legul skrev:
Oj oj
Tack för alla synpunkter.
Nu är man med i festools racet.
Det blev lite inköp idag
1st Mft/3
1 st Ctl 22
1 st OF 1010
1 st Ps 300
+ diverse småsaker.
Julen kom tidigt i år.
Välkommen till träsket.
 
  • Gilla
stampenrangers
  • Laddar…
jac skrev:
MaskinKalle
Jag tolkade Festools prislista som att skenan säljs i 2 pack och priset är 1305:- per paket. Dvs 2 x 2m för 1305:-
Jag tolkar också prislistan så, men bordet har 4:a sidor och du behöver väl skenor till de andra två sidorna också?
 
Jag tolkar oxå det som om det är 2st skenor á 2m för 1305:-
Men ett bord på 2x1m så skulle man ju få köpa 2 pack á 2 skenor, dvs 1 skena hade blivit över.

Ben hade jag inte tänkt köpa, utan bygga eget underrede
 
Oj
Det var ju inte bara atta köpa, nu gäller det att förstå/använda grejorna.
Manualerna som var med var nog det sämsta jag sett i hela mtt liv, men Festool anser nog att har man råd att köpa deras grejor så vet man vad man gör.
Allt känns bra men oj vilken tröskel att ta sig över. Så mycket möjligheter och inställningar med bara bordet....
Hur ska man hitta "best-practice" när man nu inte har en snickar kompis.
Jag har nog lurat mig själv och trodde nog att manualerna skulle förklara mer än dom gjorde. Själv hade jag aldrig använt någon fräs tidigare men insåg att jag behövde en sådan för att göra det jag ville, men hur ska man lära sig alla möjligheter ? Nån som känner igen sig ?
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
legul skrev:
Oj
Det var ju inte bara atta köpa, nu gäller det att förstå/använda grejorna.
Manualerna som var med var nog det sämsta jag sett i hela mtt liv, men Festool anser nog att har man råd att köpa deras grejor så vet man vad man gör.
Allt känns bra men oj vilken tröskel att ta sig över. Så mycket möjligheter och inställningar med bara bordet....
Hur ska man hitta "best-practice" när man nu inte har en snickar kompis.
Jag har nog lurat mig själv och trodde nog att manualerna skulle förklara mer än dom gjorde. Själv hade jag aldrig använt någon fräs tidigare men insåg att jag behövde en sådan för att göra det jag ville, men hur ska man lära sig alla möjligheter ? Nån som känner igen sig ?
Ta det lugnt. Tänk efter så att du inte sätter fingrar i fräs etc eller får kast/hugg och sätter fräsen i något annat som är bra att ha kvar. Tänka på att du inte behöver lära dig alla funktioner direkt. Ställa frågor här, gärna med förklarande bilder. lycka till:)
 
Redigerat:
Rotade febrilt efter länken till snubben som plitar egna "manualer" till Festools prylar. Någon som kanske kan fylla i?
 
ppalm skrev:
Man kan ju även sätta på vacuum tvingarna på MST ju :D
[länk]
Ja, VAC-SYS är faktiskt riktigt intressant! Jag har testat den vid några tillfällen och ser fördelarna men har inte riktigt fallit dit och köpt den än. Tror t ex att surret från vaccumpunpen kan bli lite irriterande i längden. Men frågan är om inte fördelarna överväger...:)
 
Oj, tittade på videon... nästan så man trillade dit direkt. Skall nog inte prova den för då är det nog kört
 
Angående VAC-SYS så behöver det inte bli mer än lite dyrt. Köper man bara Vakuumenheten VAC SYS SE 2 och håller med vacuum själv spar man 5000:-. För att prata festool blir det här nästan gratis. En vacuumpump kan man köpa hos Jula eller skaffa sig en venturi-ventil om man har tillgång till en kompressor.
 
M
jac skrev:
MaskinKalle
Jag tolkade Festools prislista som att skenan säljs i 2 pack och priset är 1305:- per paket. Dvs 2 x 2m för 1305:-

Har jag fel? Det är ju en viss skillnad på 1300 och 2600.
Ja det stämmer helt rätt.
Men om man vill ha ett bord som är 2*2 meter för så som ja förstår så får du lpngsidan och om man vill ha en kortsida på 2 meter så blir de 2 paket.
Det var så ja tänkte :)
 
Ja men då har vi ju förstått saken rätt bägge två. Tänkte inte på att bordet skulle vara SÅ brett. :)

Ett bord som jag tänker mig blir ca 2 x 0,8 m.
Hmmm....behöver man skenor med spår på kortsidan?
mja...kanske dumt att chansa på att vara utan. Eller???
 
Nu har man äntligen börjat lära känna alla prylar, men har någon en länk eller liknande p hur man fixar hålet på enklast sätt för att fästa IKEA gångjärn med Handöverfräsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.