hej!
har precis rivit ner papptaket i vardagsrummet så det spontade taket tittar fram, tänkte behålla det nu när vi ska renovera och täckmåla det vitt. för säkerhetsskull tänkte jag bara höra med er om ni tycker jag ska schellacka kvistarna i taket? det har suttit sen 46, men lika bra att va på den säkra sidan tänker jag, vad tror ni?
 
för 2 år sen har jag målat ( färg med lösningmedel) spånttak från 87 innan jag fick veta att man skall kvistlacka ... men har inte fått några missfärgningar :). Vet ej om det var tur eller plankornas ålder som hjälpte till :-/
gaia
 
Jag skulle inte chansa. Shelackera går ganska snabbt och om ni ändå ska måla är det bättre att göra det nu än att inse att ni måste göra det senare då rummet är möblerat och klart.
 
Hejsan!

Shellackade vårt nya tak.... 45 kvm!
MEN det ska man inte göra om man har tänkt att betsa eller lasera.... :surprised:
ENDAST om man har tänkt att måla med täckande färg.

Se våra "giraffhalsar" på vår hemsida, under dagbok - snickerier

// Snäckan :-*
 
va bra, ni tycker som jag... var inställd på att kvistlacka, så nu blir det så, men kan alltid vara bra med synpunkter :)

snäckan - jo det kommer bli täckvitt taket. har kollat in era giraffhalsar, såg INTE roligt ut! tur att det ordnade sig!


följdfråga: vilken sorts färg ska jag måla med?
 
Om det är omålat sedan tidigare så behöver du grundmåla det med grundfärg för snickerier sedan kan då måla det med snickeri färg.

Svårt att svara på vilken färg som du ska använda då de heter olika beroende vart du köper den men det ska vara snickeri färg, sedan får du fundera på vilken glans du vill ha i taket. Glansskala: ju lägre tal desto mattare är färgen.

Jag skulle nog rekomendera 40- glans men det kanske inte passar alla men jag tycker den är mest behaglig. ;)
 
ja taket är omålat sen tidigare, har varit spänt papptak.

Okej, snickerifärg då vet jag... vilken glansskala det blir får jag nog fundera på...

tack för hjälpen!
 
När vi rev det spända taket i köket så målade jag bara med den vanliga takfärgen rakt på plankorna. Efter 5 år så ser jag inget som brutit igenom. "Vanlig" färg tror jag hette I tak eller nått.
 
snuttjulle - Intressant! kanske är sådan färg jag målade väven i taket med när vi gjorde om köket nyligen, det var vanlig vit takfärg... Hmm, finns verkligen många teorier, spännande :)
 
Många vill inte ha den glans man får om man målar med en snickerifärg. Om du dessutom målar med en produkt såsom den nämnda Itak så förbättrar du ytterligare chanserna att slippa genomslag eftersom detta INTE är en vanlig färg utan en takalkyd - dvs en oljefärg. Dock en helmatt med samma funktion och utseende som en vanlig takfärg. Du kan måla med en vattenburen vanlig takfärg också om du vill - men det hjälper inte till med kvistarna.

Men pratar vi ett helt slätt paneltak eller mer åt råspontshållet? En ruffig yta skulle jag aldrig måla snickerifärg på. Jag skulle inte göra det å en slät heller faktiskt. Har använt takalkyden i alla rum utom badrummet (där jag valde en alkydsnickerifärg) på pärlspont.
 
kesella - nej glansig färg är inte riktigt min grej, räcker med det jag har på snickerierna, är mer för matt, det har jag på mina övriga tak... Men ska iaf inte använda takfärgen jag hade i köket då, den är vattenbaserad.
Itak, heter den bara så? I vilka butiker finns den?

Taket är råspont, alltså med ruffig yta...

funderar på en sak till, golvet, som nu är ett gammalt parkettgolv kommer vi riva bort och måla det spontade golvet som ligger därunder. det har jag sett att det är mer slätt och inte så ruffig i ytan. Finns det matt golvfärg till det? Det mesta jag sett hittills är så blank färg... och vad för färg bör jag ha till golvet?
 
