Men grabbar och tjejer, män och kvinnor...

Ska vi vara ärliga och schyssta mot hantverkarkåren så med handen på hjärtat så tror jag varenda en av oss tar så mycket betalt vi bara kan när chansen ges.

Vem tackar nej till en lönehöjning för att vara snäll mot arbetsgivaren och låta honom behålla pengarna?

Vem säger åt bilfirman vid inbyte att "priset du bjöd i inbyte för min bil är för högt, jag vill att du sänker det"?

Vem försöker inte få ut mesta möjliga för grejerna man säljer på Blocket?

Livet är ingen välgörenhetsverksamhet för någon skulle jag tro. Alla ser till sin egen plånbok och ju mer av de surt förvärvade pengarna man kan behålla desto bättre.
Kan hantverkaren, frisören, åkaren, säljaren osv tjäna en krona extra så naturligtvis gör de det. Det ligger i sakens natur.

Visst kan man tycka att 350 % påslag är grymt mycket och kanske "omoraliskt" men det är absolut inte förbjudet att lägga på så mycket.

Mina funderingar under kvällen och morgonen i ärendet. Jag är minst en lika god kålsupare, kommer jag åt mer pengar ur någons plånbok så är jag givetvis glad för det.
 
Mikael_L
Lägg ägg nu cheesus ...

Han jag anlitade för grävningen var 100% helt korrekt.
Inga konstiga extraavgifter, inte en minut mer debiterad än vad han var där (möjligen några minuter mindre t.o.m). Inget extra för att han kom och tittade på jobbet. Inget extra för att han jobbade på en lördag också. Inget extra för att grävmaskinen blev tvungen att stå där i över en vecka.

Han hade mao många chanser att "blåsa" mig. Att hitta på något tillägg.
Och nej, vi hade inte alls skrivit något kontrakt, jag hade inte noggrant förhört mig om alla kostnader och avgifter. Jag är en sån som gillar att lita på folk, att tro att yrkesmannen faktiskt är seriös och gör det han är kunnig på med både bra resultat och affärsheder.

Och nu har han vunnit en kund!
Va! en kund!? vad ska med sådana att göra. Mjölka ut det du kan och försvinn, eller ...

Nästa jobb jag ville ha gjort..., självklart var jag mycket mån om att låta han få det!
Se där, nu gick det att fakturera ytterligare 6' ärligt ihoparbetade pengar.

Sen nästa år då... Då ska vi bygga ett hus, samtidigt har kanske lågkonjunkturen börjat ta i på allvar. Men jag vet vem som får ytterligare minst ett jobb.
Jag vet också vem jag tveklöst rekommenderar om någon frågar.

Men jag har också förstått att det är lite skillnad på de som kapar och skarvar rör och de som skruvar elsladdar jämfört med alla andra.

Sen har du delvis rätt också, Cheesus ;), men det är girigheten jag och vi andra klagar på.
Jag hoppas att girigheten blir många hantverkares fall. Och jag hoppas att det kommer gå bra för alla hedersamma hantverkare, för dom finns det också många av. Och dom förtjänar att klara sig bra.
 
Jag värper för fullt Mikael..:)

Självklart har du med delvis rätt, blåser man på för fullt mot någon så kanske man inte får den kunden igen. Helt korrekt.
Men som marknaden sett ut ett bra tag så är det inte konstigt att det florerat överpriser.

Prispåslag på hur många % som helst är en sak kan jag tycka. Men en hantverkare som debiterar timmar som han aldrig arbetat borde anmälas för stöld. För stöld är precis vad det är om man debiterar för något man aldrig gjort.

Sen kan man ju givetvis maska tid som hantverkare men det är svårare att bevisa.

Jag råkade ut för en otroligt specificerad faktura en gång som retade mig. En krökis var hem och gjorde ett jobb. Firman låg 300 meter bort och de debiterade mig 200 spänn i "Servicebilsavgift och framkörning". Just den posten retar mig.

Självklart behöver en hantverkare en bil och det borde faktiskt ingå i kalkylen utan specifikation. Går jag till Ica och handlar så måste ju handlaren självklart stå för sin lokal för att kunna utföra jobbet och ska han göra samma sak som hantverkaren och specificera "lokalkostnad x kronor" på slutraden? Ska han kräva extra betalt för varor som inte säljs speciellt mycket men som kunder behöver? Motsvarar ju hantverkarens småpill i bilen.

