I slutet på förra veckan skrev vi kontrakt att vi skulle köpa ett hus.
Efter det var jag nere på kommunen och hämtade ut ritningarna till huset och efter mina beräkningar visar det sig att boendeytan på huset är 110 kvm och inte 120 kvm som uppgetts i prospektet.

I kontraktet finns en paragraf som säger ordagrant:
"Köparen har rätt att besiktiga fastigeheten med hjälp av sakkunnig person. Köparen har rätt att frånträda köpet om han eller hon inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen.
Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.
Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast 2008-xx-xx med kopia till fastighetsmäklaren."

Dvs att vi kan häva köpet inom den tid som getts i kontraktet.
Däremot står det inget om omförhandling av köpesumman.
Jag tycker att 10 kvm fel är ganska mycket och det gör en hel del på priset om man räknar per kvadratmeter.

Ska man ta detta med mäklaren på måndag?
Ska ut till huset i morrn och mäta för att vara riktigt säker men ska jag säga något till säljaren?

Tacksam för svar.

Mvh
Nils
 
Hmmm...

Du bör nog kunna hitta en del svar om du söker i juridikforumet - frågan har varit uppe många gånger.

Men, lite snabbt sammanfattat vill jag minnas att avvikelser åp runt 10% är hyffsat normala och inte något som brukar leda till några som helst påföljder (sedan är du kanske i en situation där du kan förhandla runt det hela iofs).

En annan sak att komma ihåg är noggrannheten i måtten i ritningen på kommunen - 10 % är kanske lite mycket - men om det är en ritning i 1:100 så är 10 cm i verkligheten ungefär ett penstrecks tjocklek (1 mm) - och 10 meter med ett sådant mätfel i ritningen är 1 kvm.

Sedan är det hyffsat petigt vad som räknas in i boarea - tunnare väggar ingår till exempel (kommer inte ihåg siffran för hur tjocka de skall vara för att räknas bort).

Men det är väl avgjort något att ta med mäklaren ASAP.
 
Hämtar inte mäklaren uppgifter om area från fastighetsregistret (fastighetstaxeringen)? Som sagt att mäta från en ritning är inte tillförlitligt.
 
Randulf skrev:
Dvs att vi kan häva köpet inom den tid som getts i kontraktet.
Däremot står det inget om omförhandling av köpesumman.
Kolla som sagt att du verkligen har rätt.

HAR du rätt och tycker att du vill ha kompensation så kan en förhandling indledas på följande sätt:

Vi häver kontraktet om priset inte sänks.

Säljaren kan nu antingen gå ifrån affären eller sänka priset.

ALLT är förhandlingsbart, bry dej inte om vad som står i kontraktet.
 
mycke_nu skrev:
HAR du rätt och tycker att du vill ha kompensation så kan en förhandling indledas på följande sätt:

Vi häver kontraktet om priset inte sänks.

Säljaren kan nu antingen gå ifrån affären eller sänka priset.
Eller, så kan säljaren svara: "Vi syns på avtalad tillträdesdag, var god ta med avtalad mängd pengar" :)
 
-MH- skrev:
Eller, så kan säljaren svara: "Vi syns på avtalad tillträdesdag, var god ta med avtalad mängd pengar" :)
Självklart, men då får man häva köpet eller stoppa svansen mellan benen.
 
Jag håller med om att 10 kvadratmeters diff på BOA inte är väsentligt fel eller avvikelse. Det är under 10 %, och 10% diff kan du inte sällan få om du har två olika personer som mäter upp en byggnad enligt samma areastandard. Exaktare än så är det inte.

Vidare så är inte marknadspriset en funktion av BOA x kvadratmeterpris.
 
Tack för alla svar.

Har nu varit där och mätt upp huset, och jag har inte varit snål när jag mätt, snarare tvärt om. Kom jag fram till att boendeytan är 106 m2 och då har jag inte räknat bort murstocken samt hela tiden avrundat uppåt, så det är över 10%.

Tror det får bli en liten omförhandling av priset, hittade även ett asbest rör och lite sättningar i golvet.

Vidare så är inte marknadspriset en funktion av BOA x kvadratmeterpris.
Nä det är det ju inte, men banken jämförde vårt pris/BOA mot andra hus i närheten när vi sökte lånelöftet så nåt sorts värde har det ju. Sen beror det självklart på en massa andra saker också. Och i det här huset är inte ytskickt och badrum något att hurra över.