I-tak är bara en av varianterna. Det är Alcros märke. Men alla färghandlare har en alkydburen takfärg. Fråga efter det så hamnar du rätt! :) Är det råspont som är så gammal så skulle jag tro att du skulle kunna skippa kvistlacken också. För det första är taket gammalt, för det andra så är det knepigare att måla när ytan är lite hipp som happ. Jag tror att effekten av det hela skulle vara ganska verkningslös.

Det är förmodligen ett vanligt plankgolv ni har liggande, och jag har aldrig stött på en matt golvfärg. Den är högblank eller blank av en anledning - enkelt rengöring och tåligt underlag. Vill du inte ha detta kan du kanske slipa golvet (om det inte är superfräscht och ljust) och luta samt vitolja det. Ovanpå det stryker du ut natur- eller vitsåpa. Då får du ett golv med sk. vitskurat utseende. Det blir inte lika lättrengjort som ett målat/lackat golv men du kanske får det du vill ha. Tänk bara på att golvet alltså inte är underhållsfritt om du väljer annat än färg och lack. Om du bara vill lacka golvet däremot så har du parkettlacker som går att köpa. Dessa brukar finnas vattenburna i ungefär 20-glans ("köksfärgsblankt").

Jag har själv precis målat mitt råspontade tak från -38 med en takalkyd (Tänk bara på att rostskyddsmåla ev. spikar för -46 var dessa säkerligen inte rostfria) och det blev kanoners. Har slipat ned det smått förstörda och mörknande golvet och ska nu göra precis enligt ovan. (Luta, olja och såpa). Har bara bredspackling och målning kvar först....och alla snickerier...och en walk in closet...ooooch....Ja... ::)

När du frågar vilken färg du bör ha till golvet...vill du då ha svar likt "golvfärg" eller en kulör? Tappade bort dig där.. ;)

 
Men det var ju bra, alcro är det märket vi använder i övrigt... :) Oki, ingen kvistlack men rostskydd på spikar ska jag komma ihåg!

va synd att det inte finns matt golvfärg. har även funderat på att behandla med lut och olja innan, men min undran är då, hur pass vitt blir golvet av det? vill inte ha alltför "genomskinligt" utan rätt täckande. som om det vore målat... ::)

jag menade precis så som du svarade, vilken sorts golvfärg jag bör ha, inte kulör :) var lite otydlig där...

Har du någon bild på taket? Kanon att få hjälp av ett proffs! ska definitivt överväga det där med golvet.
 
Mmm....nu var det ju ett tag sedan jag var inne här och kikade. Vitoljat och lutat golv blir inte alls täckande. Så vill du ha det är det inget alternativ. Det blir mer...gråaktigt, mjölkigt..om man säger.. ;)

Vad gäller golvfärgen så har du egentligen två alternativ att välja på: Alkyd eller vattenburen. I ditt fall om det kanske inte gås så mkt med skor och grus så skulle jag helt klart välja en vattenburen produkt. Smidigare att använda och luktar inte alls på samma sätt. Denna produkt hette MarmoFloor Aqua (då jag arbetade på Alcro för något år sedan) men många av produkterna har bytt namn. Om du inte vill köra Alcro så har du bla Fluganyl på Flügger och Golvfärg V på Beckers.

Om du vill krångla till det hela kan du alltid måla med en halvmatt parkettlack ovanpå den täckande produkten. (dock mattslipa mellan strykningarna!) Men om det behöver bättras i framtiden så kan detta bli lite av ett dilemma.

Du har säkert målat taket redan...annars kan jag alltid gå upp och ta en bild om du vill. Hojta till bara..;)
 
Kan man inte använda spärrvit först för att ej kvistar skall missfärga? Håller det mot nikotin borde det ju klara kvistar!??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.