Hej!

Bor sedan två år i ett nybyggt Götenehus. Elförbrukningen ligger drygt 60% över deras energiberäkning. Jag har hört att nya hus "drar" lite mer den första tiden, men jag tycker detta är alldeles för högt. Vi lever som folk gör mest dvs duschar en gång om dagen och har ca 20-21 grader varmt. Den höga förbrukningen noterades i protokollet vid garantibesiktningen och jag vill ha någon form av utredning gjord, men Götenehus vill inte göra någonting. Någon som har erfarenhet av liknande situation?
 
Du får nog lov att visa lite vad det är som drar el innan man kan börja pressa husföretaget. Är det för övrigt siffror inkl eller exkl hushållsel?

Energiförbukningen kan nog diffa 60% bara på varmvattenförbrukningen.

Kan du däremot visa att huset är felbyggt och att det därför inte finns en chans att huset klarar av de energikalkyler man gjort, så är det lite lättare att komma till tals med dem (men säkert ingen lätt match ändå).

Edit:
Såg nu din tråd om varmvatten som tar tid på sig. Där har du en anledning. Det ligger ju konstant varmvatten i dina rör (som uppenbarligen är dåligt isolerade), och läcker värme. Vintertid gör det inte så mycket, men sommartid är det ju dumt att ha en värmekälla till i huset.
 
Redigerat:
Saxtorp skrev:
Elförbrukningen ligger drygt 60% över deras energiberäkning.
Det kan ju vara så att "felet" ligger i deras energiberäkning. Om du struntar i vad beräkningen säger, är då din förbrukningen onormalt hög? Är dessa +60% sett över två år?

En energiberäkning är ju bara en kvalificerad gissning av vad ditt hus förväntas dra under vissa förutsättningar;
-inomhustemperatur
-lufttäthet
-klimat
-luftflöden
m.m...

Kontrollera om beräkningen innehåller rätt förutsättningar utifrån ditt hus, alternativt posta beräkningen här för hjälp med detta.

Saxtorp skrev:
Energiförbukningen kan nog diffa 60% bara på varmvattenförbrukningen.
Tror också att det i vissa fall kan diffa 60% mellan beräkning och verkligt värde. Uteslut fel i beräkningen enl. ovan innan du påbörjar någon omfattande process mot företaget.
 
Hur mycket förbrukar du?
Hur stort är huset?
Var ligger huset (skåne? norrland?)
 
Hej och tack ni som svarat!

Huset är 189 kvm i ett plan och ligger i Skåne. Förbrukningen är ca 24 000 kWh/år och den har inte minskat nämnvärt över tiden. I detta ingår all el, bl a den till ett utespa. Spa'et har dock separat energimätare så jag vet att det drar ca 5000 kWh/år. Alltså drar resten 19000. Götenehus energiberäkning slutar på 11672. Jag kan inte själv bedöma huruvida deras beräkning stämmer med omständigheterna, men vad har den annars för värde? Jag har den bara på fax, men kanske kan jag skanna in den och lägga upp den här...

Jag tror att en bov i dramat är den extra varmvattenberedare på 200 liter som sitter efter pannan (IVT Greenline med ytjordvärme). Den har konstruerades in för att ge en reserv av varmvatten, men jag tror egentligen inte att den behövs. Tyvärr är den inkopplad så att den inte går att "by-pass'a" men det borde vara ett smärre ingrepp att fixa så att den helt kan tas ut ur leken.
 
19000 kWh/år inkl. hushållsel låter inte så otroligt högt, om du inte hade haft ytjordvärme, vilket jag tolkar det som på ditt inlägg. Då är det kanske i överkant, men det är omöjligt att avgöra utan att ha sett beräkningen.

Har du ett friliggande garage med elradiatorer (vilket inte är ovanligt) brukar detta vara en stor energibov i dramat. Dessutom är 1-planshus vanligtvis de minst energieffektiva.

Vore intressant att se beräkningen, för att sedan kunna jämföra innehållet med dina faktiska kunskaper.
 
Hej!
En fråga. Hur får man energiberäkning från götenehus? Är det standard att man får det i så fall när? Har själv götenehus och har itne fått någon sådan!
 
Har för mig att det var KA som påpekade om att det måste finnas en energiberäkning och att jag fick jaga Götenehus lite för att få den.
 
Jag håller med om att 19000 kWh/år låter relativt rimligt. Ca 100 kWh/kvm och år inklusive hushållsel.
Några möjliga missuppfattningar som kanske förklarar en del av diffen:
- Götenehus räknar inte med hushållsel utan endast energiförbrukning för uppvärmning.
- Götenehus räknar med någon typ av standardiserat driftsfall som avviker från ert faktiska nyttjande.
- Om Götenehus uppgifter är uttryckt i kWh/m2 så kan de ha använt Bruttoare eller annat areamått än boarean som jag antar är de 189 kvm.
 
Vid nya hus med bygganmälan efter 1/7 2007 skall en energiberäkning kunna visas upp där husets förväntade energiförbrukning uppfyller de krav som finns i BBR. Så har ditt hus bygganmälan efter detta datum borde du kunna kräva en energiberäkning. Men alla kommuner är inte lika hårda med att kräva in energiberäkning, varvid husföretagen kan slarva med detta. Beräkning skall också verifieras genom verklig uppmätning av förbrukningen senast två år från det att byggnaden tagits i bruk.

Som frjo7205 påpekar är förmodligen inte hushållselen medräknad i Götenehus beräkning, eftersom denna inte ingår i energikraven. Kravet för södra sverige är max 110kWh/m2 och detta avser endast energi till värme/ventilation. Drar du bort hushållselen från dina 19000 hamnar du en bra bit under detta. Den area som förbrukningen skall fördelas på är "uppvärmd golvarea", i fallet med ditt 1-planshus är det samma som boarean, däremot blir det annorlunda med ett 1,5-planshus där boarean är mindre än golvarean.

Eftersom du har bott i ditt hus i två år är det dock förmodligen de gamla energireglerna som gäller och dessa uppfyller man oftast väldigt enkelt.
 
Tycker det låter mycket. Gör själv av med 19000-20000Kwh/år men då har jag direktverkande el och ett hus som är byggt 1943...
 
I Götenehus beräkning, som alltså slutar på 11672 jämfört med mina verkliga ca 19000, ingår "Köpt energi till värme/ventilation" med 5310 kWh och "Processer, hushålls- och fastighetsel" med 6362 kWh så hushållselen är definitivt med...

Ska kolla vad elvarmvattenberedaren som sitter efter värmepumpen drar, tror som sagt att denna är en stor bov i dramat.
 
Här kommer den mest intressanta sidan i energiberäkningen. Hjälp mig gärna att tolka den bättre!
 
  • DSC_0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna sida visar ju egentligen bara resultatet av beräkningen, det intressanta är ju vilka parametrar som använts i beräkningen, dessa borde gå att hitta på övriga sidor. Resultatet på 5310 kWh till värme/ventilation är dock inte alls omöjligt med en markvärmepump.
 
Min bergvärmepump drar ca 4400 Kwh/år.
Jag förbrukar totalt ca 15500 Kwh/år.

7000-8000 Kwh i hushållsel på en familj är nog ganska normalt. Jag ligger då med lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.