Eller, så kan säljaren svara: "Vi syns på avtalad tillträdesdag, var god ta med avtalad mängd pengar"
Säger dom det kommer vi stå där utan pengar och peka på kontraktet :D

Sedan är det hyffsat petigt vad som räknas in i boarea - tunnare väggar ingår till exempel (kommer inte ihåg siffran för hur tjocka de skall vara för att räknas bort).
Jodå, jag har läst igenom broschyren på konsumentverket noga.

Som sagt det kommer nog bli en omförhandling av priset. Och vill dom inte gå ner får de helt enkelt se sig om efter en annan köpare, så mycket känner vi inte för huset.
 
Nu vill jag inte vara dömande eller negativ men är inte det just kärnfrågan att ni ångrar ert köp och försöker hitta en utväg? Eller kanske inte ångrar utan fått kalla fötter så som de flesta får när man gör sitt livs största köp?
 
Det är väl ett ganska rimligt skäl till omförhandling av priset, att ytan inte stämmer. Det är ju en sak att göra det innan kontraktet har fått laga kraft. De fall som refereras i andra trådar handlar mer om huruvida det går att få skadestånd i efterhand när man redan står med ett fullbordat köp.

Däremot så är det inte rimligt att sänka priset med ex 12% om ytan är 12% mindre. Riktigt hur mycket som är vettigt har jag ingen känsla för men kanske hälften, dvs en halv procent per procent yta som saknas. Och det är givertvis inte heller rimligt att bråka om ett fel på kanske 2-3 kvm. Sådantr får räknas till mätfelen.
 
wertok skrev:
Nu vill jag inte vara dömande eller negativ men är inte det just kärnfrågan att ni ångrar ert köp och försöker hitta en utväg? Eller kanske inte ångrar utan fått kalla fötter så som de flesta får när man gör sitt livs största köp?
Det skulle jag inte säga att det men jag tycker det känns konstigt när vi faktiskt bjudit på ett hus som är 120 m2 för att sen upptäcka att det inte alls är det utan 106 m2. 14 m2 tycker jag är ganska mycket.
Dessutom är måtten på nedervåning utsatta på den ritning vi fick av mäklaren efter vi skrivit på köpekontraktet vilket gör att det kan diffa på högst 1 mm när man mäter ytan på övervåningen.
Jag misstänker ju att dom satt 120 för att locka fler till visning + att de hade satt ett ganska lågt utgångsbud i jämförelse till andra hus som sålts i området.

Vi vill ju fortfarande ha huset, men jag vet i fan om jag kommer betala så mycket som vi bjöd efter det här. Som hemmapularn skrev kanske det är rimligt att mötas på halva vägen. Det är inte vårt drömhus, men jag är övertygad om att vi skulle trivas i det och det skulle bli riktigt sjysst när vi fått gå lös med färg och nya tapeter.
 
Jag tycker du gör helt rätt som här använder din undersökningsplikt och kontrollerar sakernas tillstånd. Det är just därför man får tid på sig att besikta hus.

Felaktiga ytor är vanligare än man tror, och det är inte så svårt att ta ett måttband och mäta längden och bredden på ett hus.

Naturligtvis bör 14m2 yta vara värt en del, i ditt fall kanske 5-8% av köpeskillingen är ett troligt förhandlingsresultat beroende på denna skillnad.

Bli inte förblindad av det här, utan kolla också på andra saker så att man inte missar något som sedan blir riktigt dyrt.
 
Swetrot skrev:
Bli inte förblindad av det här, utan kolla också på andra saker så att man inte missar något som sedan blir riktigt dyrt.
Närå, jag har försökt läsa så mycket som möjligt om vad man bör kolla upp så det här är bara en av sakerna vi kollar. Saken är väl att det var något vi inte hade förväntat oss och jag ville mest veta om andra varit med om samma sak och om jag skulle ta upp det med säljaren eller mäklaren.
 
En halt annan sak.

Började undra om man inte skulle göra en El-besiktning efter jag såg detta:
DSC00217.JPG
Brukar man inte sätta fast rören med klammer? Eller var böjda spikar standard på 60 talet?
 
Böjda spikar är rätt vanligt vill jag påstå, tror det används rätt friskt än i dag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.