Jag skall öppna upp ett hål på 360cm i ytterväggen på ett 1.5 plans hus med sadeltak för ett glasparti, då måsta jag fälla in en liggande balk och går man efter moelvens program så blir det en 90x 405 limträbalk med 9mm nedböjning, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att tipsa vilken stålbalk hea alt heb istället för limträ för att spara plats på höjden.

Tack:)
 
Jag har läst den tråden, blir lite snurrig av svaren i den, eftersom vissa menar att den bifogade tabellen inte är att lita på, hursom helst så har jag en befintlig balk ( heb 160) som jag kan få köpa billigt:) är det någon som kan räkna fram ifall den skulle kunna fungera istället för limträbalken på 90x405x 3600mm
 
I
Som jag tidigare redovisat i den av mycke_nu angivna tråden är det inte så enkelt att rakt av översätta trä till stål och vice versa. Man få helt enkelt börja om från början med lastnedräkning osv för att kunna få fram det maximalt böjande momentet om man inte har tillgång till det från beräkning av den ursprungliga balken.
_________________________
Byggaren
 
  • Gilla
kumars
  • Laddar…
Om jag tar moelvens program och skriver in alla mått osv, så får jag detta svar

Dimension Nedböjning Dim pelarlast Balkens vikt

LT 90x405 9 mm (L/410) 74 mm 31,5 kN 62 kg

LT 115x405 7 mm (L/522) 58 mm 31,6 kN 79 kg

Vet inte om det hjälper nått:confused:
 
Mått:
Byggnadens taklutning: 45°
Husets bredd : 7970 mm
Bärlinans spännvidd : 3600 mm
Takstolarnas centrumavstånd (c/c i figur): 1200 mm
Förutsättningar:
Säkerhetsklass: 2
Klimatklass: 0 - 2
Takkonstruktion: Betongtakpannor / isolering / invändig beklädnad
Egentyngd takkonstruktion: 0,90 kN/m²
Snölast Värmdö:2,0 formfaktor 0,55
 
Tog kontakt med en konstruktör, fick fram att jag behöver en hea-160
 
Beijer har en roligt text om limträ och jag tror på allt som står på nätet.....

"Limträ är ett naturligt byggmaterial som blivit mäkta populärt på senare år. Och det är inte så konstigt. Limträ har i princip samma bärförmåga som stål, men väger bara hälften så mycket. Det klarar också bränder bättre än många motsvarande material, vilket ofta syns i försäkringspremierna. Bilden visar exempel på limträbalkar och pelare."
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213

Kanske ska tillägga att det inte alls är så. De har haft texten i flera år
 
En HEA kan du böja innan montering, så blir den rak vid belastning..
 
I
petersk skrev:
Beijer har en roligt text om limträ och jag tror på allt som står på nätet.....

"Limträ är ett naturligt byggmaterial som blivit mäkta populärt på senare år. Och det är inte så konstigt. Limträ har i princip samma bärförmåga som stål, men väger bara hälften så mycket. Det klarar också bränder bättre än många motsvarande material, vilket ofta syns i försäkringspremierna. Bilden visar exempel på limträbalkar och pelare."
[länk]

Kanske ska tillägga att det inte alls är så. De har haft texten i flera år

Det är delvis rätt. En stålbalk, oskyddad för brand, tappar all bärförmåga redan vid +620 grader C. En limträbalk kolar i ytskiktet och kan hålla emot långt efter där en stålbalk gett upp för länge sen. Samma gäller homogent trä. Om du tittar på ett hus som brunnit är det ofta takstolarna (av trä) som finns kvar + skorstenen, men är det en stålkonstruktion slingrar sig den som kokta makaroner på backen.
_____________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Det är delvis rätt. En stålbalk, oskyddad för brand, tappar all bärförmåga redan vid +620 grader C. En limträbalk kolar i ytskiktet och kan hålla emot långt efter där en stålbalk gett upp för länge sen. Samma gäller homogent trä. Om du tittar på ett hus som brunnit är det ofta takstolarna (av trä) som finns kvar + skorstenen, men är det en stålkonstruktion slingrar sig den som kokta makaroner på backen.
_____________________
Byggaren
Makaroner, du menar som med world trade center:confused:
 
I
shelby67 skrev:
Makaroner, du menar som med world trade center:confused:

Skulle kanske använt kokt spagetti som liknelse istället? :confused:
___________________
Byggaren
 
Fast har kåken brunnit ner, känns det som ett mindre problem att stålbalken är förstörd...
 
Jag är beredd att hålla med:rolleyes:
 
Nu var det ju inte brand som jag hade tänkte på när det gäller Beijers text.

Stål skall brandskyddas i erfoderlig omfattning. När det gäller småhus räcker det med 2 lager 13 gips alt 15mm Knauf fireboard. Man brukar räkna med 0.5mm/min avbrinning på trä. En ltb 90x405 efter 30 min brand vid tresidig brandbelastning vara 60x390. Vilket ska klara brandlastfallet. Det brukar dock inte vara något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.