Vår byggare kommer att gå i konkurs och vårt garage står halvfärdigt. Vi har krav på material (fönster, dörr, tegel och panel). Men vi har inte betalt i förskott för arbete (puh).
En konkursförvaltare kommer att utses inom kort.
Byggaren har lämnat många verktyg på platsen. Motorsåg, borrar, cirkelsåg, byggställning, betongblandare mm.
Vad händer om jag tar dessa "i pant" och så småningom säljer dessa? Det minskar min förlust.
Begår jag ett brott?

Finns det något jag kan göra för att få mina fönster osv?
 
Ja, det är klart du begår ett brott! Det är konkursboets egendom och du kan inte egenmäktigt gå före bland de som har fodringar i konkursboet.
 
Ztutz skrev:
Begår jag ett brott?
Ja
Du bör nog vara lite uppmärksam på vem du lämnar tillbaka dom till också. Det är kanske inte helt osannolikt att byggaren försöker undanhålla dom från konkursboet för att istället ta hand om dom själv.
Ztutz skrev:
Finns det något jag kan göra för att få mina fönster osv?
Om dom är levererade till byggaren och det är klart att dom är beställda för din räkning så tror jag att dom anses som dina, kontakta konkursförvaltaren så snart som möjligt för att reda ut det. Du bör hur som helst påpeka att du har en fordran på konkursboet.
 
Det lät ju som en ganska knepig situation att hamna i. Att du inte bara får ta för dig av verktygen är väl en sak, men vilket ansvar har du för att förvalta dem? Vilka möjligheter har du att avgöra vem som har rätt att hämta verktygen och vad ska du ta dig till om det kommer någon som DU tycker inte har rätt att hämta dem?

Det KAN ju vara byggaren som i förebyggande syfte har spridit alla sina dyra verktyg över hela nejden. När sen konkursen är avklarad kan han åka runt och samla ihop dem, så han kan börja på ny kula.
 
I teorin skulle du kanske kunna begära kvarstad på verktygen? I praktiken, njaaa...
 
andersmc skrev:
Det lät ju som en ganska knepig situation att hamna i. Att du inte bara får ta för dig av verktygen är väl en sak, men vilket ansvar har du för att förvalta dem? Vilka möjligheter har du att avgöra vem som har rätt att hämta verktygen och vad ska du ta dig till om det kommer någon som DU tycker inte har rätt att hämta dem?

Det KAN ju vara byggaren som i förebyggande syfte har spridit alla sina dyra verktyg över hela nejden. När sen konkursen är avklarad kan han åka runt och samla ihop dem, så han kan börja på ny kula.
Tack för alla kloka svar.

1. Det finns ytterligare en dimension i det hela då byggaren använt våra verktyg och i något fall haft sönder dem. Så jag har inte ens en chans att kvitta dem?

2. Ingen kan väl begära att jag skall bevaka verktygen? Om det kommer någon dagtid och plockar upp dem kan ju jag inget göra? Jag menar verkligen inte att jag tar hand om dem själv (tack för svaren att det är brottsligt, jag släpper den idén som en het potatis). Men vilken skyldighet har jag egentligen?

Det är uppenbart att rättvisa och juridik är två helt skilda saker.
 
1. Det finns ytterligare en dimension i det hela då byggaren använt våra verktyg och i något fall haft sönder dem. Så jag har inte ens en chans att kvitta dem?
Verkar vara en seriös firma...
 
Ztutz skrev:
Det är uppenbart att rättvisa och juridik är två helt skilda saker.
Hur menar du? Om det finns två skulder i boet, dina 100.000:- och en annan skuld på 100.000:- samtidigt som firmans alla verktyg för 100.000:- befinner sig hos den andra fodringsägaren. Är det rättvist då att den andra får 100.000:- tillbaka och du får 0:- tillbaka eftersom verktygen låg där de låg?
 
injonil skrev:
Hur menar du? Om det finns två skulder i boet, dina 100.000:- och en annan skuld på 100.000:- samtidigt som firmans alla verktyg för 100.000:- befinner sig hos den andra fodringsägaren. Är det rättvist då att den andra får 100.000:- tillbaka och du får 0:- tillbaka eftersom verktygen låg där de låg?
Jupp! Om den andra parten är en bank.
I min värld är prioriteten:
1: Staten
2. Vi drabbade
3. Bankerna.
Jag tror mig inte vara ensammen om att tycka så. Bankerna har juridiskt företräde, men knappast moraliskt. Låt mig gissa att en hel del svenskar tycker som jag. Alla som är FÖR bankerna räcker upp en hand nu ;-)
 
Banken är säkert mer drabbad än vad du är i detta fallet, så varför du skulle ha större moralisk rätt till pengarna förbryllar mig lite.
 
Jag får erkänna att jag utan minsta lilla tvekan skulle sortera och städa lite bland verktygen och sedan glömma bort var jag lagt dom. Ja, någon måste ha varit där och hämtat dom. Speciellt byggställningen skulle jag inte ha en aning om var den tagit vägen. Verktyg har ju sällan något större värde, men kan ju vara bra att ha. Skulle det lösa sig med konkursförvaltaren kan man ju alltid råka hitta prylarna under en lövhög.

Utan minsta tvekan.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag får erkänna att jag utan minsta lilla tvekan skulle sortera och städa lite bland verktygen och sedan glömma bort var jag lagt dom. Ja, någon måste ha varit där och hämtat dom. Speciellt byggställningen skulle jag inte ha en aning om var den tagit vägen. Verktyg har ju sällan något större värde, men kan ju vara bra att ha. Skulle det lösa sig med konkursförvaltaren kan man ju alltid råka hitta prylarna under en lövhög.

Utan minsta tvekan.
Jaa.. Jag hade nog också råkat städa bort dom.
 
Jag tillhör städarna.
 
Städa på... De hade ju sönder dina verktyg!
 
när det gäller konkurser är tyvärr inte juridiken rättvis, rent spontan (av vad jag kommer ihåg från juristutbildningen) är det oerhört svårt att får någon förtursrätt till material (fönster mm) som tillhör dig men som fortfarande finns kvar hos konkursboet..allmänt brukar man även få tillbaka ca 4 % av det ett konkursbo är skyldig en...

trist men sant... jag skulle nog också råka "städa" bort verktygen men det är som andra redan påpekat riskabelt då det vi upptäckt är att räkna som brottsligt mm... rör det stora värden tycker jag att du skall kontakta en jurist som jobbar med detta (jag har inte hållit på med sakrätt/konkursrätt på en himla massa år)..

lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.