Så jag kramar inte varenda hantverkare och jag gör precis som du Mikael, anlitar fortsättningsvis en som jag vet gör ett bra jobb osv. Gör de ett bra jobb betalar jag gärna bra för det. Men en rörkrökare som ska ha 200 spänn för att köra 300 meter med ett fordon han behöver för att utföra sitt arbete använder jag mig inte av igen. I så fall beställer jag en taxi åt honom nästa gång om det tar emot för honom att använda sitt eget fordon. Då tjänar taxikillen ihop till sin brödkant med.
 
5.2 racing skrev:
Men då beter du ju dig lika illa. ;)
Det kallas ironi ;)
 
Hehe. Åfan :);)
 
Snailman
jo det är nog något i den stilen, synd att firman verkar vara väck från internet, verkade som om det funnits monteringsanvisning på nätet..

Edit: Nåja, den kostar 1/3 av den jag länkade till, så nu är den beställd...

Tack för tipset Mikael!
 
Redigerat:
Cheesus skrev:
Måns, som svar på din fråga vad man gör?

Jobbet själv såklart!
OK, men om man inte vill, kan eller hinner... Vafan gör man då? Accepterar att bli blåst? För det är ju det det handlar om. Ett äldre uttryck är "bli uppskjörtad" d v s bli lurad att betala mer än vad det är värt.

Man ska väl kunna köpa in kompetens eller arbetstid utan att bli lurad. Jag betalar gärna vad saker och ting, tjänster och annat ä r v ä r d a men vill inte bli blåst.

MVH
Ronnie
 
Ännu en till som blivit blåst. I det snällaste av fallen var prisskillnaden 74%, i ett annat fall (kollade inte alla priser) hela 326%.
Ringde o klagade, o än en gång refererade man till Dahls o de stora grosissterna. O än en gång var ju 450/tim inte tillräckligt o leva på, utan tillägg på material var kutym i branschen, hade varit så i 30 år....
Fick också en härlig kommentar: "Att döma av arbetet (timmar) verkar det precis som om du har kommit lindrigt undan"
= Eller så har jag blivit uppskjörtad även där på antalet timmar! (En riktsiffra, enligt denna röris, är 10,000kr per dag för arbete, material, moms.)

Funderar på att ringa KO. Men bevisunderlaget ser svårt ut, med tanke på de kraftigt uppblåsta "listpriserna" från grossisterna.
 
Är det bara elektriker och VVS-are som alla har blivit blåsta av? ...(Ser helt plötsligt en minimal chans att få upp statusen för oss stackars målare, som krälat på botten på hantverkarnas statuslista nu i många år)...
 
Just det ja. Den hade jag glömt av.
 
Hemmakatten
5.2 racing skrev:
Är det bara elektriker och VVS-are som alla har blivit blåsta av? ...(Ser helt plötsligt en minimal chans att få upp statusen för oss stackars målare, som krälat på botten på hantverkarnas statuslista nu i många år)...
Den målare vi anlitat har varit jätteduktig och haft helt rimliga priser både på material och timkostnad. Spackling och målning inomhus gjorde han. Två väggar som är mycket utsatta för släpljus spacklades om tre gånger innan han (och jag) blev nöjda. Mycket serviceinriktad. Kom t.o.m på nån helg för att vi skulle få målat och klart till julen (han bor iofs bara en mil bort, men ändå). Dessutom målade han upp prover på olika glanshalter och med olika rollers för att jag skulle kunna välja yta och glanshalt på den vita färgen vi har i huset. Honom rekommenderar jag gärna vidare!! Ett par bekanta har också anlitat honom, och de är lika nöjda.
 
5.2 racing skrev:
Är det bara elektriker och VVS-are som alla har blivit blåsta av? ...(Ser helt plötsligt en minimal chans att få upp statusen för oss stackars målare, som krälat på botten på hantverkarnas statuslista nu i många år)...
Jag tycker det är intressant att målare oftast klarar sig utan gigantiska pålägg på materialet. Vi hade hemma kanske 10 målerifirmor hos oss när vi skulle göra om övervåningen på huset. Jag har kontakter på Nordsjö och därmed bra priser på färg. Ingen firma hade några som helst synpunkter på att jag skulle stå för färgen så länge jag skaffade kvalitetsgrejer.

Dessutom tog målarna betydligt lägre timpenning än elektriker och rörmokare.

Frågan är då Hur klarar ni er era stackare? ;)
 
De stackars målarna kör ju inte Hummer som firmabil. ;)
Alltid funderat på hur praktiska de där Hummer-jeeparna är för rivningsfirman i stan som åker runt i dem. Aldrig en pinal på flaket heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.