Nej, med tanke på att en bank kan ha över 1% i rabatt, och den andra nästan ingenting, så säger snitt av listpriserna inte särskilt mycket. Nu förändras ju dessutom rabatterna över tiden, så vad är det man jämför egentligen?

bra-byggare: Ja, att de flesta verkar ha rörlig ränta ung 1-1,5% över repo.
 
Hopplunda skrev:
REPO 3,75% Snitt boränta rörlig 5,65% 2009-11-21 Marginal +1,9%
Är det inte mer intressant att se till "verklig" marginal än mellan repo och "bruttomarginal"?
 
H
imported_Anders_S skrev:
Är det inte mer intressant att se till "verklig" marginal än mellan repo och "bruttomarginal"?
Och så kan vi räkna på vad verkliga räntan blir efter skattejämkningen/ränte avdrag...
Nej, jag tycker inte det.
 
Redigerat:
Hopplunda skrev:
Och så kan vi räkna på vad verkliga räntan blir efter skattejämkningen/ränte avdrag...
Spelar ingen roll för marginalen...

Nej, jag tycker inte det.
Då förlorar du möjligheten att jämföra banker med varandra, och att jämföra räntorna över tiden. När du dessutom räknar med BlueSteo i snittet, så blir det inte mycket värt.

Men visst är det lätt att räkna fram! :)
 
Redigerat:
Hopplunda skrev:
Och så kan vi räkna på vad verkliga räntan blir efter skattejämkningen/ränte avdrag...
Nej, jag tycker inte det.
Oavsett vilken produkt man jämför så är nettopriset det intressanta. Det trodde jag alla höll med om. Men det är klart, jag förstår att du letar anledningar till ditt argument då du hamnade väldigt långt från din gissning på "repo + 3-4%" i marginal....
 
H
-MH- skrev:
Spelar ingen roll för marginalen...



Då förlorar du möjligheten att jämföra banker med varandra, och att jämföra räntorna över tiden. När du dessutom räknar med BlueSteo i snittet, så blir det inte mycket värt.

Men visst är det lätt att räkna fram! :)
Jag tog inte med bluestep, såg du inte länke jag skicka?

"Oavsett vilken produkt man jämför så är nettopriset det intressanta. Det trodde jag alla höll med om. Men det är klart, jag förstår att du letar anledningar till ditt argument då du hamnade väldigt långt från din gissning på "repo + 3-4%" i marginal...."

Nej jag har inte hamnat långt ifrån min gissning, men som jag skrev tidigare så finns det anledningar idag varför jag inte tror vi kommer hamna på 3-4%.

Och nej, jag tycker det är listpriset man ska gå på att ta med rabatter tycker jag bara är sjukt - det är ju helt olika beroende vem som tar lån- hur mycket - var man tar lån etc. Vilka får vara med på era "nettopriser"? Även bankanstälda som kanske lånar med ett påslag på några 1/10?
 
Hopplunda skrev:
Nej jag har inte hamnat långt ifrån min gissning, men som jag skrev tidigare så finns det anledningar idag varför jag inte tror vi kommer hamna på 3-4%.
Anledningar som du uppenbarligen missade då alltså? Tex det faktum att staten går in med åtgärder för att bankväsendet ska fungera optimalt förvånar dig alltså? Trots att så skedde förra gången, att även USA gjorde det och även alla andra regeringar i princip...
 
Hopplunda skrev:
Och nej, jag tycker det är listpriset man ska gå på att ta med rabatter tycker jag bara är sjukt - det är ju helt olika beroende vem som tar lån- hur mycket - var man tar lån etc. Vilka får vara med på era "nettopriser"? Även bankanstälda som kanske lånar med ett påslag på några 1/10?
När du kollar pris på en vara. Är det intressant för dig att veta bruttopriset eller nettopriset?
Eller om vi vänder på det, om du säljer en vara. Räknar du statistik eller kalkylerar efter brutto eller nettomarginal?
 
H
imported_Anders_S skrev:
Anledningar som du uppenbarligen missade då alltså? Tex det faktum att staten går in med åtgärder för att bankväsendet ska fungera optimalt förvånar dig alltså? Trots att så skedde förra gången, att även USA gjorde det och även alla andra regeringar i princip...
När jag skrev det inlägget 2008-09-18 hade inte krisen börjat i Europa. Lehman begärde konkursskydd 3 dagar innan.
Förvånar mig? Nej kanske inte ska förvånas i framtiden och jag får överge hoppet om att vi har marknadsekonomi i Sverige.
 
