Tänkte ta och måla över teglet som finns runt vår öppna spis i någon vit nyans. (Är inte så där väldigt förtjust i just tegelfärg...)

Någon som har testat detta och vet vilken typ av färg som är lämplig?

Hade också en annan tanke, kanske blir det snyggare om man putsar över alltihopa, då slipper man ju strukturen av stenarna, resten av spisen är nämligen slät. Vilken typ av bruk ska man använda då?
 
  • vilken-färg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig vit (0500-n, EJ 0502-y) takfärg tycker jag är snyggast. Det finns en speciell färg för öppna spisar, men det blir sotigt ändå. Jag har målat en teglad spis hos syrran, och det blev skitbra med takfärg.
 
Tack för det supersnabba svaret 5.2 racing!
 
Kan dela med mig av hur våran ser ut i nyköpta huset, så du får lite referenser.
 
  • 3I1A4LH8N0H2RDPS_3I8QS13TH04S64BC.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nyss gjort detta. Vi blaskade på med 0502-y. Blev kalas. Som sagt, sotigt blir det oavsett vilken färg man lägger på :)
 
När jag helrenoverade spisen och satte in en Keddy så målade jag på med vanlig takfärg på putsen och det blev hur bra som helst.
 
Silikatfärg brukar rekomenderas, den tål högre tempraturer. Med vanlig färg riskerar du flagning efter ett tag, och måste skrapa om alltihopa. Prata med färghandlarn.
 
Har aldrig varit med om att det skulle flagna. Har du sett det eller har färghandlaren sagt det?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Hej!

Vi använde också vanlig takfärg när vi målade våran spis i förra huset, inga problem. Dock fick vi måla många gånger för att det skulle täcka bra. Vi använde en takfärg med extra mycket pigment dom sista varven, den täckte bättre.
Sotigt kan det nog bli med vilken färg du än använder, men det är ju inte svårt att gå över med en omgång färg per år om man vill.

/Henrik
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
TorpSara skrev:
Silikatfärg brukar rekomenderas, den tål högre tempraturer. Med vanlig färg riskerar du flagning efter ett tag, och måste skrapa om alltihopa. Prata med färghandlarn.
Silikatfärg brukar man rekommendera när spisen inte kommer att användas då fuktvandring kan uppstå i murstocken. Använder man spisen och eldar ganska regelbundet tränger värmen undan fukten och då är vanlig "dömatt" takfärg att föredra.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag har en spis i stugan med "vanlig" färg som flagnar, men det förklarades här ovan av Jens_H. Här hemma har vi silikatfärg på väleldad mur och det flagar också, men det är en annan historia... ;)
 
TorpSara, kan det möjligen vara så att spisen som flagar med silikatfärg är målad med en annan typ av färg under silikatfärgen?? Det kan i så fall vara en förklaring till att det flagar.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Räcker det om jag tvättar av teglet med målartvätt innan jag målar, eller behövs det någon annan form av rengöring först?
 
Det räcker med målartvätt om det inte är alldeles sotigt... Då kan du gå på med något mer kraftfullt medel.
 
Jens-H: har du något förslag på vad "mer kraftfullt medel" skulle kunna vara?

*novis*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.