Hej alla
Täljsten är bra på att lagra värme...
Bättre att ha ett lätt isolerande matrial så att vedglöden kommer snabbt upp i rätt förgasnings temperatur.

Här går det att se med vanlig tunn järnplåt hur min teori fungerar.
Mvh
Ruben
 
Redigerat:
Hmm efter mina senast modifieringar så vill inte rgt stiga över 200°C testade både med min vanliga rgt mätare och en ny digital stektermometer.
Båda visade 190-195°C hoppas att även betyder att utsläppen blir lägre och att verkningsgraden stiger.
Det är lite konstigt jag har även förut kunnat sänka rgt till dessa nivåer men då har pannan tappat effekt men nu verkar den ge sina 35kW iaf om jag tittar på mätarna på laddomaten ca 10°C temp diff på läge 3.
Till veckan skall jag göra en rökgas analys då lär det ju visa sig vilka värden och verkningsgrad jag har.
 
Vad får du betala för att få analysen?
 
500kr tror jag att det va.
Men han som installerade pannan sa att det var omöjligt att nå upp till 80% verkgrad med en viadrus lyckades jag med det så skulle han bjuda på analysen så om alla beräkningar stämmer så blir det gratis :).
 
Det är ju synd att dessa analys instrument är så förbannat dyra annars skulle jag ha köpt ett.
Men 10000kr för ett instrument som man enbart har för att "leka" med i källaren låter svårt att motivera för sambon.
 
Ska bli himla intressant att höra!
 
kricken_ skrev:
Jag tror att det är en Injekt 30-280 jag köpte den beg på blocket så jag är inte säker.
Men till utseende och storlek så borde det vara en sån.
Killen som sålde den kan inte ha vetat hur mycket dom kosta ny för han ville bara ha 500 + frakt för den.
Hej! skulle det gå att koppla den fläkten så att den styrs av rgt ?Vore ju himla bra på sommarn när draget är som sämst.:)
 
Det skall fungera fint att koppla in den på rgt men då skulle du även haft en separat brytare så att du kan starta fläkten på engång du tänder i pannan dvs innan rgt har slagit till.
 
Redigerat:
Är det någon som vet hur man kan kapa/borra upp ett hål i en kermik platta utan att den spricker.
Jag läste att en blå låge förbränning inte har någon "lys" kraft så det måste vara en positiv sak att det ser ut som rena natta i sekundärlufts röret nu :) :) (trots att det brinner jag har kollat)
Iofs är det skapligt norrsken ibland :)
 
Detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva men efter mina senast ombyggnationer så måste jag klura ut ett sätt att öka rökgas temperaturen utan att påverka effektiviteten då.
För nu är pannan väldigt effektiv men har förlåg rgt så kW:en sån pannan lämnar har sjunkit för mycket.
Skall lägga ut bilder bara jag får det att fungera bättre så att jag inte lurar någon att köpa samma grejjer som jag laborerar med nu när det kanske inte fungerar som tänkt.
Men ni skall få en hint iaf håller på med ett liknade projekt som ante.b labborerade med ett försök att få till blå låge förbränning.
Tyvärr verkar det vara svårt förbättra mera nu det blir mest ett steg framåt och två tillbaka men ibland så lyckas man med tre framåt så det blir lite framsteg ibland :)
 
Redigerat:
Om effekten sjunker något men verkningsgraden ökar gör det väl inget eller??
 
kricken_ skrev:
Är det någon som vet hur man kan kapa/borra upp ett hål i en kermik platta utan att den spricker.
Jag läste att en blå låge förbränning inte har någon "lys" kraft så det måste vara en positiv sak att det ser ut som rena natta i sekundärlufts röret nu :) :) (trots att det brinner jag har kollat)
Iofs är det skapligt norrsken ibland :)
Borde väl att borra med såna borr man har till kakelplattor?Finns ju även trissor till rondellen som är för sten?:)
 
Tre vanliga kap skivor senare så är hålet klart.
Men så jävla klart måste jag bocka om båda rören som jag kapade till idag så det blir inget blå låge test idag heller.
 
Angående rökgas tempen så har jag lärt mig idag att det skall vara möjligt att utvinna en högre energi ur veden trots denna lägre rökgastemp.
Alltså både behålla kW och eventuellt öka kWh uttaget.
Men det var otroligt små marginaler för att lyckas tydligen men med en massa tur kanske det går.
 
Jag fortsätter att tjata på i denna tråd.
Nu har jag gjort ett blå låge test med väldigt goda resultat.
Men det är väldigt tunn gräns mellan väldigt bra resultat och sämre.
Någon mm justering av primärluften gör en väldig skillnad.
Rgt ligger mellan 150-180°C men pannan lämnar ändå full effekt tyvärr så vägde jag inte veden men det kommer det också bara jag har trimmat in mig bättre på alla justeringar och kapat dom nya rören till optimal längd.
Jag har fortfarande en del modifikationer kvar att göra men kanske är jag klar till helgen så kommer det bilder då om det finns intresse (och mest troligt resultatet av rökgas analysen bara dom har tid att komma hit).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.