H
imported_Anders_S skrev:
När du kollar pris på en vara. Är det intressant för dig att veta bruttopriset eller nettopriset?
Eller om vi vänder på det, om du säljer en vara. Räknar du statistik eller kalkylerar efter brutto eller nettomarginal?
Jag anser inte det är samma sak. Du svarade inte på min fråga om vilka får vara med på era "ränterabatter"?
Om vi ska diskutera vad räntorna ligger på, vem har rätt pris? Du som får 0.5% rabatt, bankanställde som får xx% rabatt? eller den som inte få knappt någon rabatt alls? Då kommer du säga, ja snittet på vad räntorna kostar med rabatt. Ja, hur vet du vad folk har för rabatt? om dom nu överhuvudtaget har rabatt.

Vad har vi då att jämföra med som är lika för alla? Jo snittpriset bankerna har satt.

Om snittpriset på bensin ligger runt 10.30:- räknat från "listpriset" men några har 50 öre rabatt, anser du att bensinen har ett pris runt 9,80:-?
 
Fast i detta fall har i stort sett samtliga kunder rabatt, "några" rör det sig inte om.

Det stora problemet är att alla utom 3 banker har slutat med att annonsera rörlig ränta på siten du pekade till.
 
Redigerat:
Hopplunda skrev:
Jag anser inte det är samma sak. Du svarade inte på min fråga om vilka får vara med på era "ränterabatter"?

Om snittpriset på bensin ligger runt 10.30:- räknat från "listpriset" men några har 50 öre rabatt, anser du att bensinen har ett pris runt 9,80:-?
Och du svarade inte på min fråga vad som är intressant, ett bruttopris som få eller ingen betalar eller det faktiska nettopriset.

Om listpriset vore 10.30 på bensin men alla utom få hade avtal som gjorde att dom hade mellan 1 - 2 kr i rabatt är bruttopriset totalt ointressant om vi ska diskutera vad den faktiska marginalen är.
Om mäklarna annonserar att dom tar 3% i arvode för en försäljning men alla utom få förhandlar ner till mellan 2 - 2,5% så är det sakfel att säga att mäklarnas marginal ligger på 3%.
VVS-branschen har listpriser som det lätt och ledigt lämnas upp till 80% rabatt på. Det betyder inte att deras marginal ligger på den nivån, däremot är rörmokarna j-vligt skyddade och kan ha dessa marginaler när dom gör jobbet. Om man inte ser till att förhandla ner den förstås..
 
Saxat:

"Bolåneföretaget SBAB sänker boräntan med tre månaders bindningstid med 0,40 procentenheter till 5,04 procent. Ettårsräntan sänks med 0,50 procentenheter till 5,10 procent.

Övriga räntor sänks med mellan 0,18 och 0,35 procentenheter vilket ger ett lån bundet på fem år en ränta på 4,87 procent och ett lån bundet i 10 år får en ränta på 5,12 procent.

Stockholm TT"

"Riksbanken kommer att kasta alla gamla prognoser överbord och sänka reporäntan med en hel procentenhet den 3 december (räntebeskedet meddelas den 4 december). Sedan systemet med reporänta infördes i juni 1994 har den aldrig någonsin ändrats i ett större steg än 50 punkter.

I SME Direkts enkät bland 24 svenska och utländska analytiker svarar 15 att reporäntan kommer att sänkas med 100 punkter, till 2,75 procent vid det penningpolitiska mötet den 3 december, en tror att räntan kommer att sänkas med 125 punkter, sju tror att Riksbanken väljer att sänka med 75 punkter medan en bedömare tror att Riksbanken nöjer sig med att sänka räntan med 50 punkter. "
 
God Jul alla med rörligt...... :)

"
Riksbanken rekordsänker
Riksbankens direktion har beslutat att sänka reporäntan med 1,75 procentenheter till 2 procent. Reporäntan bedöms ligga kvar på denna nivå under det kommande året, skriver Riksbanken på sin hemsida. "
 
Synd att inte bankerna hakar på och sänker sina räntor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.