Tänkte tipsa lite om en lösning som jag gett till bekanta i samband med renoveringar och nybyggen och som blivit uppskattad...
Principen är en central per plan och huvudcentral vid inkommande som matar dessa via säkringar.
Dvs, t ex källarplan har huvudcentral med en grupp per plan och matar en central per plan. källare, bottenplan och vindsplan/ov.
Varje rum har två säkringar, en för uttag och en för belysning.
Vinsten med detta är att man dels har en mycket trevlig uppdelning, som är utbyggbar om man så önskar, samt att om en säkring går så famlar man oftast inte omkring i mörker då uttagen och belysningen inte ligger på samma säkring. Och man slipper springa nerför trappor i mörker för att återställa en säkring då säkringen är på samma plan som man är på.
Jo, det kostar ett par kronor till i material men det är rena drömmen att jobba med en sådan lösning, allt blir mycket enklare.

/Kent

 
Det är ok med fler än en fas i samma dosa _om_ man märker upp denna för detta! Just för att man inte skall begå det misstag du nämner. Man kan dra uttag separat och belysning separat så är det problemet löst och nog är det enklare med en kopplingsdosa för uttag och en kopplingsdosa för belysning?

/Kent
 
Kan ha fel, men maken har alltid hävdat att den som dragit vår el varit rejält berusad. Vi bodde (tidigare) på 90 kvm fördelat på två plan med två centraler och en "fas" central (?) en central i förrådet (35 kvm). Ett f-bannat letande då en propp gått...
 
co skrev:
Kan ha fel, men maken har alltid hävdat att den som dragit vår el varit rejält berusad. Vi bodde (tidigare) på 90 kvm fördelat på två plan med två centraler och en "fas" central (?) en central i förrådet (35 kvm). Ett f-bannat letande då en propp gått...
Låter som en riktig strukturfaschist till elektriker. Han vek säkert ihop sina strumpor innan han gick och la sig om kvällarna också. ;)

mvh
David
 
Som det märktes upp vid en installation var med skyltar ifrån Dymo och beskrivning i dokumentationen vid centralen, ja varje dosa hade ett nr.
Sen vilket som är snyggast, att ha två doslock vid varje rum eller att ha en soppa i en takdosa kan diskuteras. Oftast så har man ändå en kopplingsdosa ovanför varje dörr så tja...

Just takdosorna du nämner brukar ha en viss tendens att bli kopplingsdosor och i min värld så vill jag helst ha uttag rena, precis som centraler (enligt lag) skall vara. Bara namnet säger för mig lite vad de är till för, uttag, kopplingsdosa apparatuttag o s v.

Japp man får en kopplingsdosa extra men det blir en väldigt ren installation som är lätt att dokumentera.

/Kent
 
Tyvärr så brukar man tapetsera över dem
Det blir inte så snyggt om man måste öppna den sen och det är ofta småkinkigt om man skall öppna en trelagers övermålad och övertapetserad kopplingsdosa och det är rätt onödigt.
Elinstallationen är en rätt viktig del i huset och oftast inget problem förrän den dagen det ligger en död mus i ett rör eller man har ett annat problem. Eller vill bygga om...

co>Det problemet du beskriver sker inte med denna lösning

/Kent
 
Ett f-bannat letande då en propp gått...
Jag såg ett (inte purfärskt) franskt elsystem i en Paris-lägenhet. Separata automatsäkringar/brytare och alltså separata elledare till varenda eluttag och elförbrukare i lägenheten vid elcentralen i hallen. Förmodligen både enklast och billigast, då automatsäkringar, kabel och rör är billigt och kostar bråkdelar av av vad elektrikerns arbetstid kostar. Kräver lite tankemöda vid eldragningen, men svenska komponenter (eller gamla traditioner ?) verkar omöjliggöra detta. Det krävs nämligen mera "kopplingsutrymme" vid elcentralen än nuvarande standardskåp medger för att enkelt möjliggöra framtida omkopplingar.

Kommer själv att satsa på en liknande lösning för vår tillbyggnad, ev får jag bygga ett separat kopplingsskåp inuti väggen nedanför elcentralen och skicka alla ledningar vidare därifrån. Busenkelt att hitta rätt säkring vid fel eller bryta strömmen till en förbrukare :D ... och möjlighet att dessutom elektroniskt styra alla förbrukningsenheter från ett enda ställe

För vem har inte varit förbannad över att det verkar omöjligt att veta vilken säkring som går till vilken elförbrukare i våra stenålderssystem på elsidan >:(
 
Varför kopplingsdosor?

dra direkt central till första uttagsdosa i rummet och sen serie inom rummet.

samma med belysningen.

De pengar som blev insparade på dosorna betalar ju nästan kabel och rör.

Har man elvärme som mig så lägger man på en säkring till per rum för värmen. Mycket tråd blir det men smidigt att styra sen
 
Håller med, rationalisera bort kopplingsdosor genom att "tänka till"med rördragningen.
Sen tycker jag att det är lite överdrivet med en säkring för belysning till varenda rum. Om man inte har mer än ett par glödlampor som drar ca60w/st så har man "god" marginal upp till 2300w som är max belastning på en vanlig B10A....
 
skälet till separat säkring är att bara ett rum blir svart när säkringen sticker tex när en lampa pajar
 
Var förresten nån som skrev om färger här tidigare.
Faser har normalt svart, svart/vit och brun som färg (trefas) medans tändtråden är vit, gul eller grön
Är inte helt uppdaterad på vad föreskrifterna säger här tyvärr men i en enfasdosa så är ju fasen svart så då har man nog tillräckligt med färger att använda för att göra en snygg lösning utan att behöva dra svarta tändtrådar.

/Kent
 
Gul eller grön FK får inte användas för installationsändamål på grund av förväxlingsrisken med gul/grön.
Av svensk standard för installationskablar, SS 424 02 31, framgår att gul eller grön kabel av typ HO7V (EK eller FK) inte uppfyller svensk säkerhetspraxis.

Idag används vit färg i stället för svart/vit.
 
mats_o skrev:
Har man elvärme som mig så lägger man på en säkring till per rum för värmen.
Öhh, om man har elvärme så vill man väl ha 400V-element och då har man väl 1,2 eller kanske 3 trefasgrupper på 10A vardera eller nåt i den stilen, som matar värmen gemensamt. Det blir ju en hel del mindre kabeldragning om man drar en slinga förbi alla element på det viset.
Ett tips är att mata badrum på separata säkringar så att man kan slå av all värme utom badrummet på sommaren om man så vill. Fast om man nu har elvärme så drar man väl istället ned termostaterna till +5 eller nåt sånt...
 
400V element är ett alternativ.
230V separatsäkrat är ett annat. Samma skäl här för att köra små grupper. Löser en så blir det väldigt lite som stoppar.
 
När man drar 3~ till ex. spis så använder man normalt:
Svart,brun,vit-faser och blå-nolla och gul/grön-skyddsjord.
I det sammanhanget så blandar man inte in nån tändtråd och då kan man inte förväxla så mycket.

I de sammanhang där man använder tändtrådar ex. belysning så använder man normalt svart till fas och vit,brun,grå eller orange till tändtrådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.