.

Just nu vet vi varken in eller ut. Götenehus är dyra och då har de ändå försökt tillmötesgå oss med olika erbjudanden. Totalt sett blir det här dock så vansinnigt dyrt så det är tveksamt om vi mäktar med det. Då måste vi grubbla vidare på om man kanske ska nöja sig med en budgetvariant av drömmen...
 
Lycke, har du kollat med Mjöbäcksvillan (MBV)? Jag tror att de är bland de billigare som kör totalentreprenad men som fortfarande är flexibla (de bygger även arkitekt- eller egenritade hus) och lite bättre standard än de absolut billigaste. Vi bygger Västkustvillan (VK) med delad entreprenad men de bygger i samma fabrik (samma koncern) och vi är nöjda hittills. Om du lägger till råsponttak och spånskivor i väggarna (kostar inte så mkt) så ser jag faktiskt inte vad den stora skillnaden skulle vara mot de dyrare tillverkarna... VK kör Elitefönster som standard så troligtvis gör även MBV det nu (tidigare Traryd som inte är lika bra).

och när det gäller husförsäljning så är det tråkigt läge att sälja nu men samtidigt borde man kunna bygga billigare...materialet för hussatsen kanske inte går att pruta på men vi har sett att priserna på byggsidan nu dalar så totalt sett borde husföretaget kunna gå ner en del..
 
leverantörer, jag nämnde bara dessa som exempel. Men tack för tipsen, just de som du nämner har jag visserligen tittat på, men inte tagit kontakt med.



patrik659 skrev:
Ni kan inte kika på ngn tillverkare mellan HJH och Eksjöhus? Titta på tex Vårgårdahus, lätt att ändra som man vill ha det och kostar inget x-tra att disponera om i planlösningen (inom rimliga gränser). Sedan finns det säkert flera i detta segment, LB-hus? Hällingsjöhus? Bollebygdshus?

Lycka till!
 
Det hus vi sitter på idag - som oxå är vår tomt - var heller inte gratis, vi bor ju oxå i Sthlm. Det måste ju oxå tas med i priset. Och nu i dessa tider när man inte riktigt vet vad som händer på finansmarknaden känns allt osäkert, hur man än gör. Väntar man ett tag kanske även hustillverkarna får lov att sänka sina priser eller komma med lockande erbjudanden.

Ja du, inte är det lätta beslut att ta inte...


Lycke skrev:
Vi har köpt en tomt för äckligt mycket pengar och planerar att bygga ett Götenehus där. Anledningen till att vi valt just Götenehus är att vi inte kan tänka oss något annat än totalentreprenad och vi tycker om deras standard.

Däremot kan jag säga att det just nu inte är så självklart ATT vi ska bygga alls! Trots att vi valt hustyp, förberett tomten och står färdiga för schakt- och markarbeten så tvekar vi. Pengarna räcker helt enkelt inte!

Det är trots allt lättare att ha vårt befintliga hus och en obebyggd tomt än att finansiera det stora hus vi tänkt oss. I synnerhet som vi måste sälja huset vi bor i - antagligen med brakförlust mot om vi sålt det i våras...

Vi funderar mycket på det där med "rätta mun efter matsäck". Ska man kanske ta en lågprisvilla istället? Ska man sänka sina krav på inredningen? HUR kan man få ett billigare hus? Vi kan inte bygga själva, så det är uteslutet. Däremot kan vi ju sänka våra krav på kök och badrum, golv och annat.

En sak vi sagt att vi INTE kan frångå är storleken, för det är enbart därför vi började fundera på att flytta härifrån. Stort hus eller inget alls! En annan sak är att det ska vara rejäla väggar och tak, för sånt går ju inte att göra om på samma sätt som att kakla ett kök eller lägga parkettgolv.

Just nu vet vi varken in eller ut. Götenehus är dyra och då har de ändå försökt tillmötesgå oss med olika erbjudanden. Totalt sett blir det här dock så vansinnigt dyrt så det är tveksamt om vi mäktar med det. Då måste vi grubbla vidare på om man kanske ska nöja sig med en budgetvariant av drömmen...
 
tänkte till han...Och placerade huset på precis rätt ställe "tyvärr"....Så det går inte att bo här under byggtiden, det måste bort.

hempularen skrev:
Jag antar att ni undersökt möjligheten att bygga det nya huset på lite annan plats på tomten, så skulle nu kunna vänta med rivningen tills det nya är klart? Här i närheten av oss byggde en familj sitt nya hus ca 10cm från det gamla. Vi trodde länge att de höll på med en utbyggnad, och förvånade oss över att man kunde få bygglov för en så stor utbyggnad.
 
Det är helt uteslutet att renovera upp/bygga ut befintligt hus?
 
för tanken från början var att lägga på en våning. MEN som det är nu känns det som att vi verkligen måste börja från grunden och det blir ett jätteprojekt. Vi ska dock undersöka den saken oxå så att vi kan jämföra kostnader och så.
 
Citat NyAnna:
Bygger vi ett Hjältevadshus kan vi få ett mkt större hus, fullt fungerande förhoppningsvis för nästan en miljon kr mindre än om vi bygger det vi vill med "lösvirkes-byggare".

Kan detta verkligen stämma? Låter ju otroligt...
 
Det kan nog bero på vilken lösvirkesbyggare man frågar. Kan också tänka mig att om det var priser de fick i våras så är det helt annat ljud i skällan om man skulle fråga nu.
 
Jag har monterat ett par Hjältevad, och tycker nog inte att dom är helt värdelösa,
Personligen stör jag mig lite på vissa proportioner fasadmässigt, men det är väl en smaksak,
Dom lovar ju väldigt torrt och varmt med det nya grundsystemet, hur det nu faller ut...
 
bygger jag Mellangården med eksjöhus kostar det 2 700 000 kr i "standardutförande" vilket duger rätt bra för mig. Ett Häggen från Hjältevadshus på 200 m2 kostar 1 850 000 ungefär. Så ok, inte en mille skillnad men nästan...Som exempel. Mjöbäcksvillan 2,6 mille för liknande hus, Fiskarheden 1 900 000 kr, Sidensjöhus 2,8 m. Och då menar jag hus med ungefär liknande storlek och de "större" förändringar vi vill göra, vilket inte är så mkt. Sen vet jag ju självklart att mkt skiljer ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.